Aktywizacja i wsparcie dorosłych osób z niepełnosprawnością WNP-PS-AD
Treści przedmiotowe:
1. Metody i techniki motywacyjne i aktywizujące dla osób starszych z niepełnosprawnością (4h)
2. Aktywizacja edukacyjna, zawodowa i społeczna osób z niepełnosprawnością w wieku dorosłym i starszym (2h)
3. Organizacja czasu wolnego (2h)
4. Wsparcie rodzinne i społeczne (2h)
5. Praca grupowa jako forma wsparcia (2h)
6. Wydarzenia integracyjne dla seniorów z niepełnosprawnością (2h)
7. Rola wolontariatu w aktywizacji osób z niepełnosprawnością (2h)
8. Przykłady dobrych praktyk w aktywizacji: analiza przypadków i studia przypadków. (6h)
9. Analiza i ewaluacja dostępnych ofert i programów wsparcia (6h)
10. Podsumowanie zajęć – refleksja nad nabytymi umiejętnościami i wiedzą praktyczną (2h)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PS_W4 Student/ka posiada pogłębioną wiedzę na temat metod i technik motywacyjnych i aktywizujących osoby dorosłe z niepełnosprawnością i rozumie konteksty ich stosowania.
PS_W21 Student/ka posiada pogłębioną wiedzę z zakresu aktywizacji edukacyjnej, zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnością w wieku dorosłym i starszym
PS_U4 Student/ka posiada umiejętność pogłębionego rozpoznawania, oceniania, projektowania i realizowania zajęć i wydarzeń służących aktywizacji i wsparciu dorosłych osób z niepełnosprawnością z uwzględnieniem ich specjalnych potrzeb i możliwości.
PS_U20 Student/ka posiada umiejętność planowania i wdrażania własnego pomysłu aktywności przeznaczonych dla dorosłych osób z niepełnosprawnością
PS_K11 Student/ka jest gotów do wykazania własnej inicjatywy w dziedzinie aktywizowania i wspierania dorosłych osób z niepełnosprawnością
Kryteria oceniania
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Jeśli przedmiot trwa 15 godzin, dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, jeśli trwa 30 godzin - dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Absencja równa lub powyżej 8 nieusprawiedliwionych godzin (4 spotkania) dla 15-godzinnego cyklu oraz 16 nieusprawiedliwionych godzin (8 spotkań) dla cyklu 30-godzinnego wyklucza możliwość odrobienia zajęć i uzyskania zaliczenia przedmiotu.
Zaliczenie obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych.
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie oceny z:
1) projektów (100 pkt)
Ocena końcowa:
60-67 pkt. - 3,0
68-75 pkt. - 3,5
76-83 pkt. - 4,0
84-91 pkt. - 4,5
92-100 pkt. - 5,0
Projektu nie zalicza się (0%), jeśli nie został on wykonany przez studenta/tkę w pełni samodzielnie i nosi znamiona plagiatu.
Student/ka, który/a spóźni się na zajęcia (dopuszczalne jest max. 15 min. spóźnienia), zobowiązany/a jest do zgłoszenia spóźnienia u prowadzącego zajęcia tuż po ich zakończeniu. Jeśli tego nie dopełni, aktualna pozostanie nota o jego nieobecności na zajęciach.
ECTS [1 ECTS = 25 (30) godz.]:
udział w zajęciach - 30 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 30 godz.
Przygotowanie i wykonanie projektów - 40 godz.
RAZEM 100 godz.
Liczba ECTS: 4
Kryteria wystawiania oceny końcowej:
2,0
Student/ka nie posiada podstawowej wiedzy na temat metod i technik motywacyjnych i aktywizujących osoby dorosłe i starsze z niepełnosprawnością ani nie rozumie kontekstu ich stosowania, nie zna zagadnienia aktywizacji edukacyjnej, zawodowej i społecznej tej grupy wiekowej. Nie potrafi dostatecznie rozpoznawać i oceniać, projektować i realizować zajęć i wydarzeń służących aktywizacji i wsparciu dorosłych osób z niepełnosprawnością z uwzględnieniem ich specjalnych potrzeb i możliwości, jak również planować i wdrażać własnego pomysłu aktywności przeznaczonych dla tej kategorii wiekowej osób z niepełnosprawnością. Nie jest gotowy do wykazania własnej inicjatywy w dziedzinie aktywizowania i wspierania dorosłych osób z niepełnosprawnością.
3,0
Student/ka posiada podstawową wiedzę na temat metod i technik motywacyjnych i aktywizujących osoby dorosłe i starsze z niepełnosprawnością oraz zagadnień aktywizacji edukacyjnej, zawodowej i społecznej tej grupy wiekowej. W podstawowej mierze potrafi rozpoznawać i oceniać zajęcia i wydarzenia służące aktywizacji i wsparciu dorosłych osób z niepełnosprawnością z uwzględnieniem ich specjalnych potrzeb i możliwości, jak również planować własnego pomysłu aktywności przeznaczone dla tej kategorii wiekowej osób z niepełnosprawnością. Wykazuje podstawową gotowość do wykazania własnej inicjatywy w dziedzinie aktywizowania i wspierania dorosłych osób z niepełnosprawnością.
3,5
Student/ka posiada podstawową znajomość metod i technik motywacyjnych i aktywizujących osoby dorosłe i starsze z niepełnosprawnością oraz rozumienie kontekstu ich stosowania, znane są mu również zagadnienia aktywizacji edukacyjnej, zawodowej i społecznej tej grupy wiekowej. W podstawowej mierze potrafi rozpoznawać, oceniać i projektować zajęcia i wydarzenia służące aktywizacji i wsparciu dorosłych osób z niepełnosprawnością z uwzględnieniem ich specjalnych potrzeb i możliwości, jak również planować własnego pomysłu aktywności przeznaczonych dla tej kategorii wiekowej osób z niepełnosprawnością. Wykazuje podstawową gotowość do wykazania własnej inicjatywy w dziedzinie aktywizowania i wspierania dorosłych osób z niepełnosprawnością.
4,0
Student/ka wykazuje dobrą znajomość metod i technik motywacyjnych i aktywizujących osoby dorosłe i starsze z niepełnosprawnością oraz rozumienie kontekstu ich stosowania, a także zagadnienia aktywizacji edukacyjnej, zawodowej i społecznej tej grupy wiekowej. Dość dobrze potrafi rozpoznawać, oceniać, projektować i realizować zajęcia i wydarzenia służące aktywizacji i wsparciu dorosłych osób z niepełnosprawnością z uwzględnieniem ich specjalnych potrzeb i możliwości, jak również planować i wdrażać własnego pomysłu aktywności przeznaczone dla tej kategorii wiekowej osób z niepełnosprawnością. Wykazuje dojrzałą gotowość do podejmowania własnej inicjatywy w dziedzinie aktywizowania i wspierania dorosłych osób z niepełnosprawnością.
4,5
Student/ka wykazuje biegłą znajomość metod i technik motywacyjnych i aktywizujących osoby dorosłe i starsze z niepełnosprawnością oraz rozumienie kontekstu ich stosowania, a także zagadnień aktywizacji edukacyjnej, zawodowej i społecznej tej grupy wiekowej. Sprawnie rozpoznaje, ocenia, projektuje i realizuje zajęcia i wydarzenia służące aktywizacji i wsparciu dorosłych osób z niepełnosprawnością z uwzględnieniem ich specjalnych potrzeb i możliwości, jak również planuje i wdraża własnego pomysłu aktywności przeznaczone dla tej kategorii wiekowej osób z niepełnosprawnością. Wykazuje podwyższoną gotowość do podejmowania własnej inicjatywy w dziedzinie aktywizowania i wspierania dorosłych osób z niepełnosprawnością.
5,0
Student/ka wykazuje bezbłędną pogłębioną znajomość metod i technik motywacyjnych i aktywizujących osoby dorosłe i starsze z niepełnosprawnością oraz rozumienie kontekstu ich stosowania, a także zagadnień aktywizacji edukacyjnej, zawodowej i społecznej tej grupy wiekowej. Bardzo sprawnie rozpoznaje, ocenia, projektuje i realizuje zajęcia i wydarzenia służące aktywizacji i wsparciu dorosłych osób z niepełnosprawnością z uwzględnieniem ich specjalnych potrzeb i możliwości, jak również planuje i wdraża własnego pomysłu aktywności przeznaczone dla tej kategorii wiekowej osób z niepełnosprawnością. Wykazuje pełną gotowość do podejmowania własnej inicjatywy w dziedzinie aktywizowania i wspierania dorosłych osób z niepełnosprawnością.
Literatura
Skrypty własne oraz materiały zostaną udostępnione w trakcie zajęć na platformie Moodle.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: