Warsztat dramowy w edukacji WNP-PPWZ-WDE
Podstawowym celem zajęć jest wprowadzenie studentów w teoretyczne fundamenty dramy jako metody dydaktyczno-wychowawczej stosowanej w edukacji oraz zaprezentowanie technik dramowych i metod organizacji zajęć z nią związanych. Celem jest nie tylko rozwijanie umiejętności interpersonalnych i kreatywnych uczestników, ale także umożliwienie im zrozumienia, w jaki sposób drama może być wykorzystywana jako narzędzie do wspierania procesu uczenia się oraz integracji grupy. W trakcie zajęć studenci będą mieli okazję doświadczyć różnorodnych form pracy dramowej m.in. improwizacja, odgrywanie ról, co pozwoli im na praktyczne zastosowanie poznanych teorii oraz rozwijanie własnych kompetencji pedagogicznych. Dodatkowo, omawiane będą także aspekty psychologiczne i społeczne związane z wykorzystaniem dramy w edukacji, co pomoże uczestnikom lepiej zrozumieć dynamikę grupy.
Podczas zajęć omawiać będziemy tematy:
1) Drama a teatr
2) Drama – teoretyczne podstawy
3) Drama w edukacji – rys historyczny
4) Formy, strategie i techniki w dramie
5) Struktura zajęć dramowych
6) Ćwiczenia dramowe
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1- Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z dramą i jej zastosowaniem w edukacji.
EK2 - Student zna historię dramy w edukacji oraz jej kluczowe formy, strategie i techniki
EK3 - Student potrafi projektować i prowadzić ćwiczenia dramowe
EK4 - Student potrafi analizować i oceniać efektywność działań dramowych w kontekście edukacyjnym
EK5 - Student rozwija umiejętność pracy w grupie i współpracy z innymi w kontekście twórczym
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. Obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność nieusprawiedliwiona na zajęciach w semestrze). W przypadku przekroczenia 50% nieobecności na zajęciach, student nie otrzymuje zaliczenia przedmiotu.
2. Student opracowuje projekt dramy, w ramach którego tworzy oryginalny scenariusz, który porusza istotne problemy społeczne (np. przemoc, dyskryminacja, wykluczenie) następnie prezentuje go na forum grupy, co przyczyni się do wymiany myśli i poglądów z innymi uczestnikami zajęć. Kluczowym elementem oceny jest także jego zdolność do proponowania realnych rozwiązań dla omawianych trudności społecznych.
Literatura
Literatura:
1) Way Brian, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa: WSiP, 1997
2) Pankowska Krystyna, Drama. Konteksty teoretyczne, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2013
3) Duszyńska Grażyna, Kowal Lidia i inni, Drama w kształceniu zintegrowanym, Płock: Wyd. „Korepetytor”, 2001.
4) Witerska Kamila, Drama na różnych poziomach kształcenia, łódź: Wydawnictwo AHE, 2010.
5) Witerska Kamila, Drama procesualna w pracy z dziećmi w przedszkolu i klasach I-III, Warszawa: Wyd. Difin, 2020.
6) Witerska Kamila, Drama. Techniki, strategie, scenariusze, Wyd. Difin, 2011
7) Królica Maria, Drama i happening w edukacji przedszkolnej, Kraków: OW „Impuls”, 2010.
8) Szymik Eugeniusz, Drama w edukacji wczesnoszkolnej (na przykładzie tekstów dla dzieci). W: B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek (red.), "Dziecko, język, tekst" Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2010
9) Szymańska Maria Alicja, Drama w nauczaniu początkowym, Wyd. JUKA, Warszawa 1998
Lektura uzupełniająca:
Michałowska Danuta, Drama w edukacji, Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Wyd. Naukowe Instytutu Filozofii, Poznań 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: