Metodyka edukacji językowej w przedszkolu WNP-PPWZ-MEJC
Pojęcie czytania w podejściu lingwistycznym i psychologicznym
Pisanie jako złożony proces psychomotoryczny
Aspekty gotowości do czytania i pisania
Ćwiczenia usprawniające motorykę małą i dużą, percepcję wzrokową, percepcję czuciową, percepcję słuchową, koordynację wzrokowo-ruchową oraz rozwijające kompetencje narracyjne dziecka w wieku przedszkolnym
Organizacja zajęć czytelniczych i aktywności okołoczytelniczych w grupie przedszkolnej
Rozwijanie umiejętności językowych dziecka z wykorzystaniem podręcznika wychowania przedszkolnego oraz wybranych metod pracy (m.in. Metoda Dobrego Startu, Metoda 101 kroków w nauce czytania i pisania, teatr kamishibai)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA, studia jednolite magisterskie:
PPW_W05 Zna i rozumie specyfikę pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej obejmującą metodykę wykonywania zadań w obszarze edukacji językowej ze szczególnym uwzględnieniem roli i znaczenia zabawy w pracy z dzieckiem
PPW_W21 Zna i rozumie ideę samodoskonalenia zawodowego w zakresie podnoszenia własnych kompetencji językowych oraz jej znaczenie dla rozwijania świadomości językowej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
PPW_U07 Potrafi identyfikować i rozwijać zainteresowania językowe dzieci poprzez tworzenie sytuacji dydaktyczno-wychowawczych dostosowanych do możliwości wychowanków
PPW_U08 Potrafi projektować, organizować i monitorować zespołowe działania edukacyjne dzieci z wykorzystaniem różnych rodzajów zabaw a także tworzyć sytuacje dydaktyczno-wychowawcze motywujące dzieci (uczniów) do nauki i pracy nad sobą
PPW_K03 Jest gotów do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami (opiekunami) dziecka (ucznia)
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe ćwiczenia 8 h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 30h
Przygotowanie projektu 20h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Kryteria oceniania
Ocena projektu zespołowego polegającego na przygotowaniu i omówieniu pomocy dydaktycznej.
Kryteria oceny:
poprawność metodyczna (0-2p.), dostosowanie pomocy do wieku dzieci (0-2p.),struktura (0-2p.), możliwość realizacji zajęć z wykorzystaniem pomocy (0-2p.), poprawność językowa tekstu (0-2p.) , staranność wykonania (0-2p.), przedstawienie i omówienie (0-2p.)
punktacja:
14-13p. ocena: bardzo dobry(5)
12 p. ocena: dobry plus (4.5)
11-10 p. ocena: dobry (4)
9 p. ocena: dostateczny plus (3.5)
8-7 p. ocena: dostateczny (3)
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Andrzejewska J. (2015). Przestrzeń przedszkola przyjazna kształtowaniu gotowości dziecka do nauki czytania i pisania." Roczniki Pedagogiczne", nr 7(43), s. 89-105.
Arciszewska E. (2002). Czytające przedszkolaki. Mit czy norma?, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Bogdanowicz, M. (2004). Metoda Dobrego Startu. Warszawa: WSiP
Chwastniewska, D. (2011). Metoda 101 kroków. Poczytam Ci mamo. Gdynia: Wyspa
Czelakowska D. (2016). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
Kod do zajęć w MS TEAMS: o5xvyo6 |
W cyklu 2023/24_Z:
Kod do zajęć w MS TEAMS: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: