Wystąpienia publiczne WNP-PPW-WPC
Zajęcia prowadzone w formie ćwiczeń mają na celu nabycie przez Studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolej umiejętności przygotowania i realizacji wystąpień publicznych, w tym o charakterze dydaktycznym.
Zajęcia mają charakter warsztatowy. Obejmują pracę indywidualną i pracę w grupie. Na początku kursu dokonana zostanie diagnoza umiejętności uczestników. Przeprowadzimy analizę przykładowych wystąpień. Kolejne spotkania poświęcone będą poszczególnym aspektom wystąpienia: pozawerbalnym i werbalnym. Studenci zapoznają się z teretycznymi podstawami wystąpień publicznych oraz wykonują własną prezentację. Możliwe jest zastosowanie podstaw microteachingu dla opanowania kompetencji dydaktycznych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PPW_W15
procesy komunikacji społecznej i interpersonalnej oraz ich
prawidłowości i zakłócenia w działalności edukacyjnej (dydaktycznej,
wychowawczej i opiekuńczej).
PPW_U14
poprawnie komunikować się w języku ojczystym ze zróżnicowanymi
kręgami odbiorców, prowadzić debatę, wypowiadać się na tematy
specjalistyczne w sposób precyzyjny i spójny, spełniający wymagania
norm językowych, z użyciem różnych metod i technik
komunikacyjnych a także wykazywać troskę o kulturę i etykę
wypowiedzi własnej i uczniów, zgodnie z zasadami emisji głosu
PPW_K05
porozumiewania się z osobami z różnych środowisk i o różnej
kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz
tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie przedszkolnej i
w klasie szkolnej oraz poza nimi.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą student
- opanował podstawy Microteachingu oraz system analizy interakcji N.A. Flandersa
- trafnie formułuje cele wystąpienia,
-: właściwie identyfikuje oczekiwania audytorium względem mówcy;
-: potrafi zaplanować, przygotować ustrukturyzowane wystąpienie, mieszcząc się w przewidzianym czasie i osiągając zamierzone cele;
-: tworzy ustrukturyzowane i ciekawe wystąpienie;
-: umiejętnie korzysta z pomocy technicznych: rzutnika, tablicy,
Na ocenę dobrą student
wymienia niektóre aspekty wystąpienia;
właściwie formułuje cele wystąpienia z wykorzystaniem wskazówek z zewnątrz,
częściowo identyfikuje oczekiwania audytorium względem mówcy;
wykazuje postęp w planowaniu i przygotowaniu wystąpienia, częściowo osiąga stawiane sobie cele;
: wykazuje postęp w harmonijnym posługiwaniu się swoim głosem, gestem i mimiką podczas wygłaszania wystąpienia;
: tworzy ustrukturyzowane wystąpienie
: korzysta z pomocy technicznych: rzutnika, tablicy,
Na ocenę dostateczną student
wymienia co najmniej jeden aspekt wystąpienia;
przedstawia propozycje sformułowania celów wystąpienia,
: stara się rozpoznać oczekiwania audytorium względem mówcy;
: wykazuje postęp w planowaniu i przygotowaniu wystąpienia, choć nie osiąga stawianych sobie celów;
wykazuje postęp w harmonijnym posługiwaniu się swoim głosem, gestem i mimiką podczas wygłaszania wystąpienia;
tworzy wystąpienie o niewyraźnej strukturze;
z trudem korzysta z pomocy technicznych: rzutnika, tablicy,
Praktyki zawodowe
-------------
Literatura
Ciecierksa-Zajdel B., Trening głosu. Praktyczny kurs dobrego mówienia, Warszawa 2012.
Kazimierski L., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2013.
Linklater K., Uwolnij swój głos. Tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową, Kraków 2012.
McKay, M. Davis, P. Fanning, Sztuka skutecznego porozumiewania się. Praca. Rodzina. Zabawa, Gdańsk 2010.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1995 i nast.
Stewart J. (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2008.
Stochmiałek J., Rola Microteachingu w kształtowaniu kompetencji andragogicznych. "Oświata Dorosłych" 1989, Nr 9, s. 551-555,
Stochmiałek J., Rola treningu asertywności w kształtowaniu kompetencji andragogicznych. "Edukacja Ustawiczna Dorosłych" 2002, Nr 4, s. 17-26.
Wiszniewski A., Sztuka mówienia, Katowice 2003.
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
---------- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: