Historia myśli pedagogicznej WNP-PPWZ-HMPC-BB
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Ma uporządkowana wiedze na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw.
- Zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania
- Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych
ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin
- Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy ujęciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów.
- Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów
- Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobyta wiedze do projektowania działań zawodowych
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne.
- Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych
(dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kryteria oceniania
Projekty opracowywane indywidualne obejmujący 2 postaci , w tym jedna z okresu starożytności i jedna z okresu nowożytnego lub współczesności , a ponadto typ placówki edukacyjnej – szkoły z danego okresu lub uczelni wyższej dostosowane do zainteresowań studenta w kontekście studiowanego kierunku / edukacja przedszkolna, pedagogika specjalna, pedagogika /
Literatura
Bibliografia podstawowa:
P. Chanau, Cywilizacja wieku Oświecenia. Przekł. E. Bąkowska. Warszawa 1989.
L. Chmaj, Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku. Warszawa 1962.
D. Drynda, Pedagogika Drugiej Rzeczypospolitej. Warunki, orientacje, kontrowersje. Katowice 1987.
W. Gasik, J. Pańczyk, Czołowi polscy pedagodzy specjalni oraz absolwenci PIPS Ii WSPS z lat 1971-1996. Warszawa 1997
Historia Kościołą. Red. H. Tuchle, C.A. Boumen, Tłum. J. Piesiewicz. Warszawa 1986.
Historia wychowania-XX wiek. Red. Ł. Kurdybacha. Warszawa 1968.
Humanizm i edukacja humanistyczna. Wybór tekstów . Red. B. Suchodolski i i. Wojnar. Warszawa 1988.
T. Jałmużna, Pedagogika szkoły pracy w Polsce i jej wpływ na kształcenie i doskonalenie nauczycieli szkól ponadpodstawowych. Łódź 1983.
W. Jamrożek, Oświata i myśl pedagogiczna w Polsce okresu powojennego. W: Historia wychowania. Red. J. Hellwing. Poznań 1994.
W. Korzeniowska, Słownik biograficzny myśli pedagogicznej. Bielsko Biała 2006.
S. Kot, Dzieje wychowania. Podręcznik dla seminarzystów nauczycielskich. Wyd. II. Warszawa – Kraków – Łódź – Lublin-Poznań-Wilno-Zakopane. 1926.
S. Kot, Historia wychowania. T. I-II. Warszawa 1994.
S. Sztobryn, Filozofia wychowania Sergiusza Hessena. Łódź 1994.
S. Sztobryn, Historia Wychowania. Gdańsk 2006.
S. Wołoszyn, Źródła z dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. T.I Od wychowania pierwotnego do końca XVIII w. Kielce 1995; T.II Pedagogika i szkolnictwo XIX w. Kielce 1995; T.III Pedagogika i szkolnictwo XX w. Kielce 1998.
S. Wołoszyn, Historia wychowania dla kl. 3 liceum ogólnokształcącego. , cz. I: Historia szkolnictwa . Warszawa 1962.
S. Wołoszyn, Pedagogika sofistów. Studium z dziejów antycznej kultury pedagogicznej. ”Kwartalnik Pedagogiczny” nr. 1-2 .1956.
S. Wołoszyn, Logiczna i dydaktyczna anliza słowa Sokrates. Rozprawy filozoficzne. Prace Wydziału Filologiczno-Filozoficznego. Woruń, 1969. T. XXI., z.2 , 425-4444.
Wspomnienie o Marii Grzegorzewskiej. Wybór i opracowanie U. Eckerr, M. Gawaracka. Warszawa 1989.
Bibliografia uzupełniajaca:
T. Adamiec, Język migowy na początku istnienia Instytutu Głchoniemych. Świat ciszy w internecie. http://www.pzg.org.pl/sc/sc_historia_ib.asp.
J. Brun, Arystoteles i Liceum,. Przekła. H. Igalos-Tygielska. Warszawa 1999.
W. Bobrowska – Nowak, Zarys dziejów wychowania przedszkolnego. Warszawa 1978.
W. Balut, T. Sarnecki, Jan Władysław Dawid ( 1859-1914).Warszawa 1963.
J. Cmpanella, O boskości i potędze człowieka. W: Humanizm i edukacja humanistyczna. Wybór tekstów . Red. B. Suchodolski i i. Wojnar. Warszawa 1988.
P. Chanau, Cywilizacja wieku Oświecenia. Przekł. E. Bąkowska. Warszawa 1989.
L. Kasprzyk, Spencer. Warszawa 1967.
O. Lipowska, 150 lat głuchoniemych w Polsce. Warszawa 1967.
O. Lipowska, Pedagogika specjalna. Warszawa 1981.
S. Litek, Historia wychowania – do Wielkiej Rewolucji Francuskiej. Kraków 2006.
K. Leśniak, Heraklit. W: www.wiw.pl/filozofia/filozofowie/heraklit._001 asp.
K. Leśniak, Leukippos i Demokryt. W: www.wiw.pl/filozofia/filozofowie/ leukippos i demokryt _001 asp
J. Maciuszko, Mikołaj Rej. Zapomniany teolog ewangelicki z XVI w. Warszawa 2002.
Mały słownik kultury antycznej – Grecja – Rzym. Red. L. Winniczuk. Warszawa 1962.
Metoda Marii Montesorii. Historia i współczesność. Red, S. Guz. Lublin 1994.
S.I. Możdżeń, Historia wychowania. 1795-1918. Kielce 2000.
S.I. Możdżeń, Historia wychowania. 1918 -1945. Kielce 2000.
A. Murzyn, Johann Friedrich Herbert i jego miejsce w kontekście pokantowskiej myśli idealistycznej. Kraków 2004.
Myśliciele o wychowaniu. Red. cz. Kupisiewicz, I. Wojnar. Warszawa 1996.
W. Okoń, Słownik pedagogiczny. Warszawa 1984.
W. Okoń, Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa 1991.
Polskie badania nad myślą pedagogiczną w latach 1900-1939. Red. S. Sztobryn, M. Światka. Gdańsk 2006.
B. Suchodolski, Wstęp. W J.A. Komeński. Pampedia. Wrocłwa 1973.
J. Szacki, Utopie. Warszawa 1962.
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii. Warszawa 1978.
J. Twardowski, Jan Ludiwg Vives i Andrzej Frycz Modrzewski, Kraków 1921.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: