Seminarium magisterskie WNP-PPWZ-SM1V
Podstawowym punktem odniesienia w pracy podczas seminarium jest podejście badawcze oznaczane mianem close-to-practice research, czyli ‘badanie bliskie praktyce’. Chodzi w nim o przezwyciężenie rozdźwięku między teorią pedagogiczną a praktyką edukacyjną.
Spośród wielu cech odróżniających to podejście od innych warto podkreślić co najmniej dwie. Po pierwsze, w badaniu bliskim praktyce nie definiuje się problemów edukacyjnych niejako z góry i tylko teoretycznie, lecz na podstawie diagnozy konkretnego pola badawczego – w tym wypadku będzie chodziło o grupę przedszkolną lub klasę szkolną. Będzie to wymagało od badacza (w tym wypadku dyplomanta/dyplomantki) nawiązania dłuższego kontaktu z badaną grupą i nauczycielem/nauczycielką, który/która ją prowadzi. Po drugie, przeprowadzenie badania bliskiego praktyce nie ogranicza się do samej tylko diagnozy aktualnego stanu, lecz obejmuje również opracowanie projektu eksperymentu pedagogicznego i zrealizowanie go w codziennej praktyce edukacyjnej.
W związku z powyższym od uczestników seminarium oczekuje się przyswojenia omówionego podejścia badawczego i wykorzystania go w pracach dyplomowych. Zakres tematyczny projektów obejmuje wszystkie problemy dostrzeżone w praktyce edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_L: - udział w spotkaniach seminarium – 30 godzin
- wykonywanie zadań – 10 godzin
- opracowanie wyników badania terenowego – 15 godzin
- napisanie rozdziału analitycznego – 35 godzin
- redakcja końcowa pracy dyplomowej - 5 godzin | W cyklu 2023/24_Z: - udział w spotkaniach seminarium – 15 godzin
- wykonywanie zadań badawczych – 30 godzin
- czytanie literatury przedmiotu – 30 godzin
- przygotowanie kolejnego fragmentu pracy dyplomowej – 30 godzin | W cyklu 2024/25_L: - udział w spotkaniach seminarium – 30 godzin
- opracowanie wyników badania terenowego – 25 godzin
- napisanie rozdziału analitycznego – 35 godzin
- redakcja końcowa pracy dyplomowej - 5 godzin | W cyklu 2025/26_Z: - godziny kontaktowe – 30 godzin
- czytanie literatury przedmiotu – 10 godzin
- opracowanie rozdziału metodologicznego – 20 godzin
- opracowanie narzędzi badawczych - 15 godzin |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie w stopniu pogłębionym:
- specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
- główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań,
- mapę stanowisk i podejść metodologicznych,
- zasady i normy etyczne projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej i alternatywnej,
- zasady ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.
Student potrafi:
- kierować i współpracować w ramach prac zespołowych oraz zespołów badawczych na każdym etapie projektowania i realizacji badań naukowych,
- rozróżniać orientacje w metodologii badań społecznych,
- formułować problemy badawcze,
- dobierać adekwatne metody i techniki,
- konstruować narzędzia badawcze,
- opracowywać, prezentować i interpretować wyniki badań naukowych,
- formułować wnioski i opinie,
- wskazywać kierunki dalszych badań w obszarze pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Student jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy,
- budowania świadomości konieczności stałego samodoskonalenia się jako człowiek i nauczyciel.
Kryteria oceniania
Ocena bardzo dobry (5)
- 90%-100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
Ocena dobry plus (4.5)
- 80%-89% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
Ocena dobry (4)
- 70%-79% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
Ocena dostateczny plus (3.5)
- 60%-69% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
Ocena dostateczny (3)
- 50%-59% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
Ocena niedostateczna
- mniej niż 50% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
Uwagi
|
W cyklu 2025/26_Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: