Rozwojowe aspekty kształtowania umiejętności czytania i pisania WNP-PS-CZP
Pojęcie czytania w podejściu lingwistycznym i psychologicznym
Pisanie jako złożony proces psychomotoryczny
Aspekty gotowości do czytania i pisania
Środowiskowe i rodzinne uwarunkowania wczesnych inicjacji czytelniczych dzieci o zaburzonym rozwoju i prawidłowo rozwijających się (m.in. wsparcie edukacyjne, międzypokoleniowe uczenie się, czytanie dialogowe)
Domowe środowiska alfabetyzacji (Home Literacy Environment)
Partnerstwo edukacyjne na rzecz umiejętności językowych i czytelniczych dzieci
Znaczenie nowych technologii w procesie kształtowania umiejętności czytania i pisania
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
zna i rozumie pedagogiki korekcyjnej, zwykłe i specyficzne trudności w uczeniu się, podstawy medyczne terapii pedagogicznej, funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego w kontekście specyficznych trudności w uczeniu się i ich etiopatogenezę, obraz kliniczny i psychologiczny dzieci z grupy ryzyka i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz środowiskowe i rodzinne uwarunkowania wczesnych inicjacji czytelniczych dzieci
zna i rozumie psychologiczno-pedagogiczne aspekty pedagogiki korekcyjnej i oddziaływań terapeutycznych, podstawy neuropsychologii, psychologiczne uwarunkowania procesów poznawczych oraz lingwistyczne i logopedyczne aspekty specyficznych trudności w uczeniu się a także psychologiczne i lingwistyczne podstawy umiejętności czytania i pisania
zna i rozumie metody terapii stosowane w nauce czytania i pisania w tym znaczenie nowoczesnych technologii komunikacyjnych, inne metody terapeutyczne stosowane w pracy z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się a także narzędzia diagnostyczne do diagnozy pedagogicznej prowadzonej w przedszkolu, szkole lub poradni psychologicznoe-pedagogicznej
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe wykład 15 h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 h
Przygotowanie zaliczenia 30h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne (pytania zamknięte i otwarte)
punktacja:
16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5)
14 p. - ocena: dobry plus (4.5)
13-12 p. - ocena: dobry (4)
11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5)
10-9- p. - ocena: dostateczny (3)
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Andrzejewska J. (2015). Przestrzeń przedszkola przyjazna kształtowaniu gotowości dziecka do nauki czytania i pisania." Roczniki Pedagogiczne", nr 7(43), s. 89-105.
Czelakowska D. (2016). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Tuten, J., Jensen, D.A., Endrizzi, Ch. K. (2018), Crossing Literacy Bridges. Strategies to callaborate with families of struggling readers, Lanhan,Boulder,New York, London, Rowman&Littlefield.
Kuracki, K. (2024) Budowanie partnerstwa na rzecz rozwijania umiejętności językowych i czytelniczych dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w opiniach rodziców i nauczycieli, Journal of Modern Science, nr 1
Kuracki, K. (2022), Rodzice w procesie rozwijania umiejętności językowych i czytelniczych młodszych dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi - stan badań i perspektywy badawcze, Forum pedagogiczne, nr 1, s.151-172
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Arciszewska E. (2002). Czytające przedszkolaki. Mit czy norma?, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Kreider, H., Caspe, M., Hiatt-Michael, D.B. (2013), Promising Practices for Engaging Families in Literacy, Charlotte, NC, Information Age Publishing, INC.
Miller, S. (2010), Supporting Parents. Improving outcomes for children, families and communities, McGraw-Hill Education Open University Press.
Kuracki, K, Dłużniewska A. (2023), Parent-child relationships in the context of early reading initiations, Forum Pedagogiczne, nr 1, s. 319-333
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: