Ewaluacja i ocenianie w przedszkolu i szkole WNP-PPWZ-EOP
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z definicją ewaluacji i oceniania, poznanie różnic, zapoznanie dokumentacją szkolną związaną z ocenieniem - dziennik elektroniczny, literaturą, ustawą związaną z tematem zajęć, zdobycie przez studentów wiedzy i umiejętności dydaktycznych w zakresie ewaluacji i oceniania w przedszkolu i szkole podstawowej w kasach 1-3, sposobów oceniania oraz indywidualnego stosunku do ucznia z trudnościami, opiniami z PPP, orzeczeniami i wybitnie zdolnymi, zdobycie umiejętności samodzielnego podejścia do oceniania wytworów dzieci oraz samodzielnego tworzenia sprawdzianów, indywidualizacja oceniania uczniów.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EW - 1 student wie co to jest ewaluacja i ocenianie
EW - 2 student definiuje sposoby oceniania oraz indywidualizację oceniania
EW - 3 student zna zasady oceniania kształtującego
EW - 4 student zapoznał się z treścią ustawy o systemie oświaty w temacie oceniania
EW - 5 student wie, jak wygląda dziennik elektroniczny - program LIBRUS
EW - 6 student wie, jak dokonać ewaluacji swojej pracy i pracy uczniów
Umiejętności:
EU - 1 potrafi dokonać analizy i oceny sprawdzianu, innych wytworów dzieci, postępów oraz zachowania uczniów
EU - 2 potrafi stworzyć samodzielnie sprawdzian dla uczniów klas 1-3
Kryteria oceniania
Wiedza:
ocena dst (3,0) - student wie co to jest ewaluacja i ocenianie, definiuje sposoby oceniania oraz indywidualizację oceniania, zna zasady oceniania kształtującego, zapoznał się z treścią ustawy o systemie oświaty w temacie oceniania, wie, jak dokonać ewaluacji swojej pracy i pracy uczniów
ocena dst. plus (3,5) - student wie co to jest ewaluacja i ocenianie, definiuje sposoby oceniania oraz indywidualizację oceniania, zna zasady oceniania kształtującego, zapoznał się z treścią ustawy o systemie oświaty w temacie oceniania, wie, jak wygląda dziennik elektroniczny - program LIBRUS, wie, jak dokonać ewaluacji swojej pracy i pracy uczniów
ocena db (4,0) - student wie co to jest ewaluacja i ocenianie, zna różnice, definiuje sposoby oceniania oraz indywidualizację oceniania, zna zasady oceniania kształtującego, zapoznał się z treścią ustawy o systemie oświaty w temacie oceniania, wie, jak wygląda i potrafi poruszać się po dzienniku elektroniczny - program LIBRUS, wie, jak dokonać ewaluacji swojej pracy i pracy uczniów
ocena db. plus (4,5) - student wie co to jest ewaluacja i ocenianie, zna różnice, definiuje sposoby oceniania oraz indywidualizację oceniania, zna zasady oceniania kształtującego, zna treść ustawy o systemie oświaty w temacie oceniania, wie, jak wygląda i potrafi poruszać się po dzienniku elektroniczny - program LIBRUS, wie, jak dokonać ewaluacji swojej pracy i pracy uczniów
ocena bdb (5,0) - student wie co to jest ewaluacja i ocenianie, zna różnice, definiuje szczegółowo sposoby oceniania oraz indywidualizację oceniania, zna zasady oceniania kształtującego, zna treść ustawy o systemie oświaty w temacie oceniania, wie, jak wygląda i potrafi poruszać się po dzienniku elektroniczny - program LIBRUS, wie, jak dokonać ewaluacji swojej pracy i pracy uczniów
Umiejętności:
ocena dst (3,0) - student wie, jak dokonać analizy i oceny sprawdzianu, innych wytworów dzieci, postępów oraz zachowania uczniów, próbuje stworzyć samodzielnie sprawdzian dla uczniów klas 1-3
ocena dst. plus (3,5) - student wie, jak dokonać analizy i oceny sprawdzianu, innych wytworów dzieci, postępów oraz zachowania uczniów, próbuje stworzyć samodzielnie sprawdzian dla uczniów klas 1-3
ocena db. (4,0) - student wie, jak dokonać analizy i oceny sprawdzianu, innych wytworów dzieci, postępów oraz zachowania uczniów, próbuje stworzyć samodzielnie sprawdzian dla uczniów klas 1-3
ocena db plus (4,5) - student potrafi samodzielnie dokonać analizy i oceny sprawdzianu, innych wytworów dzieci, postępów oraz zachowania uczniów, potrafi stworzyć samodzielnie sprawdzian dla uczniów klas 1-3
ocena bdb (5,0) - student potrafi samodzielnie dokonać analizy i oceny sprawdzianu, innych wytworów dzieci, postępów oraz zachowania uczniów, potrafi stworzyć samodzielnie sprawdzian dla uczniów klas 1-3
Literatura
1. Edyta Ćwikła - artykuł
Przykład oceniania kształtującego w edukacji wczesnoszkolnej jako element motywowania ucznia do nauki
https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/46971/137-150-
cwikla.pdf?sequence=1&isAllowed=y
2. Michał Modzelewski, Roman Donata artykuł z 2017 r
https://jbc.bj.uj.edu.pl/Content/432178/PDF/3-4-pomiarowcy-czy-nauczyciele-potrafia.pdf
3. Ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991 r.
4. Dorota Pintal - Ocenianie kształtujące.Od koncepcji do praktycznej realizacji w klasie zróżnicowanej ORE Warszawa 2022
5. Planowanie, realizacja i ewaluacja pracy nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej ORE
6. Barszczewska B., Nadzór pedagogiczny: ewaluacja, kontrola, wspomaganie, Bożena Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: