Praca z dzieckiem zdolnym WNP-PPWZ-PDZK
W trakcie zajęć omawiane będą następujące zagadnienia:
1. Pojęcie i rodzaje zdolności.
2. Wybrane koncepcje zdolności.
3. Cechy i potrzeby dziecka zdolnego.
4. Rodzaje zainteresowań i uzdolnień dzieci w wieku przedszkolnym.
5. Identyfikacja uczniów zdolnych.
6. Koncepcje kształcenia uczniów zdolnych.
7. Nauczyciel ucznia zdolnego.
8. Uczniowie zdolni z problemami w uczeniu się.
9. Uczniowie zdolni w niskimi wynikami w nauce - syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych.
10. Opieka psychologiczna - pedagogiczna nad uczniami zdolnymi.
11. Uczeń - dziecko zdolne - opis dziecka zdolnego na etapie edukacji przedszkolnej lub wczesnoszkolnej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EU1 - Student zna zróżnicowane możliwości i potrzeby dzieci (uczniów) w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, rodzaje zdolności oraz sposoby prowadzenia działań diagnostycznych określających indywidualny
potencjał dziecka oraz sposoby jego rozwijania.
EU2 - Student potrafi rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego dziecka (ucznia) planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania.
EU3 - Student potrafi projektować, organizować i dostosowywać środowisko uczenia się i nauczania, przy uwzględnieniu zainteresowań i uzdolnień
poszczególnych dzieci - uczniów
EU4 - Student jest gotów do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami
(opiekunami) dziecka (ucznia) zdolnego oraz włączanie ich w działania
sprzyjające efektywności edukacji.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest pisemne kolokwium oraz prezentacja opisu dziecka zdolnego. Ocena końcowa jest średnią ocen z kolokwium i z opisu.
Literatura
W. Limont, Uczeń zdolny. Jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Gdańsk 2005; Zdolny uczeń: metody niezależnej nauki: oddzielne rozwiązanie, BJ Zimmerman, S. Bonner, R. Kovach, Gdańsk 2008; M. Drost-Rudnicka, Uczeń obowiązkowy w szkole - teoria i praktyka edukacyjna, w: Doświadczanie zmian w teorii i praktyce pedagogiczne, red. J. Skibska, J. Wojciechowska, Warszawa 2015; Odkrywanie talentów: wybrane problemy, wspierania rozwoju i edukacji red. K. Barłóg, A. Mach, M. Zaborniak-Sobczak, Rzeszów 2012; Eby J.W., Smutny J.F., Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży, Warszawa 1998; W. Limont, J. Cieślikowska, (red.) Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych. Zdolności i stymulowanie rozwoju.T.1, T. 2, Kraków 2005; M. Partyka,
Dzieci zdolne, Warszawa 2000; W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.) Zdolności. Talent. Twórczość, T.I., T.II, Toruń 2008; W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.), Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego, t. I, t. II, Toruń 2010; S.B., Rimm Bariery szkolnej kariery. Dlaczego dzieci zdolne mają słabe stopnie?, Warszawa 1994;B. Dyrda, Zjawisko niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych, Kraków 2007; M. Taraszkiewicz, A. Karpa, Jak wspierać zdolnego ucznia?, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: