Teoretyczne podstawy wychowania WNP-PPW-TPWYC
Teoria wychowania jako dyscyplina naukowa; Wychowanie: różnorodne ujęcia definicyjne; Antropologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania; Struktura procesu wychowania i jego dynamika; Podmiotowość w wychowaniu; Proces wychowania moralnego i jego struktura; Podstawowe środowiska wychowawcze; Wychowanie wobec wyzwań współczesnego świata.
Po ukończeniu zajęć student potrafi scharakteryzować podstawy teorii wychowania, dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; dokonać aplikacji teoretycznej wiedzy na proces rozwiązywania problemów wychowawczych; wskazać powiązania procesów wychowania z innymi procesami społecznymi; dokonać krytycznej analizy teorii w kontekście przemian współczesnego świata.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student charakteryzuje filozoficzne, społeczno-kulturowe i historyczne podstawy teorii wychowania.
- Opisuje teoretyczne podstawy dotyczące wychowania i prezentuje uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych.
Umiejętności:
- Po ukończeniu kursu student potrafi dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi;
- Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu teoretycznych podstaw wychowania w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych.
Kompetencje:
- Uzasadnia znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga.
- Uwzględnia znaczenie wiedzy interdyscyplinarnej w wyjaśnianiu i opisywaniu wychowania i edukacji dziecka;
Kryteria oceniania
Ocenianie ciągłe:
przygotowanie prezentacji,
przygotowanie referatu,
kolokwium pisemne.
Na ocenę końcową składają się:
obecność na zajęciach, przygotowanie i aktywność podczas zajęć oraz ocena z kolokwium pisemnego.
3.0 - Prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat podstaw wychowania oraz umie opracować strategie wychowawcze.
3.5 - Prezentuje podstawy (filozoficzne, antropologiczne, aksjologiczne) wychowania oraz uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych.
4.0 - Potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę i podstawy (filozoficzne, antropologiczne, aksjologiczne) wychowania oraz uzasadnić znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga.
4.5 - Potrafi przedstawić podstawy wychowania; prezentować uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych; analizować i interpretować współczesne problemy wychowawcze.
5.0 - Umie scharakteryzować podstawy teorii wychowania; prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat antropologicznych i aksjologicznych podstaw wychowania; potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat wychowania moralnego i podmiotowości w wychowaniu; umie analizować i interpretować problemy wychowawcze.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: