Podstawy techniki dla nauczycieli wczesnej edukacji WNP-PPWZ-PTNC
Ćwiczenia odpowiadają założeniom, celom oraz treściom kształcenia ogólnotechnicznego dzieci edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Ich celem jest przygotowanie studentów do nauczania techniki poprzez ukazanie sposobów, metod pracy przy użyciu prostych narzędzi technicznych, a ponadto umiejętności rozwijania kultury technicznej. Szczególny nacisk zostanie położony na kwestie metodyki, narzędzi dydaktycznych i nowoczesnych form praktycznej realizacji założeń przedmiotowych. Po ukończeniu ćwiczeń studenci posiądą umiejętności w zakresie realizowania edukacji technicznej w przedszkolu i dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna założenia, cele oraz treści kształcenia ogólnotechnicznego dzieci edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Posiada wiedzę z zakresu sposobów, metod, form pracy z dzieckiem przy użyciu prostych narzędzi technicznych. Zna zasady organizacji i warunki właściwej organizacji pracy, w tym stanowisk, zgodnie z BHP. Ponadto rozumie potrzebę kształtowania kultury technicznej i rozwijania u dzieci zainteresowania zadaniami wytwórczymi dostosowanymi do ich wieku i poziomu rozwoju.
Umiejętności
Student posiada umiejętności tj. właściwe posługiwanie się narzędziami obróbczymi, pomiarowymi oraz urządzeniami technicznymi z uwzględnieniem zasad bezpiecznego z nich korzystania. Potrafi zaplanować konspekt edukacyjny służący realizacji praktycznego zadania technicznego, a także go zrealizować i dokonać oceny. Ponadto potrafi propagować wśród dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III zajęcia umożliwiające zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji technicznej.
Kompetencje:
Student jest gotowy do kształtowania kultury technicznej i promowania wiedzy z zakresu edukacji technicznej oraz bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem. Jest przygotowany do wdrażania zadań technicznych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz wspierania rozwoju technicznego dzieci.
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 2 (ndst.) - student nie posiada wiedzy na temat specyfiki przedmiotowej w zakresie edukacji technicznej. Nie potrafi wymienić założeń, treści, metod, celów i zadań edukacji technicznej. Nie posiada wiedzy na temat narzędzi wykorzystywanych w tej edukacji. Nie orientuje się w zasadach BHP obowiązujących podczas zajęć z techniki.
- na ocenę 3 (dst.) - student ma podstawową wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej w zakresie edukacji technicznej. Zna i potrafi wymienić wybrane założenia, treści, metody, cele i zadania edukacji technicznej. Ma dostateczną wiedzę na temat narzędzi wykorzystywanych w tej edukacji. Zna zasady BHP obowiązujące podczas zajęć z techniki.
- na ocenę 4 (db.) - student ma dobrą orientację w zakresie specyfiki przedmiotowej edukacji technicznej. Zna i potrafi wyjaśnić założenia, treści, metody, cele i zadania edukacji technicznej. Wyjaśnia działania i funkcje narzędzi wykorzystywanych w tej edukacji. Zna zasady BHP obowiązujące podczas zajęć z techniki.
- na ocenę 5 (bdb.) - student ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej w zakresie edukacji technicznej. Zna i potrafi wyjaśnić założenia, treści, metody, cele i zadania edukacji technicznej. Wyjaśnia działania i funkcje narzędzi wykorzystywanych w tej edukacji. Zna zasady BHP obowiązujące podczas zajęć z techniki.
Umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst.) - Student nie posiada umiejętności w zakresie posługiwania się narzędziami technicznymi z uwzględnieniem zasad bezpiecznego z nich korzystania. Nie potrafi zaplanować konspektu edukacyjnego służącego realizacji praktycznego zadania technicznego, zrealizować go i dokonać jego oceny.
- na ocenę 3 (dst.) - Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie posługiwania się narzędziami technicznymi z uwzględnieniem zasad bezpiecznego z nich korzystania. Potrafi zaplanować ogólny konspekt edukacyjny służący realizacji praktycznego zadania technicznego, zrealizować go w stopniu umiarkowanym. Nie potrafi zaciekawić odbiorców realizowanym projektem technicznym.
- na ocenę 4 (db.) - Student posiada umiejętności w zakresie posługiwania się narzędziami technicznymi w stopniu dobrym, z uwzględnieniem zasad bezpiecznego z nich korzystania. Potrafi przygotować ogólny konspekt edukacyjny służący realizacji praktycznego zadania technicznego, a także go zrealizować i dokonać pobieżnej oceny. Ponadto potrafi propagować wśród dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III zajęcia umożliwiające zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji technicznej.
- na ocenę 5 (bdb.) - Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie posługiwania się narzędziami technicznymi z uwzględnieniem zasad bezpiecznego z nich korzystania. Potrafi zaplanować konspekt edukacyjny (z uwzględnieniem wymaganych etapów) służący realizacji praktycznego zadania technicznego, a także go zrealizować i dokonać oceny. Ponadto potrafi propagować wśród dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III zajęcia umożliwiające zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji technicznej.
Kompetencje:
- na ocenę 2 (ndst.) - Student nie jest gotowy do kształtowania kultury technicznej i promowania wiedzy z zakresu edukacji technicznej oraz bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem. Nie jest przygotowany do wdrażania zadań technicznych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz wspierania rozwoju technicznego dzieci.
- na ocenę 3 (dst.) - Student jest gotowy do kształtowania kultury technicznej i promowania wiedzy z zakresu edukacji technicznej oraz bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem, jednak w dostatecznym stopniu. Jest przygotowany do wdrażania jedynie kilku zadań technicznych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz wspierania rozwoju technicznego dzieci.
- na ocenę 4 (db) - Student jest gotowy do kształtowania kultury technicznej i promowania wiedzy z zakresu edukacji technicznej oraz bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem. Jest przygotowany do wdrażania zadań technicznych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz wspierania rozwoju technicznego dzieci.
- na ocenę 5 (bdb.) - Student jest gotowy do kształtowania kultury technicznej i promowania wiedzy z zakresu edukacji technicznej oraz bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem. Jest bardzo dobrze przygotowany do wdrażania zadań technicznych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz wspierania rozwoju technicznego dzieci.
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach;
2. przygotowanie konspektu zajęć technicznych;
3. realizacja projektu technicznego w oparciu o przygotowany konspekt
4. aktywny udział w zajęciach
Literatura
Literatura podstawowa
- Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP)
- Drejer, F. (2010), Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym. Jelenia Góra: Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze.
- Knych, A. (2012), Edukacja techniczna w przedszkolu jako element wspomagający rozwój dziecka. „Trendy ve vzděláváni”, 5(1), 126-129.
- Skiba, J. (2015). Zajęcia techniczne w edukacji wczesnoszkolnej. „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, 3 (37), s. 87-104. DOI: 10.14632/eetp_37.6.
Literatura uzupełniająca
- Gawrysiak M. (1993), Rola kształcenia ogólnotechnicznego w nabywaniu kwalifikacji kluczowych. (w:) K. Kraszewski (Red.) Koncepcja programowa kształcenia ogólnotechnicznego. Kraków: Instytut Techniki WSP.
- Jelinek J. A. (2016), Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.
- Kazberuk J. (1990), Nauczanie pracy-techniki w klasach I-III. Zarys metodyki. Warszawa: WSiP.
- Kraszewski K. (2002), Edukacja ogólnotechniczna w nauczaniu początkowym. (w:) I. Adamek (Red.) Nauczyciel i uczeń w nauczaniu zintegrowanym. Kraków: Wyd. Naukowe AP.
- Kraszewski K. (2001), Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: