Diagnoza ucznia ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu WNP-PS-DCZP
Kryteria diagnostyczne specyficznych trudności w uczeniu się. Terminologia - dysleksja,dysgrafia, dysortografia. Zaburzenia towarzyszące specyficznym trudnościom w czytaniu i pisaniu. Symptomy specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu w różnych etapach życia człowieka. Etapy diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania. Diagnoza dysleksji rozwojowej - metody, techniki, narzędzia badawcze. Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz. Skala Prognoz Edukacyjnych (SPE IBE; Bateria Testów Pisania (BTP IBE); Bateria Testów Czytania (BTCZ IBE); Bateria Testów Fonologicznych (BTF IBE); Specjalistyczna bateria diagnozy zdolności poznawczych i umiejętności szkolnych SB6/18Programy wsparcia. Współpraca ze specjalistami. Współpraca z rodzicami. Analiza przykładów konkretnych uczniów i sposobów ich diagnozy.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedzy: pedagogiczne postępowanie diagnostyczne wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, a także zasady prowadzenia dokumentacji diagnostycznej dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
umiejętności: integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) oraz powiązanych z nią dyscyplin w diagnozowania potrzeb i możliwości dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i ucznia ze specyficznymi trudnościami z wykorzystaniem istniejących narzędzie diagnostycznych.
planować i realizować działania profilaktyczne zapobiegające trudnościom w uczeniu się, wykorzystywać warsztat terapeuty pedagogicznego, tworzyć dokumentację diagnostyczną, konstruować i ewaluować indywidualne i grupowe plany korekcyjno – kompensacyjne.
kompetencji społecznych: podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, podejmowania wyzwań zawodowych, wykazywania aktywności i podejmowania trudu i bycia wytrwałym w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających
z roli pedagoga specjalnego – terapeuty pedagogicznego.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę
- obecność na zajęciach – dopuszczalna jedna nieobecność – przy drugiej nieobecności praca pisemna z wybranego tematu przez prowadzącego
- aktywność na zajęciach
- test końcowy 30 pytań
• Bardzo dobry: 93-100 pkt
• Dobry + : 85-92 pkt
• Dobry: 76-84 pkt
• Dostateczny + : 67-75 pkt
• Dostateczny: 59-66 pkt
• Dopuszczający: 51-58
• Niedostateczny: 0-50 pkt
Literatura
1. Bogdanowicz M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia.
2. Krasowicz-Kupis, G. (red.). (2009). Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Gdańsk: HARMONIA.
3. Bednarek, D. (2023). Dysleksja z perspektywy specjalnych potrzeb edukacyjnych. W: D. Bednak, H. Bednak, (red.). Psychologia edukacyjna (s. 264-306). Warszawa: PWN.
4. Radtke, B. (2023). Diagnozowanie dysleksji rozwojowej - nowe standardy. W: D. Bednak, H. Bednak, (red.). Psychologia edukacyjna (s. 307-332). Warszawa: PWN.
5. Górniewicz E. (2001). Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. A. Marszałek.
6. Reid G., Wearmouth J. (2008). Dysleksja. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP.
7. Jędrzejowska E., (red.), Dysleksja rozwojowa – rozpoznanie problemu i praca z uczniem dysfunkcyjnym, Opole 2003.
W cyklu 2025/26_Z:
1. Bogdanowicz M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: