Koncepcje dziecka i dzieciństwa WNP-PPWZ-KDD
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wiedzą o dzieciństwie jako konstrukcie społecznym możliwym do analizowania na tle przemian dziejowych oraz dziecka jako podmiotu i przedmiotu badań uwzględniających jego cechy i predyspozycje indywidualne. Celem przedmiotu jest przy tym przekazanie studentom umiejętności poruszania się po polu badawczym spod znaku Childhood studies, jako wciąż rozwijającej się dziedziny ujmującej dzieciństwo interdyscyplinarnie i holistycznie. Cykl wykładów zaczyna się od ewolucyjnego spojrzenia na fenomen rodziny – pierwotnych ról społecznych osób najstarszych, osób dorosłych i dzieci. Następnie podjęta jest perspektywa teologiczna, w której rozpoznajemy podmiotowość dziecka zarówno w paradygmacie antropologii zachodnich jak i wschodnich. Kolejno przechodzimy przez epoki kluczowe dla rozwoju dzieciństwa jako obszaru badawczego, zaczynając od średniowiecznego teocentryzmu, przez oświeceniowy humanizm liberalny, kolejno modernizm i współczesny postmodernizm z kulturą cyfrową i wyzwaniami ekologicznymi na czele. Wielowymiarowość merytoryczna przedmiotu służyć ma doskonaleniu praktycznej postawy współczesnego pedagoga – pogłębionej refleksyjności i umiejętności jej wyrażania.
W cyklu 2024/25_L:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wiedzą o dzieciństwie jako konstrukcie społecznym możliwym do analizowania na tle przemian dziejowych oraz dziecka jako podmiotu i przedmiotu badań uwzględniających jego cechy i predyspozycje indywidualne. Celem przedmiotu jest przy tym przekazanie studentom umiejętności poruszania się po polu badawczym spod znaku Childhood studies, jako wciąż rozwijającej się dziedziny ujmującej dzieciństwo interdyscyplinarnie i holistycznie. Stąd postać przewodnia cyklu wykładów – łącząca w sobie inicjatywę własną dziecka, jak i artystyczne cechy swojej epoki. Jest to Jacek Malczewski, wielokrotnie portretowany jako dziecko lub w gronie dzieci. Cykl wykładów zaczyna się od ewolucyjnego spojrzenia na fenomen rodziny – pierwotnych ról społecznych osób najstarszych, osób dorosłych i dzieci. Następnie podjęta jest perspektywa teologiczna, w której rozpoznajemy podmiotowość dziecka zarówno w paradygmacie antropologii zachodnich jak i wschodnich. Kolejno przechodzimy przez epoki kluczowe dla rozwoju dzieciństwa jako obszaru badawczego, zaczynając od średniowiecznego teocentryzmu, przez oświeceniowy humanizm liberalny, kolejno modernizm i współczesny postmodernizm z kulturą cyfrową i wyzwaniami ekologicznymi na czele. Wielowymiarowość merytoryczna i dyskursywna przedmiotu, służyć ma doskonaleniu świadomej postawy współczesnego pedagoga – pogłębionej refleksyjności i umiejętności jej wyrażania oraz stosowania w praktyce opiekuńczo wychowawczej, doradczej i terapeutycznej. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Popiołek Bożena (red.), Dzieciństwo. W kręgu rodziny epok dawnych, Warszawa, 2014
Aries Philippe., Historia dzieciństwa, Warszawa, 2010
Badinter Elisabeth, Historia miłości macierzyńskiej, Warszawa, 1998
Śliwerski Bogusław, (2020), Badania nad małym dzieckiem i dzieciństwem. (Dostępny on-line) Link: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/266/214
Key Ellen, Stulecie dziecka, (I wyd. w Polsce 1928), Dostęp on-line. Link: https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/key-stulecie-dziecka.pdf
Klus Stańska Dorota, Maria Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa, 2009
Kupisiewicz Czesław, Myśliciele o wychowaniu, Tom 1 i 2, Warszawa, 1996 i 2000
Siwicki Marek, Nowe podwórka współczesnego dzieciństwa, Warszawa, 2021 (Dostęp online) Link: https://www.aps.edu.pl/media/3k0byqjs/nowe_podworko_wspolczesnego_dziecinstwa_e-book-popr.pdf
Maciarz Aleksandra, Trudne dzieciństwo i rodzicielstwo, Warszawa, 2009
Gołaszewski Tadeusz, Piękno natury w świecie dziecięcym, Warszawa, 1972
Duda Katarzyna, Dudka Andrzej (red.), Rosyjskie dzieciństwo, Kraków, 2015
Paluch Michał (2024), Sadzonki myśli i płomyki nadziei - rozwijanie kompetencji głębokich w procesie rodzinnej autoterapii. (Dostęp on-line) link: https://www.researchgate.net/publication/387814976_Sadzonki_mysli_i_plomyki_nadziei_-_rozwijanie_kompetencji_glebokich_w_procesie_rodzinnej_autoterapii
Paluch Michał (red.) Słownik wyrazów ratujących życie, Kraków, 2023 (Dostęp on-line) link: https://www.researchgate.net/publication/370833483_Slownik_wyrazow_ratujacych_zycie_E-book_red_MPaluch_2023
Literatura angielskojęzyczna:
Esser Florian, (2016), Reconceptualising agency and childhood : new perspectives in childhood studies. (Dostęp on-line) link: https://openresearchlibrary.org/viewer/f8b68286-b07f-470d-9f02-7ce3d0654fa6
Maclean Veronica (2021), Image of the Educator: (re)Thinking Identity. (Dostęp on-line) link: https://journals.uvic.ca/index.php/jcs/article/view/21777
Knight Hunter (2024), Histories of childhood and man: Implications for childhood studies. (Dostęp on-line) link: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/09075682241306839
Kryteria oceniania
Głównym kryterium oceny jest poziom aktywności własnej studentów na zajęciach w formie włączania się w dyskurs akademicki, w formie dialogu wewnętrznego i rozmów z innymi. Studenci oceniani są na podstawie toczonych rozważań, sporów (w tym sporów z wykładowcą), wątpliwości, ujawnianych refleksji i zreflektowań. Głównym przedmiotem zaliczenia ćwiczeń jest bieżące przygotowywanie jednego slajdu z każdych zajęć, ilustrujące poziom uczestnictwa studenta w ich toku oraz poziom zrozumienia poruszonych treści. Na koniec semestru studenci przedkładają kompletną prezentację do oceny, omawianą i ocenianą – wspólnie z wykładowcą – w wyznaczonym terminie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: