Metodyka edukacji matematycznej w kl. 1-3 WNP-PPWZ-MEMC-KB
1. Analiza podstawy programowej i treści kształcenia matematycznego.
2. Cele edukacji matematycznej w klasach I-III.
3. Rozwijanie logicznego i matematycznego myślenia u uczniów,
4. Kształtowanie pojęć i umiejętności matematycznych przez dzieci.
5. Kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki.
6. Planowanie procesu nauczania/uczenia się matematyki.
7. Omówienie podstawowych metod i form nauczania matematyki oraz środków dydaktycznych.
8. Zaznajomienie ze sposobami wprowadzania i rozwijania wybranych zagadnień arytmetycznych i geometrycznych:
- orientacja w przestrzeni
- kształtowanie pojęcia zbioru
- liczby naturalne i działania na liczbach naturalnych
- rozwiązywanie równań i nierówności
- zadania tekstowe i sposoby ich rozwiązywania
- kształtowanie pojęć i umiejętności geometrycznych.
9. Umiejętność stosowania gier i zabaw matematycznych.
10. Analiza podręczników dla uczniów klas I-III pod kątem treści matematycznych i stosowanych zadań.
11. Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć szkolnych. Ocena opisowa osiągnięć matematycznych. Praca domowa z matematyki.
12. Przyczyny niepowodzeń w uczeniu się matematyki.
W cyklu 2022/23_Z:
1. Analiza podstawy programowej i treści kształcenia matematycznego. |
W cyklu 2023/24_Z:
1. Analiza podstawy programowej i treści kształcenia matematycznego. |
W cyklu 2024/25_Z:
1. Analiza podstawy programowej i treści kształcenia matematycznego. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: OPIS ECTS:
Udział w ćwiczeniach : 16 godz.
Czytanie literatury, przygotowanie do ćwiczeń, opracowywanie zagadnień, przygotowanie zadanych prac: 25 godz.
Przygotowanie środków dydaktycznych: 10 godz.
Przygotowanie nagrania: 10 godz.
Powtórzenie do kolokwium: 25 godz.
| W cyklu 2023/24_Z: OPIS ECTS:
Udział w ćwiczeniach : 8 godz.
Czytanie literatury, przygotowanie do ćwiczeń, opracowywanie zagadnień, przygotowanie zadanych prac: 20 godz.
Przygotowanie środków dydaktycznych: 10 godz.
Przygotowanie nagrania: 10 godz.
Powtórzenie do kolokwium: 25 godz.
| W cyklu 2023/24_L: OPIS ECTS:
Udział w ćwiczeniach : 16 godz.
Czytanie literatury, przygotowanie do ćwiczeń, opracowywanie zagadnień, przygotowanie zadanych prac: 25 godz.
Przygotowanie środków dydaktycznych: 10 godz.
Powtórzenie do kolokwium: 25 godz.
| W cyklu 2024/25_Z: OPIS ECTS:
Udział w ćwiczeniach : 8 godz.
Czytanie literatury, przygotowanie do ćwiczeń, opracowywanie zagadnień, przygotowanie zadanych prac: 20 godz.
Przygotowanie środków dydaktycznych: 10 godz.
Przygotowanie nagrania: 10 godz.
Powtórzenie do kolokwium: 25 godz.
| W cyklu 2022/23_Z: OPIS ECTS:
Udział w ćwiczeniach : 8 godz.
Czytanie literatury, przygotowanie do ćwiczeń, opracowywanie zagadnień, przygotowanie zadanych prac: 20 godz.
Przygotowanie środków dydaktycznych: 10 godz.
Przygotowanie nagrania: 10 godz.
Powtórzenie do kolokwium: 25 godz.
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK-1 student zna normy, procedury i dobre praktyki stosowane w edukacji wczesnoszkolnej, potrafi zdefiniować cele i treści edukacji matematycznej, zna zasady planowania procesu nauczania/uczenia się matematyki. Potrafi zaprojektować działania edukacyjne zgodnie ze współczesnymi koncepcjami nauczania i celami kształcenia oraz z zasadami metodyki i potrzebami uczniów. Zna umiejętności matematyczne kształcone w klasach I-III.
EK2 -2 student rozumie uwarunkowania psychologiczne funkcjonowania uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem dojrzałości emocjonalnej do uczenia się matematyki.
EK -3 student zna różne rodzaje i funkcje oceniania oraz rolę innowacji pedagogicznych.
Umiejętności:
EK-4 konstruuje scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania matematyki w kl. I-III, odpowiednio dobierając, tworząc i modyfikując
materiały, środki i metody, zgodnie z realizowanymi celami przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych uczniów oraz całej klasy.
EK-5 zna i stosuje różne metody, formy, środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej, posługuje się nowoczesnymi technologiami wspierającymi proces uczenia się dziecka. Organizuje i monitoruje zespołowe działania edukacyjne dzieci, z wykorzystaniem różnych rodzajów zabaw.
EK -6 potrafi oceniać uczniów w sposób pogłębiony i przekazywać informacje zwrotne. Tworzy sytuacje motywujące uczniów do nauki matematyki.
Kompetencje społeczne:
EK-7 jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych. Prezentuje wysoki poziom kultury osobistej. Jest świadomy potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy, także o umiejętność porozumiewania się z osobami z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej oraz dialogowego rozwiązywania konfliktów i tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej oraz poza nią.
Kryteria oceniania
Wiedza:
ocena dst (3,0) - student zna i potrafi zdefiniować cele i treści edukacji matematycznej, zna podstawy planowania procesu nauczania/uczenia się matematyki, wymienia niektóre kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; potrafi scharakteryzować podstawowe umiejętności matematyczne kształcone w klasach I-III.
ocena dst. plus (3,5) - student zna i potrafi zdefiniować cele i treści edukacji matematycznej, zna podstawy planowania procesu nauczania/uczenia się matematyki, wymienia kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; potrafi scharakteryzować podstawowe umiejętności matematyczne kształcone w klasach I-III.
ocena db (4,0) - student zna i potrafi zdefiniować cele i treści edukacji matematycznej, zna zasady planowania procesu nauczania/uczenia się matematyki, wymienia i rozumie kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; potrafi scharakteryzować umiejętności matematyczne kształcone w klasach I-III.
ocena db plus (4,5) - student zna i potrafi zdefiniować cele i treści edukacji matematycznej, zna zasady planowania procesu nauczania/uczenia się się matematyki; potrafi scharakteryzować umiejętności matematyczne kształcone w klasach I-III.
ocena bdb (5) - student zna i w wyczerpujący sposób potrafi zdefiniować cele i treści edukacji matematycznej, zna zasady planowania procesu nauczania/uczenia się matematyki, wymienia wszystkie kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; potrafi scharakteryzować umiejętności matematyczne kształcone w klasach I-III i rozumie ich sens.
Umiejętności:
ocena dst (3,0) - student konstruuje prosty scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania matematyki w kl. I-III; stosuje podstawowe metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej; na poziomie podstawowym wykorzystuje nowoczesne technologie wspierające proces uczenia się dziecka.
ocena dst. plus (3,5) - student konstruuje poprawny scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania matematyki w kl. I-III; stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej; na poziomie dostatecznym wykorzystuje nowoczesne technologie wspierające proces uczenia się dziecka.
ocena db (4,0) - student konstruuje interesujący scenariusz zajęć zgodnie z metodyką matematyki w kl. I-III; stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej; przygotowuje odpowiednie pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych.
ocena db plus (4,5) - student konstruuje inspirujący scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania matematyki w kl. I-III; stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej; przygotowuje odpowiednie pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych na tablicy interaktywnej.
ocena bdb (5,0) - student konstruuje oryginalny scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania matematyki w kl. I-III; stosuje innowacyjne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej; przygotowuje kreatywne pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych na tablicy interaktywnej.
Kompetencje:
ocena dst (3,0) - ma podstawową świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych.
ocena dst. plus (3,5) - ma podstawową świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych.
ocena db (4,0) - ma świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych.
ocena db plus (4,5) - ma świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych.
ocena bdb (5,0) - ma świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się wysoką dojrzałością i z zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych.
Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, ćwiczebna oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy, indywidualna lektura tekstów, a weryfikowane kolokwium.
Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami jak: metoda sytuacyjna, giełda pomysłów, referat, pokaz a weryfikowane poprzez samodzielne skonstruowanie scenariusza zajęć.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych - ocenianie ciągłe
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność w trakcie trwania kursu)
2. aktywny udział w zajęciach (czytanie literatury, ustaw i rozporządzeń, udział w dyskusjach, ćwiczeniach)
3. przygotowywanie zadanych prac, opracowywanie zadanych zagadnień,
4. zaliczenie kolokwium pisemnego.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G.Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015;
- E. Gruszczyk - Kolczyńska (red.), Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców, Wyd. CEBP Kraków;
- J. Nowik,Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. NOWIK, Opole 2009;
E. Gruszczyk - Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno - wyrównawcze. Wyd. WSiP Warszawa 1992;
- H. Sowińska (red), Dziecko w szkolnej rzeczywistości: założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wyd. UAM, Poznań, 2011;
- A. Kalinowska, Pozwólmy dzieciom działać - mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Wyd. CKE, 2010;
- D. Klus-Stańska, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej Wyd. WSiP Warszawa 2005;
D. Klus - Stańska, A. Kalinowska Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wyd. Akademickie "Żak", Warszawa 2004;
Literatura dodatkowa:
- J. Bonar, A. Buła, Poznać, zrozumieć, doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji Wyd. Impuls, Kraków 2011;
- E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Dobosz, E. Zielińska Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier? Warszawa 1996;
- H. Siwek, Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: