Komunikacja w zawodzie nauczyciela WNP-PPWZ-KZN
Celem kursu jest zapoznanie uczestników oraz doświadczenie przez nich znaczenia prawidłowej komunikacji interpersonalnej w zawodzie nauczyciela. Zajęcia dotyczą zarówno aspektów wychowawczych w relacji z dzieckiem (udzielanie informacji zwrotnych, regulacja emocjonalna, budowanie relacji z dzieckiem, formułowanie oczekiwań), jak i komunikowania się z rodzicem w sytuacjach trudnych (inwazyjnych).
Elementy treningu asertywności przygotowują uczestników do realizacji podstawowych zadań nauczyciela w obszarach istotnych zarówno z punktu widzenia teorii, jak i praktyki.
Zajęcia mają charakter praktyczny, wymagana jest obecność i aktywny udział w zajęciach, gdyż w zakresie omawianych zagadnień konieczne jest odwołanie się do własnych przeżyć i doświadczeń. Refleksja nad własnymi doświadczeniami pozwala w sposób krytyczny odnosić się do swoich możliwości, co jest podstawą rozwoju w zakresie komunikowania i budowania pozytywnych relacji z innymi uczestnikami procesów edukacyjno-wychowawczych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_01 uczestnik studiów rozpoznaje różne formy komunikatów, techniki i procedury wspomagające komunikację.
EK_02 - student posiada wiedzę na temat znaczenia i zastosowania poprawnych komunikatów w pracy nauczyciela
Umiejętności:
EK_01 -stosuje różne formy komunikatów, wykorzystuje techniki i procedury wspierające komunikowanie się w szkole,
EK_02 -buduje pozytywne relacje z otoczeniem
ECTS - nakład pracy studenta - udział w zajęciach 15 godzin, praca własna w domu (10 godzin), przygotowanie do zajęć (literatura) 8 godzin Razem 32 godziny - 1 ECTS
Kryteria oceniania
Ocena obecności i aktywności na zajęciach.
Dopuszczalna jedna nieobecność.
Ocena postawy studenta i jego przygotowania do zajęć.
Literatura
Stewart J. Mosty zamiast murów.O komunikowaniu się między ludźmi. PWN 2002
McKay M., Davis M., Fanning P. Sztuka skutecznego porozumiewania się. GWP 2001
Fijewska-Król M. Stanowczo, łagodnie bez lęku. Wydawnictwo INTRA, Warszawa 2001.
Fisher R., Ury W., Patton B. Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa 2000.
Chełpa S., Witkowski T. Psychologia konfliktów. Oficyna Wydawnicza UNUS. Warszawa 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: