Podstawy edukacji informatycznej WNP-PPWZ-PEI
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z możliwościami skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji zadań dydaktycznych w procesie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Edukacja informatyczna realizowana w tych grupach wiekowych polega przede wszystkim na używaniu komputera jako narzędzia służącego zarówno do zabaw, jak i rozwijani i doskonalenia umiejętności pisania, czytania oraz rachowania. Podczas ćwiczeń studenci będą mogli udoskonalić umiejętności informatyczne na poziomie wymaganym do nauczania informatyki w klasach 1-3 szkoły podstawowej oraz służące do pracy z dziećmi w przedszkolu.
|
W cyklu 2024/25_Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z możliwościami skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji zadań dydaktycznych w procesie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Edukacja informatyczna realizowana w tych grupach wiekowych polega przede wszystkim na używaniu komputera jako narzędzia służącego zarówno do zabaw, jak i rozwijani i doskonalenia umiejętności pisania, czytania oraz rachowania. Podczas ćwiczeń studenci będą mogli udoskonalić umiejętności informatyczne na poziomie wymaganym do nauczania informatyki w klasach 1-3 szkoły podstawowej oraz służące do pracy z dziećmi w przedszkolu. |
W cyklu 2025/26_Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z możliwościami skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji zadań dydaktycznych w procesie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Edukacja informatyczna realizowana w tych grupach wiekowych polega przede wszystkim na używaniu komputera jako narzędzia służącego zarówno do zabaw, jak i rozwijani i doskonalenia umiejętności pisania, czytania oraz rachowania. Podczas ćwiczeń studenci będą mogli udoskonalić umiejętności informatyczne na poziomie wymaganym do nauczania informatyki w klasach 1-3 szkoły podstawowej oraz służące do pracy z dziećmi w przedszkolu. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student wie jakie są zadania edukacji informatycznej, wynikające z podstawy programowej przedszkola i szkoły podstawowej. Wskazuje cele edukacji informatycznej w przedszkolu
i szkole podstawowej.
Umiejętności:
Student posiada umiejętności poszukiwania, porządkowania informacji zamieszczonych w obowiązujących programach nauczania edukacji informatycznej oraz zawartych w podstawie programowej. Potrafi poddać krytycznej analizie znalezione treści i wykorzystać je do pracy dydaktycznej.
Student biegle posługuje się komputerem oraz aplikacjami i programami dedykowanymi dzieciom w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Student korzysta z nowoczesnych technologii podczas planowania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Student potrafi zarządzać procesem organizowania warunków do zdobywania wiedzy i umiejętności umożliwiających rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem metod i technik powiązanych z informatyką (np. logicznego i algorytmicznego myślenia, programowania, wykorzystywania aplikacji komputerowych, wyszukiwania informacji z różnych źródeł, itp.).
Kompetencje:
Student wykazuje odpowiedzialność za wybór i wykorzystywanie zasobów internetowych, jest świadomy zasadności i istotności realizowania poszczególnych treści edukacji informatycznej wśród przedszkolaków i uczniów edukacji wczesnoszkolnej, mając na uwadze higienę cyfrową, bezpieczeństwo w sieci oraz nawiązywanie relacji opartych na wzajemnym szacunku.
Student wykazuje gotowość do doskonalenia zawodowego i rozwoju kompetencji cyfrowych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- Aktywny udział w zajęciach (można mieć 2 nieobecności);
- Realizacja zadań praktycznych wg harmonogramu zajęć
- Kolokwium końcowe - część praktyczna
Kolokwium - ocena wiedzy oraz umiejętności praktycznych (zadanie do wykonania z wykorzystaniem komputera).
Skala ocen - część praktyczna (5 ćwiczeń)
Prawidłowo wykonane wszystkie ćwiczenia - bdb
Prawidłowo wykonane 4 z 5 ćwiczeń - bd
Prawidłowo wykonane 3 z 5 ćwiczeń- dst
Prawidłowo wykonane 2 z 5 ćwiczeń lub mniej - ndst
Ocena z kolokwium: wg punktacji podanej studentom przed rozpoczęciem kolokwium.
Ocena końcowa jest średnią ocen z kolokwium oraz praktycznych zadań.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Aktualna podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych (I etap edukacyjny obejmujący klasy I–III szkoły podstawowej – edukacja wczesnoszkolna)
https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-I-III-1
2. Coldwind G., Zrozumieć programowanie, PWN, Warszawa 2019.
3. Jędrzejek M. Przygoda z komputerem. Elementy informatyki w nauczaniu zintegrowanym.
Videograf Edukacja 2006.
4. Krieser W., Młody programista. Nauka programowania w Scratchu, Gliwice 2022.
5. Lembas J., Kawa R., Wstęp do informatyki, PWN, Warszawa 2017.
6. Lewowicki T., Siemieniecki B., Technologie edukacyjne w wymiarze praktycznym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.
7. Obowiązująca podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego
https://podstawaprogramowa.pl/Przedszkole
Literatura uzupełniająca:
1. Brookshear J. G., Brylow D., Rogulski M., Informatyka w ogólnym zarysie, PWN, Warszawa 2003
2. Edukacja informatyczna [w:] „Elementarz XXI wieku”, Wyd. Nowa Era, Warszawa 2012.
3. Mieścicki J., Wstęp do informatyki nie tylko dla informatyków, Wydawnictwo BTC, Warszawa
2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: