Psychologia rozwoju człowieka WNP-PPWZ-PRCC
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z charakterystyką stadiów rozwoju człowieka poczynając od okresu wczesnego dzieciństwa kończąc na okresie adolescencji. Student pozna zmiany rozwojowe jakie zachodzą w rozwoju człowieku w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalnej, społecznej, moralnej, osobowości i rozwoju mowy i komunikacji w okresie od narodzin do okresu adolescencji.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
PPW_W2, PPW_W6,PPW_W7 - Student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii rozwojowe, ma wiedzę na temat współczesnych teorii rozwojowych; Student charakteryzuje zmiany rozwojowe które zachodzą w poszczególnych okresach rozwojowych od momentu narodzin do późnej starości, ma świadomość zróżnicowanych możliwości i potrzeb dzieci w zależności od rozwoju poszczególnych sfer funkcjonowania dziecka
PPW_U2, PPW_U3 - Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania ludzkich zachowań oraz projektowania właściwych działań pedagogicznych uwzględniając charakterystyczne dla danego okresu rozwojowego cechy kluczowe; potrafi dokonać analizy zjawisk społecznych uwzględniając rozwój człowieka i konstruować działania pedagogiczne
PPW_K3 - ma świadomość swojej wiedzy i widzi stałą potrzebę podnoszenia kwalifikacji; okazuje szacunek dla godności każdej jednostki, uwzględnia indywidualne potrzeby każdego dziecka, tworząc oddziaływania dydaktyczne, terapeutyczne, opiekuńczo-wychowawcze
Opis ECTS
- udział w ćwiczeniach: 15 godz.
- przygotowanie się do zajęć (czytanie wskazanej literatury, przygotowanie prezentacji) 5 godz.
- przygotowanie do kolokwium pisemnego: 10 godz.
15+5+10=30 godz./2 ECTS
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- kolokwium pisemne - test, obecność na zajęciach, dodatkowa aktywność podczas zajęć (praca w grupach - prezentacja z określonego tematu)
Kryteria oceny:
0-49% - 2 (ndst)
50-60% - 3(dst)
31-70% - 3+ (dst+)
71-80% - 4 (db)
81-90% - 4+ (db+)
91-100% - 5 (bdb)
Student, który zaliczył przedmiot wie / umie / potrafi na ocenę:
3.0 Student zna w stopniu podstawowym rozwój człowieka od okresu wczesnego dzieciństwa do okresu adolescencji, pomija jednak wiele istotnych kwestii lub popełnia błędy, umie wymienić osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia
3.5 Student zna w stopniu podstawowym rozwój człowieka od okresu wczesnego dzieciństwa do okresu adolescencji, umie wymienić osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka, popełnia przy tym liczne błędy lub pomija istotne szczegóły
4.0 Student potrafi scharakteryzować rozwój człowieka od okresu wczesnego dzieciństwa do okresu adolescencji, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka, popełnia przy tym nieliczne błędy lub pomija istotne szczegóły
4.5 Student potrafi scharakteryzować rozwój człowieka od okresu wczesnego dzieciństwa do okresu adolescencji, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka
5.0 Student potrafi scharakteryzować dokładnie rozwój człowieka od okresu wczesnego dzieciństwa do okresu adolescencji, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowiek
Literatura
Literatura podstawowa:
Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. T. 2 Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009
Jan Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa 2019
Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Wyd. Edukacyjne Żak, Warszawa 2003
Literatura uzupełniająca:
Anna Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańska 2005
Appelt Karolina, Brzezińska Anna I., Ziółkowska Beata, Psychologia rozwoju człowieka, GWP, Gdańsk 2019
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: