Problemy i potrzeby dorosłych osób z niepełnosprawnością WNP-PS-DN
Treści programowe:
1. Problemy i potrzeby seniorów w świetle teorii gerontologicznych (4h)
2. Problemy i potrzeby seniorów w kontekście związanych z wiekiem naturalnych zmian fizycznych, psychicznych i społecznych (4h)
3. Specyficzne i niespecyficzne problemy zdrowotne dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich konsekwencje (2h)
4. Zaburzenia natury psychicznej i ich następstwa (2h)
5. Adaptacja do starości i związanych z nią wyzwań (2h)
6. Problemy społeczne: stygmatyzacja, izolacja społeczna, rola rodziny i społeczności lokalnej (2h)
7. Problemy ekonomiczne: sytuacja finansowa, dostęp do świadczeń (2h)
8. Dostęp do edukacji i rynku pracy: wyzwania i możliwości (2h)
9. Kultura i rekreacja: dostęp do kultury, sportu i rekreacji (2h)
10. Dostosowanie przestrzeni życiowej do potrzeb seniorów: bariery architektoniczne i komunikacyjne (4h)
11. Przykłady dobrych praktyk: inicjatywy i programy wsparcia (4h)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka:
PS_W2 zna i rozumie w sposób pogłębiony i uporządkowany problematykę pedagogiki specjalnej osób w wieku dorosłym i starszym.
PS_W3 posiada pogłębioną wiedzę na temat bio-psycho-społecznych potrzeb i problemów osób dorosłych z niepełnosprawnością.
PS_W4 posiada pogłębioną wiedzę na temat programów wsparcia odpowiadających na problemy i potrzeby osób dorosłych z niepełnosprawnością.
PS_W8 posiada pogłębioną wiedzę na temat współczesnych i innowacyjnych praktyk dedykowanych osobom dorosłym z niepełnosprawnością.
PS_W11 posiada pogłębioną merytoryczną wiedzę konieczną do pracy z osobami dorosłymi z niepełnosprawnością.
PS_U1 potrafi integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej osób w dorosłym wieku.
PS_U4 posiada umiejętność pogłębionego planowania aktywności odpowiadających na problemy i potrzeby dorosłych osób z niepełnosprawnością.
PS_U6 potrafi dostrzegać i analizować różnorodne doświadczane przez osoby dorosłe z niepełnosprawnością w zakresie: życia społecznego, edukacji, ekonomii i rynku pracy, kultury i rekreacji, a także dostępności otoczenia.
PS_K1 jest gotowy/a do planowania działań zaradczych wobec problemów i trudności doświadczanych przez osoby z niepełnosprawnością w dorosłym wieku.
Kryteria oceniania
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Jeśli przedmiot trwa 15 godzin, dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, jeśli trwa 30 godzin - dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Absencja równa lub powyżej 8 nieusprawiedliwionych godzin (4 spotkania) dla 15-godzinnego cyklu oraz 16 nieusprawiedliwionych godzin (8 spotkań) dla cyklu 30-godzinnego wyklucza możliwość odrobienia zajęć i uzyskania zaliczenia przedmiotu.
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie oceny z:
1) zaliczenia pisemnego (80 pkt.).
2) projektu (20 pkt)
Ocena końcowa:
60-67 pkt. - 3,0
68-75 pkt. - 3,5
76-83 pkt. - 4,0
84-91 pkt. - 4,5
92-100 pkt. - 5,0
Zaliczenie pisemne obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych. Sprawdzianu nie zalicza się (0%), jeśli student/ka w trakcie jego trwania korzysta z dodatkowych, niedozwolonych przez osobę prowadzącą materiałów i źródeł informacji lub gdy praca zaliczeniowa nosi znamiona plagiatu. Projekt powinien być wykonany przez studenta/tkę całkowicie samodzielnie.
Student/ka, który/a spóźni się na zajęcia (dopuszczalne jest max. 15 min. spóźnienia), zobowiązany/a jest do zgłoszenia spóźnienia u prowadzącego zajęcia tuż po ich zakończeniu. Jeśli tego nie dopełni, aktualna pozostanie nota o jego nieobecności na zajęciach.
ECTS [1 ECTS = 25 (30) godz.]:
udział w zajęciach - 30 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 10 godz.
przygotowanie do zaliczenia pisemnego - 10 godz.
Przygotowanie projektu - 5h
RAZEM 55 godz.
Liczba ECTS: 2
Kryteria wystawiania oceny końcowej:
2,0
Student/ka w podstawowej mierze nie zna problematyki pedagogiki specjalnej osób w wieku dorosłym i starszym, ani ich bio-psycho-społecznych potrzeb i problemów, odpowiadających na nie programów wsparcia oraz współczesnych i innowacyjnych praktyk, a także specyfiki pracy z tą grupą wiekową osób z niepełnosprawnością. Nie posiada dostatecznej umiejętności wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki specjalnej osób w dorosłym wieku, planowania aktywności odpowiadających na ich problemy i potrzeby, ani dostrzegania doświadczanych przez tę grupę różnorodnych trudności natury społecznej, edukacyjnej, finansowej i zawodowej, kulturalnej i rekreacyjnej, jak również związanych z dostępnością otoczenia. Nie jest gotowy do planowania działań zaradczych wobec powyższych problemów i trudności właściwych osobom z niepełnosprawnością w dorosłym wieku.
3,0
Student/ka wykazuje podstawową znajomość problematyki pedagogiki specjalnej osób w wieku dorosłym i starszym, ich bio-psycho-społecznych potrzeb i problemów, odpowiadających na nie programów wsparcia oraz współczesnych i innowacyjnych praktyk, a także specyfiki pracy z tą grupą wiekową osób z niepełnosprawnością. Posiada podstawową umiejętność wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki specjalnej osób w dorosłym wieku oraz dostrzegania doświadczanych przez tę grupę różnorodnych trudności natury społecznej, edukacyjnej, finansowej i zawodowej, kulturalnej i rekreacyjnej, a także związanych z dostępnością otoczenia. Jest dostatecznie gotowy do planowania działań zaradczych wobec powyższych problemów i trudności właściwych osobom z niepełnosprawnością w dorosłym wieku.
3,5
Student/ka wykazuje podstawową znajomość i rozumienie problematyki pedagogiki specjalnej osób w wieku dorosłym i starszym, ich bio-psycho-społecznych potrzeb i problemów, odpowiadających na nie programów wsparcia oraz współczesnych i innowacyjnych praktyk, a także specyfiki pracy z tą grupą wiekową osób z niepełnosprawnością. Posiada podstawową umiejętność wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki specjalnej osób w dorosłym wieku oraz planowania odpowiadających na ich potrzeby i problemy aktywności, Jest dostatecznie gotowy do planowania działań zaradczych wobec powyższych problemów i trudności właściwych osobom z niepełnosprawnością w dorosłym wieku.
4,0
Student/ka wykazuje dobrą znajomość jak i rozumienie problematyki pedagogiki specjalnej osób w wieku dorosłym i starszym, ich bio-psycho-społecznych potrzeb i problemów, odpowiadających na nie programów wsparcia oraz współczesnych i innowacyjnych praktyk, a także specyfiki pracy z tą grupą wiekową osób z niepełnosprawnością. Dość dobrze potrafi integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej osób w dorosłym wieku, pogłębionego planowania aktywności odpowiadających na ich problemy i potrzeby, ponadto dostrzegać i analizować doświadczane przez tę grupę różnorodne trudności natury społecznej, edukacyjnej, finansowej i zawodowej, kulturalnej i rekreacyjnej, jak również związanych z dostępnością otoczenia. Jest gotowy do planowania działań zaradczych wobec powyższych problemów i trudności właściwych osobom z niepełnosprawnością w dorosłym wieku.
4,5
Student/ka wykazuje dobrą znajomość jak i pogłębione oraz uporządkowane rozumienie problematyki pedagogiki specjalnej osób w wieku dorosłym i starszym, ich bio-psycho-społecznych potrzeb i problemów, odpowiadających na nie programów wsparcia oraz współczesnych i innowacyjnych praktyk, a także specyfiki pracy z tą grupą wiekową osób z niepełnosprawnością. Posiada wysoko rozwiniętą umiejętność integrowania i wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki specjalnej osób w dorosłym wieku, pogłębionego planowania aktywności odpowiadających na ich problemy i potrzeby, ponadto dostrzegania i analizowania doświadczanych przez tę grupę różnorodnych trudności natury społecznej, edukacyjnej, finansowej i zawodowej, kulturalnej i rekreacyjnej, a także związanych z dostępnością otoczenia. Jest wysoce gotowy do planowania działań zaradczych wobec powyższych problemów i trudności właściwych osobom z niepełnosprawnością w dorosłym wieku.
5,0
Student/ka wykazuje bezbłędną znajomość jak i pogłębione oraz uporządkowane rozumienie problematyki pedagogiki specjalnej osób w wieku dorosłym i starszym, ich bio-psycho-społecznych potrzeb i problemów, odpowiadających na nie programów wsparcia oraz współczesnych i innowacyjnych praktyk, a także specyfiki pracy z tą grupą wiekową osób z niepełnosprawnością. Posiada bardzo wysoko rozwiniętą umiejętność integrowania i wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki specjalnej osób w dorosłym wieku, pogłębionego planowania aktywności odpowiadających na ich problemy i potrzeby, ponadto dostrzegania i analizowania doświadczanych przez tę grupę różnorodnych trudności natury społecznej, edukacyjnej, finansowej i zawodowej, kulturalnej i rekreacyjnej, a także związanych z dostępnością otoczenia. Jest w pełni gotowy do planowania działań zaradczych wobec powyższych problemów i trudności właściwych osobom z niepełnosprawnością w dorosłym wieku.
Literatura
M. Kilian, 2020, Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Difin, Warszawa, rozdz. 1, 2, 3 i 4.
Skrypty własne oraz materiały zostaną udostępnione w trakcie zajęć na platformie Moodle.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: