Seminarium magisterskie WNP-PPW-SM3
Podstawowym punktem odniesienia w pracy podczas seminarium jest podejście badawcze, które wywodzi się z kręgu kultury anglosaskiej i zdobywa coraz większe uznanie również w Polsce. Oznacza się je mianem close-to-practice research, czyli ‘badanie bliskie praktyce’. Chodzi w nim o przezwyciężenie rozdźwięku między teorią pedagogiczną a praktyką edukacyjną.
Spośród wielu cech odróżniających to podejście od innych warto podkreślić co najmniej dwie. Po pierwsze, w badaniu bliskim praktyce nie definiuje się problemów edukacyjnych niejako z góry i tylko teoretycznie, lecz na podstawie diagnozy konkretnego pola badawczego – w tym wypadku będzie chodziło o grupę przedszkolną lub klasę szkolną. Będzie to wymagało od badacza (w tym wypadku dyplomanta/dyplomantki) nawiązania dłuższego kontaktu z badaną grupą i nauczycielem/nauczycielką, który/która ją prowadzi. Po drugie, przeprowadzenie badania bliskiego praktyce nie ogranicza się do samej tylko diagnozy aktualnego stanu, lecz obejmuje również opracowanie planu interwencji pedagogicznej i wdrożenie go w codzienną praktykę edukacyjną.
Do zrealizowania badania bliskiego praktyce potrzeba zarówno umiejętności badawczych, jak i kompetencji pedagogicznych, w tym gotowości co twórczego modyfikowania czynności nauczycielskich i ich wdrażania w praktykę nauczania i uczenia się (przed)szkolnego. Z tego punktu widzenia badanie bliskie praktyce można uznać za połączenie koncepcji badania w działaniu (ang. action research) i badania opartego na dowodach (ang. evidence based research).
W związku z powyższym od uczestników seminarium oczekuje się przyswojenia omówionego podejścia badawczego i wykorzystania go w pracach dyplomowych. Ich zakres tematyczny obejmuje wszystkie problemy dostrzeżone w praktyce edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent:
- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
- zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
- zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych,
- rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice,
- posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.
Absolwent:
- posiada umiejętności kierowania i współpracy w ramach prac zespołowych oraz zespołów badawczych na każdym etapie projektowania i realizacji badań,
- posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacji w metodologii badań społecznych; formułuje problemy badawcze; dobiera adekwatne metody i techniki; konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań naukowych; formułuje wnioski i opinie; wskazuje kierunki dalszych badań w obszarze pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Absolwent jest przygotowany do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz posiada świadomość stałego doskonalenia się.
Kryteria oceniania
Ocena bardzo dobry (5)
- 90%-100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
Ocena dobry plus (4.5)
- 80%-89% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
Ocena dobry (4)
- 70%-79% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
Ocena dostateczny plus (3.5)
- 60%-69% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
Ocena dostateczny (3)
- 50%-59% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
Ocena niedostateczny
- mniej niż 50% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: