Animacja społeczna i międzykulturowa WNP-PS-ANIM
Treści programu:
1. Podstawy animacji społecznej: systematyzacja teoretycznych ujęć animacji społecznej, dynamika społeczna, skuteczne strategie komunikacyjne; animacja i antropologia.
2. Kompetencje i świadomość kulturowa: Inteligencja kulturowa; komunikacja międzykulturowa, trening wrażliwości kulturowej.
3. Animacja wielokulturowa: edukacja międzykulturowa a wielokulturowość i edukacja wielokulturowa, glokalizm, edukacja regionalna, idea pogranicza, globalizacja, amerykanizacja; Perspektywy wielokulturowości w Polsce; cudzoziemiec w polskiej szkole; działalność i projekty organizacji pozarządowych i instytucji publicznych w zakresie animacji międzykulturowej; źródła negatywnych postaw wobec „obcych”.
4. Animator jako rola: animator jako osoba, animator w środowisku zmiany, zasoby osobiste animatora, kompetencje animatora w zakresie pracy na polu międzykulturowości i wielokulturowości.
5. Praca z grupami: rozwój partnerskich relacji w środowisku poprzez budowanie koalicji, pracowanie w oparciu o dynamikę grup, podtrzymywanie zaangażowania i motywowanie innych. Gra i gra strategiczna – innowacyjne metody animacji aktywności.
6. Organizowanie społeczności lokalnej: tworzenie sieci, praca ponad granicami, pielęgnowanie kontaktów, zarządzanie informacją i zasobami.
7. Projektowanie, realizacja i ewaluacja działań animacji społecznej i międzykulturowej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie:
WIEDZY: Student
- zna podstawowe pojęcia z zakresu animacji środowiskowej i międzykulturowej przydatne w pracy animatora; zna czynniki wpływające na dobór strategii i metod animacyjnych stosowanych w środowisku;
- zna rolę potencjału społeczno-kulturowego i edukacyjnego w środowisku lokalnym i związane z nim zadania animatora społecznego, jego udział w procesach zmiany społecznej;
- zna teoretyczne koncepcje działania społecznego i style działania w obrębie organizacji trzeciego sektora;
- ma podstawową wiedzę z zakresu edukacji międzykulturowej i wielokulturowej; zna podstawowe pojęcia oraz mechanizmy i uwarunkowania problemów psychospołecznych towarzyszących zjawisku wielokulturowości; zna podstawy formalno-prawne rozwiązań w zakresie polityki państwa wobec cudzoziemców, ze szczególnym uwzględnieniem systemu oświatowego.
UMIEJĘTNOŚCI: Student
- umie analizować, badać i oceniać w podstawowym zakresie funkcjonowanie społeczności lokalnych, ich potrzeby społeczne oraz możliwości podejmowania działań animacyjnych;
- potrafi wykorzystać teoretyczną wiedzę z pedagogiki, by przygotować projekt działania dla organizacji społecznej, zrealizować go i dokonać jego ewaluacji;
- potrafi zastosować zdobytą wiedzę w celu projektowania działań w zakresie animacji w środowisku wielokulturowym;
- potrafi rzeczowo dyskutować i argumentować swoje stanowisko na temat problemów związanych z odmiennością kulturową i animacją społeczną; potrafi komunikować się i współpracować w różnych środowiskach, również w środowisku wielokulturowym.
KOMPETENCJI: Student
- wykazuje i rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy, umiejętności i kompetencji potrzebnych do rozwijania i doskonalenia profesjonalnego warsztatu pracy;
- dostrzega potrzebę rozwijania postaw zaangażowania w sprawy społeczności lokalnych;
- rozumie, że poznawanie świata społecznego, wyzwań edukacyjnych i animacyjnych jakie niesie, wymaga uczenie się przez całe życie.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem.
Egzamin składa się z dwóch części: pytań wielokrotnego wyboru oraz pytań otwartych. Celem tej struktury jest ocena zarówno wiedzy merytorycznej, jak i umiejętności analizowania i stosowania pojęć z zakresu animacji społecznej i międzykulturowej.
Kryteria oceniania:
Ocena bardzo dobra - uzyskanie od 96% - 100% łącznej liczby pkt. możliwych do uzyskania.
Ocena dobry plus - uzyskanie od 86% - 95% łącznej liczby pkt.
Ocena dobry - uzyskanie 76% - 85% łącznej liczby pkt.
Ocena dostateczny plus - uzyskanie 66% - 75% łącznej liczby pkt.
Ocena dostateczny - uzyskanie 60% - 65% łącznej liczby pkt.
Literatura
Kargul J., Upowszechnienie. Animacja. Komercjalizacja kultury, Warszawa 2020.
Matyjewicz M., Animacja środowiska lokalnego jako praktyczny wymiar działania w pracy socjalnej, Olsztyn 2011.
Mazepa T., Animacja kultury w praktyce edukacyjnej, Rzeszów 2017.
Sosnowski T. i in. (red.), Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego, Białystok 2016.
- oraz teksty analizowane na bieżąco podczas zajęć.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: