Pedagogika specjalna WNP-PPWZ-PSC-MD-1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. - PPW_W03; Efekt przedmiotowy 2. - PPW_W08
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 3. - PPW_U04; Efekt przedmiotowy 4. - PPW_U05
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 5. - PPW_K09
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. Student zna i rozumie specyfikę pedagogiki specjalnej, obejmującą metodykę wykonywania zadań - normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.
Efekt przedmiotowy 2. Student zna i rozumie uwarunkowania psychologiczno-społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej. Student zna i rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w tym edukacji włączającej, a także sposobów realizacji zasady inkluzji. Student definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (w tym edukacji włączającej). Student zna i rozumie prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością, sposoby ich egzekwowania i propagowania zarówno w środowisku przedszkolnym i szkolnym oraz poza nimi.
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 3. Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz psychologii w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole.
Efekt przedmiotowy 4. Student potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego dziecka (ucznia), w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania.
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 5. Student jest gotów do okazywania szacunku dla godności każdego człowieka, posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w pedagogicznej działalności zawodowej; prezentowania postawy refleksyjnego praktyka. Student jest gotów do efektywnej pracy w zespole i pełnienia w nim różnych ról, podejmowania współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.
Opis ECTS
ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:
Udział w ćwiczeniach - 30 godz.
Konsultacje - 5 godz.
Czytanie literatury – 35 godz.
Przygotowanie do zajęć: 25 godz.
Przygotowanie do zaliczenia (1 semestr) - 20 godz.
Przygotowanie do zaliczenia (2 semestr) - 10 godz.
Suma godzin - 125 [125/25 = 5]
Liczba ECTS: 5
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA
Dla Kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA
ocena 3,0 (dst)
Wiedza
Student słabo zna i z trudem rozumie specyfikę pedagogiki specjalnej, obejmującą metodykę wykonywania zadań - normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Student słabo zna i elementarnie rozumie uwarunkowania psychologiczno-społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej. Student słabo zna i z trudem rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w tym edukacji włączającej, a także sposobów realizacji zasady inkluzji. Student z błędami definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (w tym edukacji włączającej). Student słabo zna i z błędami rozumie prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością, sposoby ich egzekwowania i propagowania zarówno w środowisku przedszkolnym i szkolnym oraz poza nimi.
Umiejętności
Student z trudem potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz psychologii w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole. Student z błędami potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego dziecka (ucznia), w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania.
Kompetencje społeczne
Student jest z trudem gotów do okazywania szacunku dla godności każdego człowieka, posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w pedagogicznej działalności zawodowej; prezentowania postawy refleksyjnego praktyka. Student jest w elementarnym stopniu gotów do efektywnej pracy w zespole i pełnienia w nim różnych ról, podejmowania współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.
ocena 3,5 (dst plus)
Wiedza
Student dostatecznie zna i dostatecznie rozumie specyfikę pedagogiki specjalnej, obejmującą metodykę wykonywania zadań - normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Student dostatecznie zna i dostatecznie rozumie uwarunkowania psychologiczno-społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej. Student dostatecznie zna i dostatecznie rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w tym edukacji włączającej, a także sposobów realizacji zasady inkluzji. Student dostatecznie definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (w tym edukacji włączającej). Student dostatecznie zna i dostatecznie rozumie prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością, sposoby ich egzekwowania i propagowania zarówno w środowisku przedszkolnym i szkolnym oraz poza nimi.
Umiejętności
Student dostatecznie potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz psychologii w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole. Student dostatecznie potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego dziecka (ucznia), w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania.
Kompetencje społeczne
Student jest dostatecznie gotów do okazywania szacunku dla godności każdego człowieka, posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w pedagogicznej działalności zawodowej; prezentowania postawy refleksyjnego praktyka. Student jest w dostatecznym stopniu gotów do efektywnej pracy w zespole i pełnienia w nim różnych ról, podejmowania współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.
ocena 4,0 (db)
Wiedza
Student zadowalająco zna i wystarczająco rozumie specyfikę pedagogiki specjalnej, obejmującą metodykę wykonywania zadań - normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Student dość dobrze zna i wystarczająco rozumie uwarunkowania psychologiczno-społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej. Student zadowalająco zna i wystarczająco rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w tym edukacji włączającej, a także sposobów realizacji zasady inkluzji. Student zadowalająco definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (w tym edukacji włączającej). Student dość dobrze zna i wystarczająco rozumie prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością, sposoby ich egzekwowania i propagowania zarówno w środowisku przedszkolnym i szkolnym oraz poza nimi.
Umiejętności
Student zadowalająco potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz psychologii w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole. Student dość dobrze potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego dziecka (ucznia), w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania.
Kompetencje społeczne
Student jest wystarczająco gotów do okazywania szacunku dla godności każdego człowieka, posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w pedagogicznej działalności zawodowej; prezentowania postawy refleksyjnego praktyka. Student jest w zadowalającym stopniu gotów do efektywnej pracy w zespole i pełnienia w nim różnych ról, podejmowania współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.
ocena 4,5 (db plus)
Wiedza
Student odpowiednio zna i dobrze rozumie specyfikę pedagogiki specjalnej, obejmującą metodykę wykonywania zadań - normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Student dobrze zna i dobrze rozumie uwarunkowania psychologiczno-społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej. Student odpowiednio zna i dobrze rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w tym edukacji włączającej, a także sposobów realizacji zasady inkluzji. Student odpowiednio definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (w tym edukacji włączającej). Student dobrze zna i odpowiednio rozumie prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością, sposoby ich egzekwowania i propagowania zarówno w środowisku przedszkolnym i szkolnym oraz poza nimi.
Umiejętności
Student odpowiednio potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz psychologii w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole. Student dobrze potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego dziecka (ucznia), w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania.
Kompetencje społeczne
Student jest odpowiednio gotów do okazywania szacunku dla godności każdego człowieka, posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w pedagogicznej działalności zawodowej; prezentowania postawy refleksyjnego praktyka. Student jest odpowiednio gotów do efektywnej pracy w zespole i pełnienia w nim różnych ról, podejmowania współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.
ocena 5,0 (bdb)
Wiedza
Student bardzo dobrze zna i w pełni rozumie specyfikę pedagogiki specjalnej, obejmującą metodykę wykonywania zadań - normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Student bardzo dobrze zna i w pełni rozumie uwarunkowania psychologiczno-społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej. Student bardzo dobrze zna i właściwie rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w tym edukacji włączającej, a także sposobów realizacji zasady inkluzji. Student bezbłędnie definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (w tym edukacji włączającej). Student bardzo dobrze zna i kompletnie rozumie prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością, sposoby ich egzekwowania i propagowania zarówno w środowisku przedszkolnym i szkolnym oraz poza nimi.
Umiejętności
Student w pełni potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz psychologii w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole. Student bezbłędnie potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego dziecka (ucznia), w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania.
Kompetencje społeczne
Student jest w pełni gotów do okazywania szacunku dla godności każdego człowieka, posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w pedagogicznej działalności zawodowej; prezentowania postawy refleksyjnego praktyka. Student jest w pełni gotów do efektywnej pracy w zespole i pełnienia w nim różnych ról, podejmowania współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: