Pedagogika wczesnoszkolna WNP-PPWZ-PWC-IG-1
Przedmiot ma na celu analizę podstawowych problemów i kategorii pojęciowych z zakresu pedagogiki, które umożliwiają zrozumienie prawidłowości procesu nauczania i wychowania szkolnego, w kontekście potrzeb i możliwości rozwojowych ucznia. Przedmiot, sięgając do nauk filozoficznych, psychologicznych czy socjologicznych zwraca uwagę na osiągnięcia pedagogiki istotne dla praktyki edukacyjnej, a także aktualne tendencje w rozwoju pedagogiki i zagadnienia będące przedmiotem badań oraz rozważań teoretycznych.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W3 - Student zna paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem w środowisku szkolnym; wyzwania, zadania i funkcje pedagogiki wczesnoszkolnej.
W4 - Student zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki
wczesnoszkolnej; główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i
metody badań; mapę stanowisk i podejść metodologicznych; zasady i
normy etyczne projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki
wczesnoszkolnej i alternatywnej.
U03 - Student potrafi wnikliwie, refleksyjnie obserwować, analizować i diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, z wykorzystaniem zdobytej
wiedzy psychologicznej, filozoficznej, socjologicznej i medycznej.
U04 - Student potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego dziecka (ucznia) w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz planować,
realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i
wychowania.
K2 - Student prezentuje postawę gotowości do kształtowania właściwych zachowań i postaw dzieci (uczniów) wobec świata zewnętrznego, w tym wobec kultury i sztuki.
Kryteria oceniania
Ocena obecności i aktywności na zajęciach. Dopuszczalna jedna nieobecność. Powyżej jednej nieobecności, każda kolejna skutkuje obniżeniem oceny z przedmiotu o pół stopnia.
Ocena postawy studenta i jego przygotowania do zajęć.
Ocena prac realizowanych podczas zajęć.
Ocena scenariuszy realizowanych samodzielnie.
Ocena końcowa będzie stanowiła wypadkową ocen cząstkowych otrzymanych przez studenta.
Literatura
Literatura obowiązkowa
Podstawa programowa
Klus-Stańska, D., Szczepska-Pustkowska M.(red). Pedagogika wczesnoszkolna - dyskursy, problemy, rozwiązania. WAiP, Warszawa, 2009; -
Adamek I., Bałachowicz J. Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Wyd. Impuls, 2013.
Dudzikowa M., Knasiecka-Falbierska Knasiecka, Sprawcy i/lub ofiary działń pozornych w edukacji szkolnej. Wyd. Impuls
Literatura uzupełniająca
Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Wydawnictwo WAM, Kraków 2012
Klim- Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa 2005
Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem w Europie: zmniejszanie nierówności społecznych i kulturowych, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: