Pedagogika przedszkolna WNP-PPWZ-PP-EK
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1_Student potrafi scharakteryzować i odnieść do sytuacji dziecka obowiązujące paradygmaty wczesnej edukacji, w tym. pedagogiki humanistycznej, rozwojowej a także konstruktywistycznej teorii poznania.
W2_Student potrafi sformułować, wyjaśnić, zinterpretować istotę współczesnych celów, funkcji oraz zadań współczesnej edukacji przedszkolnej (z punktu widzenia placówek edukacyjnych);
W3_Student potrafi wyjaśnić źródła oraz założenia koncepcji kształcenia zintegrowanego ( m.in. integracja czynnościowa, metodyczna, treściowa, psychiczna
w4_Student potrafi wskazać podstawowe formy aktywności dziecka, wyjaśnić ich znaczenie dla rozwoju dziecka (m.in. rola zabawy)
W5_Student potrafi wyjaśnić specyfikę, znaczenie i rolę nauczyciela w edukacji przedszkolnej;
U1_Student potrafi identyfikować i rozwijać zainteresowania dzieci poprzez tworzenie sytuacji dydaktyczno-wychowawczych, dostosowanych do możliwości wychowanków, uwzględniających rozwój kompetencji kluczowych, w szczególności kreatywności, krytycznej refleksji i umiejętności samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów
U2_Student potrafi projektować indywidualne i zespołowe, zintegrowane działania edukacyjno – wychowawcze, aktywności, dla dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych, ich prawa do odpoczynku, do swobodnej zabawy, do aktywności na świeżym powietrzu i in.
K1_Student rozumie znaczenie zasobów kultury i sztuki w edukacji małego dziecka oraz potrafi je implementować we własnej pracy edukacyjno -wychowawczej w przedszkolu
ZAANGAŻOWANIE STUDENTA_3 ECTS:
15 h uczestnictwa w zajęciach on-line w: 1 ECTS
35 h przygotowania do egzaminu- 1 ECTS
35 h przygotowanie do zajęć- 1 ECST
Kryteria oceniania
Od studenta wymagane są:
- obecność na zajęciach - max 1 nieobecność
- przygotowanie do zajęć
- aktywny udział w w zajęciach on-line (wykłady prowadzone w interaktywnej formie)
- aktywna realizacja ścieżki kształcenia, w tym zamieszczanych materiałów na platformie Moodle oraz Teams
Wszystkie zadania (np. zapoznać się z tekstem pdf) do wykonania zamieszczane na platformie Moodle oraz Teams są obowiązkowe dla wszystkich studentów. Ich realizacja zezwala na dopuszczenie do egzaminu końcowego.
Egzamin końcowy:
Testowy egzamin, przeprowadzony w czasie rzeczywistym, składający się z 30 pytań różnego typu.
Kryteria oceniania:
Ocena bdb (5): 90-100 % możliwych do zdobycia punktów
ocena db +(4+): 89-80 %
ocena db (4) 79-70 %
ocena dst+ (3 +) 69-60 %
ocena dst (3) 59-50%
na ocenę dst (3) - student w ograniczonym zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych ( 50 % -59 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu.)
na ocenę dst+ (3+) student w niepełnym zakresie zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 69-60 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu.
na ocenę db (4) – student zadowalająco zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 79-70 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu
na ocenę db+ (4+) - student wnikliwie i efektywnie zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 89-80 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu
na ocenę bdb (5) - student dogłębnie i refleksyjnie zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 90-100 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu)
Literatura
Literatura podstawowa:Bogdanowicz A. Kasica A., Ruch rozwijajacy dla wszystkich, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009
Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk 2014,
Guz S., Andrzejewska J. (red. ), Wybrane problemy edukacji dzieci w przedszkolu i szkole, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005,
Karowska_Struczyk M., Edukacja w przedszkolu. W poszukiwaniu innych rozwiązań, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012,
Karwowska-Struczyk M., Sobierańska D., Szpotowicz M., Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Badania, opinie, inspiracje, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2011
Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa 2012,
Łaciak B., Świat społeczny dziecka, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998,
Miksza M., Zrozumieć Montessori, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2014,
Problemy wychowawcze w przedszkolu, praca zbiorowa, Wydawnictwo Raabe, Warszawa 2012,
Literatura uzupełniająca:
Reddy L.A., Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Interwencje przez zabawę, PWN, Warszawa 2014,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: