Praktyka II stopnia w przedszkolu WNP-PPWZ-PRIIPIV
Celem praktyk zawodowych jest zapoznanie studenta z organizacją pracy przedszkola, szkoły,
placówki systemu oświaty, w tym poradni psychologiczno-pedagogicznej, warsztatem pracy
nauczyciela, formami i metodami nauczania i wychowania oraz umożliwienie studentowi
kształtowania i rozwoju umiejętności dydaktyczno-wychowawczych w bezpośrednim kontakcie z
uczniami, zdobywania kompetencji społecznych, budowania tożsamości profesjonalnego
nauczyciela, a także weryfikacji własnych predyspozycji do wykonywania
zawodu. Praktyki stanowią przede wszystkim okazję do łączenia wiedzy teoretycznej z jej
praktycznym wymiarem w środowisku przedszkola i szkoły.
Praktyka II stopnia, praktyka śródroczna (wychowawczo – dydaktyczna), czas
trwania: 50 godzin praktyki w przedszkolu
Bloki praktyki obejmują:
a) 2 godziny - zapoznanie z organizacją pracy nauczyciela i dokumentacją obowiązującą
w placówce: Statut (szczególnie WSO w szkole), program nauczania, rozkład
materiału lub plan wynikowy, program wychowawczy placówki (grupy/klasy),
dziennik elektroniczny – opis i wnioski powinny się znaleźć w Sprawozdaniu z
przebiegu praktyki.
b) 5 godzin – obserwacja grupy pod kątem wychowawczym z uwzględnieniem specyfiki rozwoju dzieci (podczas przerw, zajęć, wycieczek, itp.).
c) 5 godzin – studium indywidualnego przypadku (obserwacja i diagnoza dziecka/ucznia z tej samej grupy/klasy, w której student realizuje praktykę).
d) 3 godziny – współpraca z pedagogiem/psychologiem przedszkolnym
e) 35 godzin samodzielne prowadzenie zajęć
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PPW_W05-zna i rozumie specyfikę pedagogiki przedszkolnej i
edukacji wczesnoszkolnej obejmującą metodykę
wykonywania zadań - normy, procedury i dobre stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej ze szczególnym praktykanta uwzględnieniem roli i znaczenia zabawy w pracy z
dzieckiem, różnych typów i funkcji oceniania, oraz
innowacji pedagogicznych.
PPW_W07-zna zróżnicowane możliwości i potrzeby dzieci (uczniów)
w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikające z ich działań diagnostycznych określających indywidualny
potencjał dziecka oraz sposoby jego rozwijania
PPW_W08 -zna biologiczne, psychologiczne, społeczne, filozoficzne
podstawy wczesnej edukacji dziecka; istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w tym edukacji włączającej, a także sposobów realizacji zasady
inkluzji
PPW_W09- zna specyfikę roli nauczyciela (wychowawcy) w procesie edukacji dziecka oraz zasady i normy etyczne w pracy
pedagogicznej; zasady projektowania ścieżki rozwoju i awansu zawodowe
PPW_W11 -zna i rozumie strukturę i funkcje systemu edukacji, podstawy prawne i organizacyjne oświaty oraz funkcjonowanie instytucji o charakterze edukacyjnym, opiekuńczym, kulturowym, terapeutycznym
PPW_W14- zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach
edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej, udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej opiekuna.
PPW_U02- umie wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu
pedagogiki, w tym pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz psychologii w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego,
wychowawczego w przedszkolu i szkole.
PPW_U03-potrafi wnikliwie, refleksyjnie obserwować, analizować i diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, z wykorzystaniem zdobytej wiedzy psychologicznej.
PPW_U04-potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne,
rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego dziecka (ucznia) w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz planować,
realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania.
PPW_U05-umie projektować, organizować i dostosowywać środowisko uczenia się i nauczania, dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki i metody, zgodnie z realizowanymi celami wychowania i
kształcenia, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) oraz grupy przedszkolnej lub klas.
PPW_U12-potrafi racjonalnie, zgodnie z zasadami techniki pracy
umysłowej projektować aktywności dziecięce w przedszkolu i szkole, gospodarować czasem zajęć, odpowiedzialnie i celowo organizować pracę dziecka (ucznia) z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku.
PPW_K04-jest przygotowany do efektywnej pracy w zespole i pełnienia w nim różnych ról, posiada umiejętność współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej
PPW_K05-porozumiewania się z osobami z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie przedszkolnej i w klasie szkolnej oraz poza nimi.
Kryteria oceniania
Student zalicza praktykę, gdy :
-wywiązał się z zadań określonych w programie praktyk;
-zrealizował założone efekty uczenia ujęte w karcie praktykanta;
-przedłożył stosowną dokumentację.
Zaliczenie praktyki jest poprzedzone rozmową pełnomocnika ze studentem.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: