Psychologia społeczna WNP-PPWZ-PS
PORUSZANE TREŚCI
1. Cel i podstawowe paradygmaty psychologii społecznej, rola psychologii społecznej w procesie wychowania
2. Ja, obraz Ja, samoocena
3. Wartości i postawy
4. Pozytywne relacje międzyludzkie – atrakcyjność, sympatia, miłość, altruizm
5. Funkcjonowanie grupy
6. Wpływ społeczny i perswazja
7. Kategoryzowanie – stereotypy – uprzedzenia – dyskryminacja
8. Agresja i przemoc
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student wie/zna
- społeczne elementy funkcjonowania indywidualnego
- zasady funkcjonowania osób w grupie i grupy jako całości
- przyczyny i możliwości wpływu (pogłębiania/minimalizowania) na pozytywne i negatywne elementy relacji międzyludzkich
- sposoby wpływu społecznego
Student umie
- wykorzystać swoją wiedzę w zakresie psychologii społecznej w projektowaniu działań wychowawczych
- wpływać na zachowania innych – zarówno jednostek, jak i grup
- uniknąć negatywnego (zwłaszcza nieświadomego) wpływu społecznego
- zrozumieć funkcjonowanie społeczne własne oraz innych osób
Student chce
- pozytywnie wpływać na osoby w swoim otoczeniu
- poszerzać swoją wiedzę i umiejętności społeczne
OPIS ECTS
Udział w wykładzie: 15 godz.
Zapoznanie się z literaturą: 30 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 20 godz.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
- obecność na zajęciach (20% oceny)
- aktywność na zajęciach (10% oceny)
- egzamin pisemny (70% oceny)
90-100% – bdb
Student posiada szeroką wiedzę w zakresie funkcjonowania społecznego jednostki, grupy, społeczności. Zna podstawowe pojęcia psychologii społecznej. Rozumie procesy związane z relacjami społecznymi, działaniem grupy, wpływem środowiska społecznego na jednostkę. Potrafi wykorzystać swoją wiedzę w celu wprowadzania zmian we własnym funkcjonowaniu, zachowaniu innych osób oraz projektowania procesu wychowawczego.
80-89 – db+
Student posiada szeroką wiedzę w zakresie funkcjonowania społecznego jednostki, grupy, społeczności. Zna podstawowe pojęcia psychologii społecznej. Rozumie większość procesów związanych z relacjami społecznymi, działaniem grupy, wpływem środowiska społecznego na jednostkę. Potrafi wykorzystać swoją wiedzę w celu wprowadzania zmian we własnym funkcjonowaniu, jak również – niejednokrotnie – zachowaniu innych osób oraz projektowaniu procesu wychowawczego.
70-79 – db
Student posiada wiedzę w zakresie funkcjonowania społecznego jednostki, grupy, społeczności. Zna podstawowe pojęcia psychologii społecznej. Rozumie wiele procesów związanych z relacjami społecznymi, działaniem grupy, wpływem środowiska społecznego na jednostkę. Potrafi wykorzystać swoją wiedzę w celu wprowadzania zmian we własnym funkcjonowaniu, jak również – niekiedy – zachowaniu innych osób oraz projektowaniu procesu wychowawczego.
60- 69 – dst+
Student posiada pewną wiedzę w zakresie funkcjonowania społecznego jednostki, grupy, społeczności. Zna podstawowe pojęcia psychologii społecznej. Rozumie część procesów związanych z relacjami społecznymi, działaniem grupy, wpływem środowiska społecznego na jednostkę. Stara się wykorzystać swoją wiedzę w celu wprowadzania zmian we własnym funkcjonowaniu, jak również projektowaniu procesu wychowawczego.
50-59 – dst
Student posiada pewną wiedzę w zakresie funkcjonowania społecznego jednostki, grupy, społeczności. Zna podstawowe pojęcia psychologii społecznej. Rozumie niektóre procesy związane z relacjami społecznymi, działaniem grupy, wpływem środowiska społecznego na jednostkę.
0-50 – ndst
Student nie posiada podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie psychologii społecznej.
Literatura
Wojciszke, B. (2013). Psychologia społeczna. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.
Wosińska W. (2004). Psychologia życia społecznego. Gdańsk: GWP.
Cialdini, R.B. (2010). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP.
Nelson, T.D. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: