Diagnoza ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki WNP-PS-DMAT
Kryteria diagnostyczne specyficznych trudności w uczeniu się matematyki - dyskalkulia. Charakterystyka ucznia z nadmiernymi trudnościami w uczeniu się matematyki; diagnoza.Symptomy specyficznych trudności w uczeniu się
w różnych etapach życia człowieka.Etapy diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się matematyki. Omówienie wybranych narzędzi stosowanych w pedagogicznym postępowaniu diagnostycznym trudności w czytaniu i pisaniu prowadzonym w szkole oraz w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Wywiad jako element diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. Obserwacja dziecka podczas przeprowadzania diagnozy, analiza wytworów dziecka pod kątem występowania błędów charakterystycznych dla dyskalkulii. Aplikacje mobilne w dyskalkulii. Współpraca ze specjalistami oraz z rodzicami. Analiza przykładów konkretnych uczniów i sposobów ich diagnozy i wsparcia
ze specyficznymi trudnościami uczenia się. Dokumentacja diagnostyczna. Przebieg działań post-diagnostycznych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedzy: pedagogiczne postępowanie diagnostyczne wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, a także zasady prowadzenia dokumentacji diagnostycznej dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
umiejętności: integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) oraz powiązanych z nią dyscyplin w diagnozowania potrzeb i możliwości dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i ucznia ze specyficznymi trudnościami z wykorzystaniem istniejących narzędzie diagnostycznych.
planować i realizować działania profilaktyczne zapobiegające trudnościom w uczeniu się, wykorzystywać warsztat terapeuty pedagogicznego, tworzyć dokumentację diagnostyczną, konstruować i ewaluować indywidualne i grupowe plany korekcyjno – kompensacyjne
kompetencji społecznych: podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, podejmowania wyzwań zawodowych, wykazywania aktywności i podejmowania trudu i bycia wytrwałym w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających
z roli pedagoga specjalnego – terapeuty pedagogicznego.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę
- obecność na zajęciach – dopuszczalna jedna nieobecność – przy drugiej nieobecności praca pisemna z wybranego tematu przez prowadzącego 30 pkt
- aktywność na zajęciach 10 pkt
- test końcowy 30 pytań 60 pkt
• Bardzo dobry: 93-100 pkt
• Dobry + : 85-92 pkt
• Dobry: 76-84 pkt
• Dostateczny + : 67-75 pkt
• Dostateczny: 59-66 pkt
• Dopuszczający: 51-58
• Niedostateczny: 0-50 pkt
Literatura
1.Gruszczyk-Kolczyńska E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP.
2. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.). (2009). Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Warszawa: Edukacja polska
3.Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2013). Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody, interpretacje, wnioski. Warszawa: Nowa Era.
4.Oszwa U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy
i terapii. Kraków: Impuls.
5. Oszwa U. (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Kraków: Impuls.
6. Reid G., Wearmouth J. (2008). Dysleksja. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: