Praktyka II stopnia w przedszkolu WNP-PPW-PRIIP
Program praktyki uzupełnia kształcenie studentów w zakresie zdobywanej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, szczególnie:
-przygotowania przyszłych nauczycieli do pracy opiekuńczo-wychowawczej i dydaktycznej;
-krytycznej oceny wiedzy, umiejętności i postaw nabytych w trakcie studiów, poprzez twórczą konfrontację z rzeczywistością edukacyjną–ugruntowanie wiedzy i posiadanych sprawności lub ich weryfikacja;
-nabycia umiejętności trafnego łączenia wiedzy naukowej z praktyką edukacyjno -wychowawczą;
-pogłębiania znajomości metod i form nauczania, wychowania i wsparcia oraz ich praktycznego wykorzystania w ramach profilu kształcenia zawodowego;
-zdobycia podstawowych nawyków i kompetencji zawodowych –wchodzenie praktykanta w rolę wychowawcy, nauczyciela, pedagoga;
-koncentrowania się na czynnym i twórczym uczestnictwie w toku wielorak różnorodnych form zajęć pedagogicznych (na ich planowaniu, przygotowaniu i prowadzeniu)prowadzeniu) –zgodnym z wytycznymi danej placówki i zweryfikowanym przez teoretyczne przygotowanie zawodowe oraz potrzeby wynikające z problematyki własnej pracy dyplomowej;
-kształtowania wiedzy w obrębie pedeutologii i deontologii pedagogicznej: rozpoznawania i rozwijania pozytywnych przekonań studentów dotyczących własnych kompetencji zawodowych i osobowościowych w pracy pedagogicznej, umacniania przekonania o trafności wyboru zawodu;
-wykorzystania praktyk pedagogicznych jako formuły umożliwiającej przeprowadzenie badań i analiz związanych z tematami prac dyplomowych: praktyczne poznanie zasad i sposobów prowadzenia badań pedagogicznych, gromadzenie materiałów empirycznych uzyskanych w toku prowadzenia własnych prac badawczych;
-rozpoznania ogólnych zasad organizacji i kierowania pracą dydaktyczno –wychowawczą i terapeutyczną;-poznania celów, funkcji, struktury, zasad działania i istoty organizacji placówki i jej środowiska;
-poznania zakresu zadań i obowiązków pracowników placówki (zwłaszcza na stanowisku wychowawcy, nauczyciela, opiekuna, pedagoga);
-dogłębnego znawstwa i rozumienia sytuacji i procesów dydaktyczno –wychowawczych instytucji;
-rozwijania umiejętności efektywnej komunikacji interpersonalnej z podopiecznymi i autoprezentacji, jak również prawidłowego diagnozowania i konstruktywnego rozwiązywania problemów i konfliktów wychowawczych;
-inspirowania podopiecznych do osobistej aktywności i wysiłku;
-promowania form współpracy, wsparcia i
opieki w pracy pedagogicznej z jednostkami i grupami środowiskowymi na terenie placówki i poza nią.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna i rozumie specyfikę pedagogiki przedszkolnej i edukacji wczesnoszkolnej obejmującą metodykę wykonywania zadań -normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym ze szczególnym uwzględnieniem zabawy w pracy z dzieckiem, różnych typów i funkcji oceniania, oraz innowacji pedagogicznych.
Zna zróżnicowane możliwości i potrzeby dzieci (uczniów) w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikające z ich indywidualnej specyfiki rozwojowej; zasady projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych określających indywidualny potencjał dziecka oraz sposoby jego rozwijania.
Zna biologiczne, psychologiczne, społeczne, filozoficzne podstawy wczesnej edukacji dziecka; istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w tym edukacji włączającej, a także sposobów realizacji zasady inkluzji.
Zna specyfikę roli nauczyciela (wychowawcy) w procesie edukacji dziecka oraz zasady i normy etyczne w pracy pedagogicznej; zasady projektowania ścieżki rozwoju osobistego i awansu zawodowe.
Zna i rozumie strukturę i funkcje systemu edukacji, podstawy prawne i organizacyjne oświaty oraz funkcjonowanie instytucji o charakterze edukacyjnym, opiekuńczym, kulturowym, terapeutycznym.
Zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej, udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej opiekuna.
Umie wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, w tym pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz psychologii w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole.
Potrafi wnikliwie, refleksyjnie obserwować, analizować i diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne ,z wykorzystaniem zdobytej wiedzy psychologicznej.
Potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego dziecka (ucznia)w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania.
Umie projektować, organizować i dostosowywać środowisko uczenia się i nauczania, dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki i metody, zgodnie zrealizowanymi celami wychowania i kształcenia, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) oraz grupy przedszkolnej lub klas.
Potrafi racjonalnie, zgodnie z zasadami techniki pracy umysłowej projektować aktywności dziecięce w przedszkolu i szkole, gospodarować czasem zajęć, odpowiedzialnie i celowo organizować pracę dziecka (ucznia)z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku.
Jest przygotowany do efektywnej pracy w zespole i pełnienia w nim różnych ról, posiada umiejętność współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów)i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolne.
Jest gotów do porozumiewania się z osobami z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie przedszkolnej i w klasie szkolnej oraz poza nimi.
Kryteria oceniania
Student zalicza praktykę, gdy :
-wywiązał się z zadań określonych w programie praktyk;
-zrealizował założone efekty uczenia ujęte w karcie praktykanta;
-przedłożył stosowną dokumentację.
Zaliczenie praktyki jest poprzedzone rozmową pełnomocnika ze studentem.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: