Pedagogika specjalna WNP-PPWZ-PSC
Realizacja przedmiotu służy:
- uzyskaniu przez Studenta pogłębionej i uporządkowanej wiedzy na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, w tym terminologii, teorii, metodyki wykonywania typowych zadań oraz norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w różnych obszarach pedagogiki specjalnej
- uzyskaniu przez Studenta pogłębionej wiedzy dotyczącej koncepcji rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii dzieci/uczniów ze SPE, organizacji i metodyki kształcenia w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym
- nabyciu umiejętności pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych istotnych dla projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników
- wyposażeniu Studenta w kompetencje społeczne uzdatniające do podejmowania indywidualnych i zespołowych wyzwań zawodowych, wynikających z roli nauczyciela pracującego wg koncepcji edukacji włączającej z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych.
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:
Udział w ćwiczeniach - 23 godz. (sem. zimowy – 15 godz., sem. letni – 8 godz.)
Konsultacje - 5 godz.
Czytanie literatury – 37 godz.
Przygotowanie do zajęć: 20 godz.
Przygotowanie do zaliczenia (1 semestr) - 25 godz.
Przygotowanie do zaliczenia (2 semestr) - 15 godz.
Suma godzin - 125 [125/25 = 5]
Liczba ECTS: 5 | W cyklu 2023/24_Z: ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:
Udział w ćwiczeniach (godziny kontaktowe) – sem. zimowy – 15 godz.
Czytanie literatury – 20 godz.
Przygotowanie do zajęć: 25 godz.
Przygotowanie do zaliczenia, konsultacje – 15 godz.
Suma godzin - 75 [75/25 = 3]
Liczba ECTS: 3
| W cyklu 2023/24_L: ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:
Udział w ćwiczeniach (godziny kontaktowe) – sem. letni – 8 godz.
Czytanie literatury – 17 godz.
Przygotowanie do zajęć: 15 godz.
Przygotowanie do zaliczenia, konsultacje – 10 godz.
Suma godzin - 50 [50/25 = 2]
Liczba ECTS: 2
| W cyklu 2022/23_Z: Opis ECTS
ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:
Udział w ćwiczeniach - 23 godz. (sem. zimowy – 15 godz., sem. letni – 8 godz.)
Konsultacje - 5 godz.
Czytanie literatury – 37 godz.
Przygotowanie do zajęć: 20 godz.
Przygotowanie do zaliczenia (1 semestr) - 25 godz.
Przygotowanie do zaliczenia (2 semestr) - 15 godz.
Suma godzin - 125 [125/25 = 5]
Liczba ECTS: 5 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. - PPW_W08
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 2. - PPW_U04; Efekt przedmiotowy 3. - PPW_U05
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 4. - PPW_K04
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1.
Student identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 2.
Student wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego w przedszkolu i szkole.
Efekt przedmiotowy 3.
Student projektuje, analizuje i ocenia działania pedagogiczne przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) (w tym dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi) oraz grupy przedszkolnej lub klasy.
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 4.
Student stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA
ocena 3,0 (dst)
Wiedza
Student z trudem identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Z błędami definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.
Umiejętności
Student elementarnie wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego w przedszkolu i szkole. Z trudnością projektuje, analizuje i ocenia działania pedagogiczne przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) (w tym dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi) oraz grupy przedszkolnej lub klasy.
Kompetencje społeczne:
Student w sposób elementarny stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.
ocena 3,5 (dst plus)
Wiedza
Student poprawnie identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Dostatecznie definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.
Umiejętności
Student dostatecznie wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego w przedszkolu i szkole. Poprawnie projektuje, analizuje i ocenia działania pedagogiczne przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) (w tym dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi) oraz grupy przedszkolnej lub klasy.
Kompetencje społeczne:
Student poprawnie stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.
ocena 4,0 (db)
Wiedza
Student zadowalająco identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Odpowiednio definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.
Umiejętności
Student zadowalająco wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego w przedszkolu i szkole. Odpowiednio projektuje, analizuje i ocenia działania pedagogiczne przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) (w tym dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi) oraz grupy przedszkolnej lub klasy.
Kompetencje społeczne:
Student zadowalająco stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.
ocena 4,5 (db plus)
Wiedza
Student właściwie identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Trafnie definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.
Umiejętności
Student właściwie wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego w przedszkolu i szkole. Dobrze projektuje, analizuje i ocenia działania pedagogiczne przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) (w tym dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi) oraz grupy przedszkolnej lub klasy.
Kompetencje społeczne:
Student właściwie stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.
ocena 5,0 (bdb)
Wiedza
Student bezbłędnie identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Wzorowo definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.
Umiejętności
Student w pełni wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego w przedszkolu i szkole. Bardzo dobrze projektuje, analizuje i ocenia działania pedagogiczne przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) (w tym dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi) oraz grupy przedszkolnej lub klasy.
Kompetencje społeczne:
Student w pełni stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: