Podstawy wiedzy o języku, literaturze i kulturze WNP-PPWZ-PWJKL-1
ZAGADNIENIA:
1. Język jako system semiotyczny;
2. Hipoteza Sapira i Whorfa;
3. Podstawowe zagadnienia antropolingwistyki (relacja JĘZYK - KULTURA);
4. Kategoryzacja prototypowa;
5. Najstarsze zabytki językowe - pismo hieroglificzne, rozwój pisma alfabetycznego, najstarsze alfabety Słowian;
6. Najstarsze zabytki piśmiennicze Słowian;
7. Pojęcie tekstu
8. Tekst i problemy interpretacji (hermeneutyka, dekonstrukcja, historyzm);
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Metody dydaktyczne:
-efekty uczenia w zakresie wiedzy
wykład problemowy, rozmowa kierowana, dyskusja problemowa, praca z tekstem
-efekty uczenia w zakresie umiejętności
ćwiczenia symulacyjny, ćwiczenia warsztatowe, dyskusje problemowe, praca z tekstem
-efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych
dyskusja problemowa
Weryfikacja efektów kształcenia:
-efekty uczenia w zakresie wiedzy - kolokwium pisemne
-efekty uczenia w zakresie umiejętności - kolokwium pisemne, ocena bieżąca pracy studenta podczas zajęć i
wykonywanych prac praktycznych (por. metody dydaktyczne)
-efekty uczenia w zakresie kompetencji społecznych - ocena wypowiedzi studentów w ramach dyskusji problemowych oraz
wykonywania prac praktycznych.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
Obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność)
Zaliczenie kolokwium końcowego (60% punktacji)
Wykonywanie w sposób poprawny prac śródsemestralnych (ćwiczeń, zadań praktycznych).
Ocena dostateczna
Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę referuje bez pogłębionej analizy, nie wykazuje pogłębionej
znajomości literatury przedmiotu i podmiotu, formułowane wnioski mają charakter odtwórczy.
Ocena dostateczna plus
Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę referuje bez pogłębionej analizy, wykazuje znajomość literatury
przedmiotu i podmiotu, formułowane wnioski mają charakter odtwórczy.
Ocena dobra
Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę prezentuje z pogłębioną analizą i refleksją, wykazuje znajomość
literatury przedmiotu i podmiotu, formułuje własne wnioski, odnosi wiedzę teoretyczną do praktyki pedagogicznej.
Ocena dobra plus
Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę prezentuje z pogłębioną analizą i refleksją, wykazuje znajomość
literatury przedmiotu i podmiotu, poszukuje własnych źródeł, formułuje własne wnioski, odnosi wiedzę teoretyczną do
praktyki pedagogicznej.
Ocena bardzo dobra
Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę prezentuje z pogłębioną analizą i refleksją, wykazuje znajomość
literatury przedmiotu i podmiotu, poszukuje własnych źródeł, zarówno w piśmiennictwie polskim, jak i zagranicznym,
formułuje własne wnioski, odnosi wiedzę teoretyczną do praktyki pedagogicznej.
Literatura
-Bartmiński J., Chlebda W., Problem konceptu bazowego i jego profilowania – na przykładzie polskiego stereotypu Europy, [w:] Etnolingwistyka (25), 2013
-Engelking A., Magiczna moc słowa w polskiej kulturze ludowej [w:] Język a kultura, t. I, red. J. Anusiewicz, J. Bartmiński, Wrocław 1998
-Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2012
Habrajska G., Stereotyp w komunikacji, [w:] Postscriptum Polonistyczne, nr 1(1), 2008.
-Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin 1990
-Markowski M.P., Hermeneutyka, [w:] Burzyńska A., Markowski M.P., Teorie literatury XX wieku, Kraków2007
-Markowski M.P., Dekonstrukcja, [w:] Burzyńska A., Markowski M.P., Teorie literatury XX wieku, Kraków2007
--Markowski M.P., Historyzm, [w:] Burzyńska A., Markowski M.P., Teorie literatury XX wieku, Kraków2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: