Metodyka edukacji zintegrowanej w szkole WNP-PPWZ-MEZSC
1. Analiza podstawy programowej dla klas 1-3.
2. Teoretyczne aspekty integracji.
3. Programy, podręczniki, rozkłady materiału w kl. I-III. Porównanie wybranych programów pod kątem płaszczyzny integrującej.
4. Opracowywanie scenariuszy zajęć zintegrowanych oraz prowadzenie zajęć j - aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej, twórcze rozwiązywanie problemów, praca w grupie, ewaluacja.
W cyklu 2022/23_Z:
1. Analiza podstawy programowej dla klas 1-3. |
W cyklu 2023/24_Z:
1. Analiza podstawy programowej dla klas 1-3. |
W cyklu 2024/25_Z:
1. Analiza podstawy programowej dla klas 1-3. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Udział w ćwiczeniach : 15 godz.
Czytanie literatury, opracowywanie zagadnień, przygotowanie scenariusza oraz środków dydaktycznych: 30 godz.
Nagrywanie filmów: 10 godz.
| W cyklu 2024/25_Z: Udział w ćwiczeniach : 15 godz.
Czytanie literatury, opracowywanie zagadnień, przygotowanie projektu, scenariusza oraz środków dydaktycznych: 35 godz.
Przygotowanie prezentacji: 5 godz.
| W cyklu 2022/23_Z: Udział w ćwiczeniach : 15 godz.
Czytanie literatury, opracowywanie zagadnień, przygotowanie scenariusza oraz środków dydaktycznych: 30 godz.
Nagrywanie filmów: 10 godz.
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK-1 student zna i potrafi zdefiniować cele edukacji zintegrowanej, zna zasady planowania procesu nauczania w klasach I-III oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w edukacji wczesnoszkolne. Potrafi zaprojektować działania edukacyjne zgodnie ze współczesnymi koncepcjami nauczania i celami kształcenia oraz z zasadami metodyki i potrzebami uczniów.
EK-2 student rozumie uwarunkowania psychologiczne funkcjonowania uczniów.
EK-3 student zna zasady indywidualizacji pracy z uczniami.
Umiejętności:
EK-4 student rozpoznaje potrzeby i możliwości każdego z uczniów oraz indywidualizuje pracę z nimi.
EK-5 rozwija zainteresowania uczniów.
EK-6 poszerza swoją wiedzę, chętnie wzbogacania swój warsztat pracy.
Kompetencje społeczne:
EK-7 jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych wpływających na podnoszenie jakości pracy szkoły.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. Obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność w trakcie trwania kursu).
2. Aktywny udział w zajęciach (czytanie literatury, ustaw i rozporządzeń, udział w dyskusjach, ćwiczeniach, omawianiu obserwowanych zajęć).
3. Przygotowywanie scenariusza zajęć zintegrowanych oraz przeprowadzenie ich.
4. Prezentacja.
5. Projekt
Powyżej 50% nieobecności student nie będzie dopuszczony do zaliczenia.
Literatura
Czelakowska D. Metodyka edukacji polonistycznej w wieku wczesnoszkolnym, Impuls, Kraków 2016.
Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1996.
Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.
Tanajewska A., Mach C., Styn L., Bigott D., Metodyka nauczania gramatyki z elementami wiedzy o języku. Zestaw ćwiczeń gramatycznych dla uczniów klas 1-3, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2015
Tanajewska A., Mach C., Styn L., Bigott D., Metodyka nauczania ortografii. Zestaw ćwiczeń i zasad ortograficznych dla uczniów klas 1-3, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2014.
red. Żytko M., Kształcenia zintegrowane, Problemy teorii i praktyki, Wyd. Akademickie, Żak, Warszawa 2002.
Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, WUW, Warszawa 2006
- Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G.Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015;
- E. Gruszczyk - Kolczyńska (red.), Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców, Wyd. CEBP Kraków;
- J. Nowik,Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. NOWIK, Opole 2009;
E. Gruszczyk - Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno - wyrównawcze. Wyd. WSiP Warszawa 1992;
- H. Sowińska (red), Dziecko w szkolnej rzeczywistości: założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wyd. UAM, Poznań, 2011;
- A. Kalinowska, Pozwólmy dzieciom działać - mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Wyd. CKE, 2010;
- D. Klus-Stańska, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej Wyd. WSiP Warszawa 2005;
D. Klus - Stańska, A. Kalinowska Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wyd. Akademickie "Żak", Warszawa 2004;
Literatura uzupełniająca:
- Klus-Stańska D., Renesans(?)nauczania całościowego. Współczesna dydaktyka wobec nauczania zintegrowanego, blokowego i przedmiotowego, Warszawa 2003.
Baczyńska H., Metodyka nauczania gramatyki w klasach 1-3, WsiP, Warszawa 1981.
Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej, Harmonia, Gdańsk 2014
Czelakowska D.J., Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Wyd. Naukowe Akademii pedagogicznej, Kraków 2005.
Dyka F., Kida J., Metodyczne opracowanie lektur dla uczniów klas początkowych, Wyd. WSP, Rzeszów 2000.
Dyka F., Nauczanie programowane ortografii w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. Oświatowe FOSZE,Rzeszów 2004.
Kidaj j., Hadała A., Dyka F., Koncepcje metodyczne pracy z lekturami w klasach I-III, Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2000.
Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa 1995.
Polański E., Jakubowicz A., Dyka F., Ortografia i interpunkcja w nauczaniu początkowym. Przewodnik metdyczny dla nauczyciela, Wyd. Juka, Łódź 1996.
Skrzypiec W., Ćwiczenia gramatyczno-ortograficzne i stylistyczne w klasach 1-3, Warszawa 1992.
Stasica J., 160 pomysłów na zajęcia zintegrowane z języka polskiego w klasach I-III, Kraków 2001.
- J. Bonar, A. Buła, Poznać, zrozumieć, doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji Wyd. Impuls, Kraków 2011;
- E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Dobosz, E. Zielińska Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier? Warszawa 1996;
- H. Siwek, Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004;
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: