Pedagogika przedszkolna WNP-PPWZ-PPC-EK
Podczas kursu (wykład + ćwiczenia z pedagogiki przedszkolnej) podjęte zostaną obowiązujące paradygmaty edukacji przedszkolnej, w tym. pedagogiki humanistycznej, rozwojowej a także konstruktywistycznej teorii poznania.
Kluczowe jest także zrozumienie istoty celów, funkcji oraz zadań współczesnej edukacji przedszkolnej a także zintegrowanych oddziaływań edukacyjnych, na których opiera się edukacja przedszkolna. Treści te zostaną uzupełnione o zagadnienia związane z podstawowymi formami aktywności dziecka, jak zabawa, eksperymentowanie, poznawanie otaczającego świata.
Podczas kursu podjęte zostaną również kwestie roli, zadań, odpowiedzialności nauczyciela ed. przedszkolnej, wykorzystania dóbr kultury, sztuki w edukacji przedszkolnej, podstawowe zasady tworzenia, kreowania otoczenia dziecka w sposób optymalny, stymulujący, sprzyjający jego rozwojowi.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1_Student potrafi scharakteryzować i odnieść do sytuacji dziecka obowiązujące paradygmaty wczesnej edukacji, w tym. pedagogiki humanistycznej, rozwojowej a także konstruktywistycznej teorii poznania.
W2_Student potrafi sformułować, wyjaśnić, zinterpretować istotę współczesnych celów, funkcji oraz zadań współczesnej edukacji przedszkolnej (z punktu widzenia placówek edukacyjnych);
W3_Student potrafi wyjaśnić źródła oraz założenia koncepcji kształcenia zintegrowanego ( m.in. integracja czynnościowa, metodyczna, treściowa, psychiczna
w4_Student potrafi wskazać podstawowe formy aktywności dziecka, wyjaśnić ich znaczenie dla rozwoju dziecka (m.in. rola zabawy)
W5_Student potrafi wyjaśnić specyfikę, znaczenie i rolę nauczyciela w edukacji przedszkolnej;
U1_Student potrafi identyfikować i rozwijać zainteresowania dzieci poprzez tworzenie sytuacji dydaktyczno-wychowawczych, dostosowanych do możliwości wychowanków, uwzględniających rozwój kompetencji kluczowych, w szczególności kreatywności, krytycznej refleksji i umiejętności samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów
U2_Student potrafi projektować indywidualne i zespołowe, zintegrowane działania edukacyjno – wychowawcze, aktywności, dla dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych, ich prawa do odpoczynku, do swobodnej zabawy, do aktywności na świeżym powietrzu i in.
K1_Student rozumie znaczenie zasobów kultury i sztuki w edukacji małego dziecka oraz potrafi je implementować we własnej pracy edukacyjno -wychowawczej w przedszkolu
ZAANGAŻOWANIE STUDENTA_3 ECTS:
15 h uczestnictwa w zajęciach on-line w: 1 ECTS
45 h realizacja zadań na platformie Moodle, projektów, prac domowych itp 1 ECTS
30 h przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury- 1 ECST
Kryteria oceniania
Od studenta wymagane są:
- obecność na zajęciach - max 1 nieobecność (należy nadrobić zadania na Moodle oraz Teams)
- przygotowanie do zajęć, weryfikowane np .quizem wstępnym dotyczącym zadania domowego
- aktywny udział w w zajęciach on-line
- aktywna realizacja ścieżki kształcenia, w tym zamieszczanych materiałów, projektów, ćwiczeń, zadań, testów i quizów i in. na platformie Moodle oraz Teams
Wszystkie zadania i in. do wykonania zamieszczane na platformie Moodle oraz Teams są obowiązkowe dla wszystkich studentów.
Na podstawie liczby punktów za poszczególne aktywności w systemie Moodle oraz Teams zostanie ustalona ocena końcowa.
Kryteria oceniania:
Ocena bdb (5): 90-100 % średnia możliwych do zdobycia (podczas całego kursu) punktów
ocena db +(4+): 89-80 %
ocena db (4) 79-70 %
ocena dst+ (3 +) 69-60 %
ocena dst (3) 59-50%
na ocenę dst (3) - student w ograniczonym zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych ( 50 % -59 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu.)
na ocenę dst+ (3+) student w niepełnym zakresie zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 69-60 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu.
na ocenę db (4) – student zadowalająco zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 79-70 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu
na ocenę db+ (4+) - student wnikliwie i efektywnie zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 89-80 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu
na ocenę bdb (5) - student dogłębnie i refleksyjnie zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 90-100 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Wybrane teksty będą zamieszczane w formacie pdf lub linku na platformie Moodle oraz Teams. Teksty będą zamieszczane na bieżąco.
Literatura do samodzielnego studiowania
Literatura podstawowa:
Bogdanowicz A. Kasica A., Ruch rozwijajacy dla wszystkich, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009
Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk 2014,
Guz S., Andrzejewska J. (red. ), Wybrane problemy edukacji dzieci w przedszkolu i szkole, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005,
Karowska_Struczyk M., Edukacja w przedszkolu. W poszukiwaniu innych rozwiązań, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012,
Karwowska-Struczyk M., Sobierańska D., Szpotowicz M., Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Badania, opinie, inspiracje, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2011
Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa 2012,
Łaciak B., Świat społeczny dziecka, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998,
Miksza M., Zrozumieć Montessori, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2014,
Problemy wychowawcze w przedszkolu, praca zbiorowa, Wydawnictwo Raabe, Warszawa 2012,
Literatura uzupełniająca:
Reddy L.A., Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Interwencje przez zabawę, PWN, Warszawa 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: