Profesjonalny nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej WNP-PPWZ-PNE
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi kompetencjami, funkcjami, cechami i zadaniami dobrego pedagoga. W ramach zajęć studenci będą mieli okazję zgłębić różnorodne aspekty pracy pedagogicznej, co pozwoli im lepiej zrozumieć, jakie umiejętności są kluczowe w tym zawodzie. Omówione zostaną zarówno teoretyczne podstawy jak i praktyczne zastosowania, które są niezbędne do efektywnego nauczania i wychowywania młodych ludzi.
Tematy, które będą omawiane:
1. Kompetencje nauczyciela SP
2. Koncepcje rozwoju profesjonalnego nauczyciela SP
3. Funkcje nauczyciela SP
4. Przywództwo nauczycieli SP
5. Niezbędna dokumentacja nauczyciela SP
6. Awans zawodowy nauczyciela SP
7. Współpraca i komunikacja z rodzicami uczniów klas 1-3
8. Zajęcia warsztatowe
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1 - student rozumie uwarunkowania psychologiczno - społeczne funkcjonowania uczniów i ich rodziców w działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej.
EK2 – student potrafi samodzielnie zaprojektować i realizować ścieżkę własnego rozwoju osobowego i zawodowego oraz wspierać rozwój innych uczestników działalności dydaktyczno – wychowawczej.
EK3 - student jest zaangażowany w planowanie i realizację działań dydaktyczno-wychowawczych. Prezentuje wysoki poziom kultury osobistej. Jest świadomy potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy, także o umiejętność porozumiewania się z osobami z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej oraz dialogowego rozwiązywania konfliktów i tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej oraz poza nią.
Uzasadnienie ECTS:
Udział w ćwiczeniach: 4 godz.
Analiza literatury: 8 godz.
Przygotowanie prac: 8 godz.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. Obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność nieusprawiedliwiona na zajęciach w semestrze). W przypadku przekroczenia 50% nieobecności na zajęciach, student nie otrzymuje zaliczenia przedmiotu.
2. Aktywność podczas zajęć - wiedza, umiejętności oraz kompetencje społeczne będą oceniane na podstawie zaangażowania studentów w trakcie zajęć i warsztatów, gdzie istotne będzie nie tylko aktywne uczestnictwo w rozmowach i ćwiczeniach, ale i współpraca w grupie.
3. Przygotowanie prezentacji (forma do ustalenia)
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1) Arends R.I. Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994
2) Musiał E. W drodze do doskonałości, czyli perspektywa rozwoju zawodowego nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w nowym systemie awansu zawodowego, Społeczeństwo-Edukacja-Język 2023, nr 17, 93.109
3) Strychowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2003,
4) Ferenc K. , Kozioł E. (red)., Kompetencje nauczyciela wychowawcy, Zielona Góra 2002
5) Majewska-Gałęziak (red.)., Metoda warsztatowa w kształceniu umiejętności interpersonalnych
6) Szempruch J.., Nauczyciel w zmieniającej się szkole. Funkcjonowanie i rozwój zawodowy, Rzeszów 2003
7) Red. Madalińska – Michalak J., O nową jakość edukacji nauczycieli, WUW, Warszawa, 2017
Literatura uzupełniająca:
1) Dylak S., Nauczyciel – kompetencje i kształcenie zawodowe, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 3, red. T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2004.
2) Czykwin. E., Samoświadomość nauczyciela, Białystok 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: