Metody aktywizujące w pracy indywidualnej i grupowej WNP-PS-AKT
Bierne przyswajanie wiadomości utrudnia dzieciom/uczniom ich zrozumienie i wykorzystanie w praktyce, a wiedza przekazywana w postaci gotowej jest powierzchowna, nietrwała i nieoperatywna. Obszerny zestaw metod i technik aktywizujących sprzyja wszechstronnemu rozwojowi jednostki, a ciekawe środki dydaktyczne podnoszą zainteresowanie dzieci i młodzieży niekonwencjonalnym i twórczym działaniem, a przez to ich proces uczenia się jest pełniejszy i atrakcyjniejszy.
Celem przedmiotu jest ukazanie wybranych metod, technik i pomocy/środków aktywizujących pracę dziecka/ucznia w przedszkolu/szkole oraz włączenie Studentów w działanie poprzez stosowanie różnych form i rodzajów aktywizowania.
W cyklu 2021/22_L:
Bierne przyswajanie wiadomości utrudnia dzieciom/uczniom ich zrozumienie i wykorzystanie w praktyce, a wiedza przekazywana w postaci gotowej jest powierzchowna, nietrwała i nieoperatywna. Obszerny zestaw metod i technik aktywizujących sprzyja wszechstronnemu rozwojowi jednostki, a ciekawe środki dydaktyczne podnoszą zainteresowanie dzieci i młodzieży niekonwencjonalnym i twórczym działaniem, a przez to ich proces uczenia się jest pełniejszy i atrakcyjniejszy. |
W cyklu 2022/23_L:
Bierne przyswajanie wiadomości utrudnia dzieciom/uczniom ich zrozumienie i wykorzystanie w praktyce, a wiedza przekazywana w postaci gotowej jest powierzchowna, nietrwała i nieoperatywna. Obszerny zestaw metod i technik aktywizujących sprzyja wszechstronnemu rozwojowi jednostki, a ciekawe środki dydaktyczne podnoszą zainteresowanie dzieci i młodzieży niekonwencjonalnym i twórczym działaniem, a przez to ich proces uczenia się jest pełniejszy i atrakcyjniejszy. Celem przedmiotu jest ukazanie wybranych metod, technik i pomocy/środków aktywizujących pracę dziecka/ucznia w przedszkolu/szkole oraz włączenie Studentów w działanie poprzez stosowanie różnych form i rodzajów aktywizowania. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: Udział w ćwiczeniach: 15 godzin.
Przygotowanie i prezentacja narzędzia dydaktycznego, służącego aktywizacji dzieci/uczniów: 35 godzin.
50 godzin [50 : 30(25) = 2], 2 ECTS
| W cyklu 2022/23_L: 50 godzin [50 : 30(25) = 2], 2 ECTS
Udział w ćwiczeniach: 15 godzin.
Przygotowanie i prezentacja narzędzia dydaktycznego, służącego aktywizowaniu pracy dzieci/uczniów oraz jego koncepcji pisemnej: 15 godzin.
Przygotowanie się i pozytywne zaliczenie testu z wiedzy dotyczącej przedmiotu: 18 godzin.
Konsultacje: 2 godziny.
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem.
Umiejętności:
- student potrafi planować działalność dydaktyczno-wychowawczą w oparciu o metody aktywizujące.
- student potrafi przygotować narzędzie dydaktyczne aktywizujące pracę dzieci/uczniów podczas zajęć.
Kompetencje:
- student zauważa potrzeby dzieci/młodzieży i jest gotów do pełnienia roli zawodowej.
50 godzin [50 : 30(25) = 2], 2 ECTS
Udział w ćwiczeniach: 15 godzin.
Przygotowanie merytoryczno-metodyczne w zakresie teoretycznym i praktycznym: 33 godziny.
Konsultacje: 2 godziny.
Kryteria oceniania
Wiedza:
Student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem.
- na ocenę 3,0 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem - rozróżnia je i opisuje wykorzystując literaturę podstawową;
- na ocenę 3,5 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem - rozróżnia je i opisuje wykorzystując literaturę podstawową, jak również sięga do samodzielnie wyszukanych innych źródeł naukowych (artykułów, raportów z badań);
- na ocenę 4,0 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem - rozróżnia je i opisuje wykorzystując literaturę podstawową, jak również sięga do samodzielnie wyszukanych innych źródeł naukowych (artykułów, raportów z badań); podaje stosowne przykłady;
- na ocenę 4,5 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem - rozróżnia je, opisuje, prowadzi analizy i porównania wykorzystując literaturę podstawową, jak również sięga do samodzielnie wyszukanych innych źródeł naukowych (artykułów, raportów z badań); podaje stosowne przykłady;
- na ocenę 5,0 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem - rozróżnia je, opisuje, prowadzi analizy i porównania wykorzystując literaturę podstawową, jak również sięga do samodzielnie wyszukanych innych źródeł naukowych (książek, artykułów); podaje stosowne przykłady; inicjuje i prowadzi dyskusję.
Umiejętności:
Student potrafi planować działalność dydaktyczno-wychowawczą w oparciu o metody aktywizujące;
- na ocenę 3,0- student potrafi skonstruować ogólny plan działalności dydaktyczno-wychowawczej w oparciu o metody aktywizujące przy niskim poziomie aktywności własnej;
- na ocenę 3,5 - student potrafi skonstruować ogólny plan działalności dydaktyczno-wychowawczej w oparciu o metody aktywizujące, przy wysokim poziomie aktywności własnej;
- na ocenę 4,0 - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan działalności dydaktyczno-wychowawczej w oparciu o metody aktywizujące;
- na ocenę 4,5 - student potrafi skonstruować różnorodne ogólne i szczegółowe plany działalności dydaktyczno-wychowawczej w oparciu o metody aktywizujące; potrafi dostosować je do możliwości, potrzeb i zainteresowań grupy;
- na ocenę 5,0 - student potrafi skonstruować różnorodne ogólne i szczegółowe plany działalności dydaktyczno-wychowawczej w oparciu o metody aktywizujące; potrafi dostosować je do możliwości, potrzeb i zainteresowań grupy; dokonuje ewaluacji poszczególnych planów;
Student potrafi przygotować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć.
- na ocenę 3,0- student potrafi przygotować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć - według podstawowego pomysłu i ogólnie opracowanego planu;
- na ocenę 3,5 - student potrafi przygotować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć - według różnych pomysłów i ogólnie opracowanych planów;
- na ocenę 4,0 - student potrafi przygotować i zaprezentować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć - według szczegółowo opracowanego i rozwiniętego planu, na podstawie autorskiego twórczego i oryginalnego pomysłu;
- na ocenę 4,5 - student potrafi przygotować, zaprezentować i zastosować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć - według szczegółowo opracowanego i rozwiniętego planu, na podstawie autorskiego twórczego i oryginalnego pomysłu;
- na ocenę 5,0- student potrafi przygotować, zaprezentować i zastosować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć - według szczegółowo opracowanego i rozwiniętego planu, na podstawie autorskiego twórczego i oryginalnego pomysłu; potrafi dostosować twórcze narzędzie dydaktyczne do możliwości, potrzeb i zainteresowań grupy.
Kompetencje:
Student zauważa potrzeby dzieci i młodzieży i jest gotów do pełnienia roli zawodowej.
- na ocenę 3,0- student zauważa wskazane potrzeby dzieci i młodzieży i jest gotów do pełnienia roli zawodowej;
- na ocenę 3,5 - student samodzielnie zauważa potrzeby dzieci i młodzieży i jest gotów do pełnienia roli zawodowej;
- na ocenę 4,0- student samodzielnie zauważa i rozumie potrzeby dzieci i młodzieży i jest gotów do pełnienia roli zawodowej;
- na ocenę 4,5 - student samodzielnie zauważa i rozumie potrzeby dzieci i młodzieży, podejmuje rozważania i dyskusje i jest gotów do pełnienia roli zawodowej;
- na ocenę 5,0 - student samodzielnie zauważa i rozumie potrzeby dzieci i młodzieży, podejmuje rozważania i dyskusje, które przekłada na aktywność własną, jest gotów do pełnienia roli zawodowej.
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach;
2. przygotowanie merytoryczno-metodyczne w zakresie teoretycznym i praktycznym
3. zaangażowanie i aktywność podczas zajęć.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Dzierzgowska I.: "Jak uczyć metodami aktywnymi", Fraszka, Warszawa 2004.
2. Jąder M.: "Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi", Impuls, Kraków 2013.
3. Krzyżewska I.: "Aktywizujące metody i techniki w edukacji", Omega, Suwałki 1998, cz. 1.
4. Krzyżewska I.: "Aktywizujące metody i techniki w edukacji", Omega, Suwałki 1998, cz. 2.
5. Ziętkiewicz E.: "Jak aktywizować uczniów", G&P, Poznań 2000.
Literatura uzupełniająca:
1. Drzał E., Skibińska-Czechowicz I.: "Inscenizacje w nauczaniu zintegrowanym", Harmonia, Gdańsk 2007.
2. Flemming I.: "Po prostu zaczynamy. Praktyczne porady z zakresu pedagogiki zabawy", Jedność, Kielce 1999.
3. Rose C., Dryden G.: "Zabawy fundamentalne", Transfer Learning Solutions, 2009.
4. Wasilak A (red.).: "Zabawy z chustą", Klanza, Lublin 2014.
5. Winczewski P.: "Tradycyjne gry i zabawy świetlicowe", Harmonia, Gdańsk 2018.
6. Witerska K.: "Drama. Przewodnik po koncepcjach, technikach i miejscach", Difin, Warszawa 2014.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: