Psychologia rozwoju człowieka WNP-PPWZ-PRC
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z ogólnymi założeniami psychologii rozwojowej jak również przedstawienie studentom najistotniejszych, współczesnych teorii rozwojowych. Podczas wykładu student zdobędzie wiedzę na temat modeli psychologicznych wyjaśniających przebieg rozwoju społecznego, emocjonalnego, poznawczego, moralnego, kształtowania osobowości.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PPW_W2, PPW_W6,PPW_W7 - Student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii rozwojowej; ma świadomość w kwestii uwarunkowania i złożoności procesów rozwojowych zachodzących w życiu człowieka z uwzględnieniem
perspektywy biologicznej, psychologicznej, społeczno-kulturowej; ma wiedzę na temat zachodzących w ciągu życia zmian rozwojowych i świadomość co do kwestii indywidualizacji działań terapeutycznych i psychologicznych uwzględniających możliwości rozwojowe dziecka oraz jego potrzeby
PPW_U2, PPW_U3 - Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania ludzkich zachowań oraz projektowania właściwych działań pedagogicznych; potrafi dostosować środowisko uczenia się do jego możliwości rozwojowych
PPW_K3 - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i podnoszenia kwalifikacji; Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy projektując działania pedagogiczne zgodne z podstawami psychologii rozwojowej
Opis ECTS
- udział w wykładach: 15 godz.
- przygotowanie do zajęć (opracowanie tekstów naukowych, czytanie wskazanej literatury): 10 godz.
- opracowanie pytania problemowego podczas wykładu 5 godz.
- przygotowanie do egzaminu pisemnego: 15 godz.
45 godz./15 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
egzamin pisemny na zakończenie semestru (egzamin pisemny, test, jednokrotnego wyboru,)
Punktacja:
0-49% - ocena niedostateczna
50-60% - ocena dostateczna
61-70% - ocena dostateczna plus
71-80% - ocena dobra
81-90% - ocena dobra plus
91-100% - ocena bardzo dobra
Student na ocenę
3- zna w stopniu dostatecznym teorie rozwoju człowieka i na poziomie podstawowym potrafi je scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju popełniając przy tym drobne błędy, potrzebuje naprowadzania ze strony wykładowcy;
3+ zna w stopniu dostatecznym teorie rozwoju człowieka i na poziomie podstawowym potrafi je scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju popełniając przy tym drobne błędy, potrafi sam się skorygować;
4 - zna w stopniu dobrym teorie rozwoju człowieka i potrafi je prawidłowo scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju, zna dobrze pojęcia psychologii rozwojowe i je charakteryzuje, wykazuje się chęcią pogłębienia omawianych zagadnień; regularnie uczestniczy w zajęciach;
4 + - zna w stopniu dobrym teorie rozwoju człowieka i potrafi je prawidłowo scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju, zna dobrze pojęcia psychologii rozwojowe i je charakteryzuje, wykazuje się chęcią pogłębienia omawianych zagadnień; regularnie uczestniczy w zajęciach jest aktywny;
5 - zna w stopniu bardzo dobrym teorie rozwoju człowieka i potrafi je prawidłowo i szczegółowo scharakteryzować, nie potrzebuje przy tym pomocy i naprowadzania; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju, zna bardzo dobrze pojęcia psychologii rozwojowe i je charakteryzuje, wykazuje się chęcią pogłębienia omawianych zagadnień; regularnie uczestniczy w zajęciach jest aktywny;
Literatura
Literatura podstawowa
Barbara Harwas- Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka T. 1 i 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009
Anna Matczak, Zarys psychologii rozwoju, Wydawnictwo Edukacyjne Żak, Warszawa 2003
Literatura uzupełniająca
M. Przetacznik-Gierowska, Psychologia rozwoju człowieka tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: