Pedagogika osób dorosłych i starszych WNP-PS-DOR
Edukacja osób dorosłych i starszych. Zainteresowania badawcze pedagogiki i andragogiki.
Psychologiczne aspekty funkcjonowania ludzi dorosłych i starszych. Specyfika funkcjonowania umysłowego w wieku dorosłym i starszym. Kierunki refleksji i badań edukacyjnych. Zagadnienia metodologii badań andragogicznych. Prawne podstawy kształcenia dorosłych. Model motywacji edukacyjnej ludzi dorosłych. Edukacja formalna, nieformalna oraz incydencjalna. Doświadczenia polskie, i zagraniczne w zakresie edukacji osób dorosłych oraz w starszym wieku. Cele, treści, zasady i metody, organizacja oraz ewaluacja kształcenia osób dorosłych i starszych. Rola uniwersytetów trzeciego wieku. Edukacja na odległość w kształceniu osób starszych.
Problemy edukacji specjalnej. Kryzysy związane z chorobą oraz procesem starzenia się. Funkcjonowanie osób starszych niepełnosprawnych. Kryzysy w sytuacji umierania i śmierci.
Problemy andragogiki pracy. Struktura standardów kwalifikacji zawodowych. Zatrudnienie w formie telepracy.
W cyklu 2022/23_Z:
Edukacja osób dorosłych i starszych. Zainteresowania badawcze pedagogiki i andragogiki. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
PS_W2 Posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat charakterystyki przedmiotu, terminologii i teorii edukacji ustawicznej oraz dobrych praktyk i metodyki nauczania osób dorosłych i starszych,
PS_W4 Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą koncepcji edukacji ustawicznej
PS_W5 Posiada pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania instytucji dedykowanych edukacji ustawicznej.
PS_U1 Potrafi integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną w projektowaniu edukacji ustawicznej osób dorosłych i starszych
PS_U2 Potrafi umiejscawiać edukację ustawiczną w szerszym interdyscyplinarnym wymiarze oraz kontekście aktualnych trendów demograficznych.
PS_K1 Rozbudzanie wrażliwości na wysoce zindywidualizowane problemy i potrzeby osób w wieku późnej dorosłości.
PS_K5 Jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie aktywizowania do samoedukacji i samowychowania populacji osób dorosłych i starszych.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny. Student odpowiada na dwa pytania z zakresu materiału zawartego w programie. Oceny:
2,0
Nie posiada podstawowej wiedzy na terminologii, koncepcji i teorii edukacji ustawicznej, funkcjonowania dedykowanych jej instytucji oraz dobrych praktyk i metodyki nauczania osób dorosłych i starszych. Nie potrafi wykorzystywać wiedzy teoretycznej w projektowaniu edukacji ustawicznej osób dorosłych i starszych oraz umiejscawiać ją w szerszym interdyscyplinarnym i społecznym wymiarze. Nie posiada podstawowej wrażliwości na problemy i potrzeby osób w wieku późnej dorosłości, ani przekonania o sensie ich aktywizowania do samoedukacji i samowychowania.
3,0
Posiada podstawową wiedzę na terminologii, koncepcji i teorii edukacji ustawicznej, funkcjonowania dedykowanych jej instytucji oraz dobrych praktyk i metodyki nauczania osób dorosłych i starszych. W stopniu dostatecznym potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną w projektowaniu edukacji ustawicznej osób dorosłych i starszych oraz umiejscawiać ją w szerszym interdyscyplinarnym i społecznym wymiarze. Posiada podstawową wrażliwość na problemy i potrzeby osób w wieku późnej dorosłości oraz przekonanie o sensie ich aktywizowania do samoedukacji i samowychowania.
3,5
Posiada dość ugruntowaną wiedzę na terminologii, koncepcji i teorii edukacji ustawicznej, funkcjonowania dedykowanych jej instytucji oraz dobrych praktyk i metodyki nauczania osób dorosłych i starszych. W stopniu dostatecznym potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną w projektowaniu edukacji ustawicznej osób dorosłych i starszych oraz umiejscawiać ją w szerszym interdyscyplinarnym i społecznym wymiarze. Posiada dość rozwiniętą wrażliwość na problemy i potrzeby osób w wieku późnej dorosłości.
4,0
Posiada uporządkowaną wiedzę na temat terminologii, koncepcji i teorii edukacji ustawicznej oraz dobrych praktyk i metodyki nauczania osób dorosłych i starszych, jak również funkcjonowania instytucji dedykowanych edukacji ustawicznej. Potrafi dobrze projektować edukację ustawiczną osób dorosłych i starszych oraz umiejscawiać ją w szerszym interdyscyplinarnym wymiarze oraz kontekście aktualnych trendów demograficznych. Posiada dość wysoką wrażliwość na potrzeby osób w wieku późnej dorosłości .i
4,5
Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat terminologii, koncepcji i teorii edukacji ustawicznej oraz dobrych praktyk i metodyki nauczania osób dorosłych i starszych, jak również funkcjonowania instytucji dedykowanych edukacji ustawicznej. Potrafi dobrze integrować i projektować edukację ustawiczną osób dorosłych i starszych oraz umiejscawiać ją w szerszym interdyscyplinarnym wymiarze oraz kontekście aktualnych trendów demograficznych. Posiada wysoką wrażliwość na potrzeby osób w wieku późnej dorosłości i jest przekonany o sensie ich aktywizowania do samoedukacji i samowychowania.
5,0
Posiada bardzo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat terminologii, koncepcji i teorii edukacji ustawicznej oraz dobrych praktyk i metodyki nauczania osób dorosłych i starszych, jak również funkcjonowania instytucji dedykowanych edukacji ustawicznej. Potrafi bezbłędnie integrować i projektować edukację ustawiczną osób dorosłych i starszych oraz umiejscawiać ją w szerszym interdyscyplinarnym wymiarze oraz kontekście aktualnych trendów demograficznych. Posiada bardzo wysoką wrażliwość na potrzeby osób w wieku późnej dorosłości i jest silnie przekonany o sensie ich aktywizowania do samoedukacji i samowychowania.
Praktyki zawodowe
----------
Literatura
Brzezińska A.I. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. GWP, Gdańsk 2005, rozdz. 13-18;
Kostkiewicz J. (red.), Aksjologia edukacji dorosłych. Wyd. KUL, Lublin 2004; Malewski M., Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej. Wyd. Uniwersytet Wrocławski. Wrocław 1998;
Pietrasiński Z., Rozwój człowieka dorosłego. Wiedza Powszechna. Warszawa 1990;
Sapia-Drewniak E. i Stopińska-Pająk A. (red.), Z tradycji polskiej teorii i praktyki andragogicznej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 1997;
Stochmiałek J., Kryzysy życiowe osób dorosłych. Refleksje andragogiczne i edukacyjne. Wydawnictwo UKSW. Warszawa 2015.
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
------------ |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: