Praktyka II stopnia w przedszkolu WNP-PPW-PRIIPIV-ER
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie: specyfikę pedagogiki przedszkolnej i edukacji wczesnoszkolnej obejmującą metodykę wykonywania zadań - normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i
edukacji wczesnoszkolnej ze szczególnym uwzględnieniem roli i znaczenia zabawy w pracy z dzieckiem, różnych typów i funkcji oceniania, oraz
innowacji pedagogicznych. PPW_W05
zróżnicowane możliwości i potrzeby dzieci (uczniów)
w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikające z ich indywidualnej specyfiki rozwojowej; zasady projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych określających indywidualny potencjał dziecka oraz sposoby jego rozwijania PPW_W07
biologiczne, psychologiczne, społeczne, filozoficzne podstawy wczesnej edukacji dziecka; istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i
dysharmonii, normy i patologii w tym edukacji włączającej, a także sposobów realizacji zasady inkluzji PPW_W08
specyfikę roli nauczyciela (wychowawcy) w procesie edukacji dziecka oraz zasady i normy etyczne w pracy pedagogicznej; zasady projektowania ścieżki rozwoju osobistego i awansu zawodowe PPW_W09
zna i rozumie strukturę i funkcje systemu edukacji,
podstawy prawne i organizacyjne oświaty oraz
funkcjonowanie instytucji o charakterze edukacyjnym,
opiekuńczym, kulturowym, terapeutycznym PPW_W11
zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach
edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze
szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły
podstawowej, udzielania pierwszej pomocy i
odpowiedzialności prawnej opiekuna. PPW_W14
wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu
pedagogiki, w tym pedagogiki przedszkolnej i
wczesnoszkolnej oraz psychologii w planowaniu,
realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego,
wychowawczego w przedszkolu i szkole. PPW_U02
potrafi wnikliwie, refleksyjnie obserwować,
analizować i diagnozować sytuacje i zdarzenia
pedagogiczne, z wykorzystaniem zdobytej wiedzy
psychologicznej PPW_U03
projektować i prowadzić działania pedagogiczne,
rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia
każdego dziecka (ucznia) w tym dziecka ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz planować,
realizować i oceniać spersonalizowane programy
kształcenia i wychowania. PPW_U04
projektować, organizować i dostosowywać
środowisko uczenia się i nauczania, dobierać, tworzyć,
testować i modyfikować materiały, środki i metody,
zgodnie z realizowanymi celami wychowania i
kształcenia, przy uwzględnieniu specyficznych
potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów)
oraz grupy przedszkolnej lub klas PPW_U05
potrafi racjonalnie, zgodnie z zasadami techniki pracy
umysłowej projektować aktywności dziecięce w
przedszkolu i szkole, gospodarować czasem zajęć,
odpowiedzialnie i celowo organizować pracę dziecka
(ucznia) z poszanowaniem jego prawa do
odpoczynku. PPW_U12
potrafi świadomie i skutecznie wykorzystywać
informacje uzyskane na temat dziecka od specjalistów
(psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza) i rodziców,
indywidualizując proces nauczania i wychowania. PPW_U13
poprawnie komunikować się w języku ojczystym ze
zróżnicowanymi kręgami odbiorców, prowadzić
debatę, wypowiadać się na tematy specjalistyczne w
sposób precyzyjny i spójny, spełniający wymagania
norm językowych, z użyciem różnych metod i technik
komunikacyjnych a także wykazywać troskę o kulturę
i etykę wypowiedzi własnej i uczniów, zgodnie z
zasadami emisji głosu PPW_U14
jest przygotowany do efektywnej pracy w zespole i
pełnienia w nim różnych ról, posiada umiejętność
współpracy z nauczycielami, pedagogami,
specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi
członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i
lokalnej PPW_K04
porozumiewania się z osobami z różnych środowisk i
o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego
rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej
atmosfery dla komunikacji w grupie przedszkolnej i w
klasie szkolnej oraz poza nimi PPW_K05
dostrzegania i analizowania specyfiki środowiska
lokalnego i regionalnego oraz angażowania się we
współpracę na rzecz środowiska społecznego, w szczególności dla dobra dzieci (uczniów) PPW_K06
projektowania i wdrażania działań mających na celu edukację aksjologiczną i wychowanie ku wartościom – wprowadzanie dzieci (uczniów) w świat wartości ogólnoludzkich PPW_K07
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia praktyk jest przedstawienie wydziałowemu pełnomocnikowi dziekana
ds. praktyk:
a) karty praktykanta,
b) sprawozdania z przebiegu praktyki,
c) scenariuszy z przeprowadzonych zajęć, zaakceptowanych przez opiekuna praktyk
(wg załączonego wzoru – 35 godzin zajęć),
d) arkusza notatki ze spotkania indywidualnego ze specjalistą,
e) arkusza – studium indywidualnego przypadku,
f) arkusz charakterystyki grupy/klasy,
g) innych materiałów, opracowanych podczas praktyk, np. przygotowanych pomocy dydaktycznych, zdjęć dokumentujących realizację zajęć i efekty pracy, wykazów przeczytanej literatury, wykazów aktów prawnych, z którymi student się zapoznał itp.
Terminem zaliczenia praktyki II stopnia dla studentów studiów stacjonarnych jest ostatni dzień sesji egzaminacyjnej semestru zimowego. W przypadku niezaliczenia praktyki w tym terminie student otrzymuje ocenę niedostateczną i może ją zaliczyć w sesji poprawkowej semestru zimowego.
Terminem zaliczenia praktyki II stopnia dla studentów studiów niestacjonarnych jest ostatni dzień sesji egzaminacyjnej semestru letniego roku akademickiego 2024/25. W przypadku niezaliczenia praktyki w tym terminie student otrzymuje ocenę niedostateczną i może ją zaliczyć w sesji poprawkowej semestru letniego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: