Psychologia edukacji i wychowania WNP-PPW-PEWC-MC
Zajęcia są rozwinięciem poruszanych podczas wykładów treści
1. Zagadnienia wstępne, definicje i zakres zainteresowań psychologii wychowawczej. Edukacja a rozwój jednostki - wiedza o rozwoju człowieka jako podstawa nauczania i wychowania.
2. Perspektywa biologiczna (neuropsychologiczna, behawioralna i ewolucyjna) baza edukacji i wychowania.
3. Psychologia poznawcza jako wyznacznik organizacji procesu nauczania i wychowania. Konstruktywizm poznawczy w edukacji. Podmiotowość jako cel wychowania - człowiek formowany i człowiek formujący się.
4. Społeczna perspektywa wychowania i edukacji - spojrzenie na edukację z perspektywy poznania społecznego, kategoryzacji, interakcji społecznych komunikacji i agresji. Edukacja społeczno-moralna.
5. Formalna i nieformalna struktura grupy rówieśniczej. Wykorzystanie mechanizmów grupowych w codziennej pracy nauczyciela-wychowawcy.
6 Rola nauczyciela w procesie socjalizacji dziecka. Autorytet nauczyciela, przymus i podporządkowanie. Konsekwencje różnych stylów pracy nauczyciela z punktu widzenia wiedzy psychologicznej. Psychologia humanistyczna i psychologia pozytywna w procesach edukacyjnych.
7. Postawy rodzicielskie i style wychowawcze. Podstawowe postawy wychowawcze, style wychowania i konsekwencje dla rozwoju dziecka.
8. Bunt i agresja u dzieci. Różnice pomiedzy zachowaniami buntowniczymi, agresywnymi, wybuchami złości. Źródła i metody oddziaływań (rowojowe, frustracyjne, wynikające z relacji). Optymalna frustracja w wychowaniu. Zachowania emocje i przeżycia. Różne rodzaje interwencji i ich skuteczność. Wspieranie dziecka w radzeniu sobie ze złością (samowiedza, samokontrola, regulacja emocjonalna) w relacji z dorosłym. Przykłady interwencji.
9. Norma i zaburzenia - kiedy się martwić i w jaki sposób organizować proces nauczania, aby uwzględniać różnice indywidualne oraz pomagać dzieciom kompensować braki oraz zwiększać elastyczność oraz zasoby. Uwarunkowania powstawania błędów wychowawczych.
10. Profilaktyka w szkole. Profilaktyka kiedyś i dziś. Modele zachowań ryzykownych, czynniki chroniące, czyniki ryzyka. Model resilience w profilaktyce. Znaczenie kultury szkoły, pozytywnego klimatu szkoły. Wskazówki dla nauczycieli i wychowawców.
11. Przykłady programów opartych na wiedzy naukowej (evidence based intervenions). Zabawa w dobre zachowanie, Porozumienie bez przemocy w szkole.
Zajęcia prowadzone są metodą ćwiczebną z wykorzystaniem elementów case study, projektów grupowych, analizy tekstów źródłowych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Opis efektów kształcenia:
EK_01 - ma elementarną wiedzę na temat psychologicznych podstaw wychowania i edukacji
EK_02 - zna podstawy wychowania i edukacji w oparciu o wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej, poznawczej, neuropsychologii, psychologii ewolucyjnej, społecznej.
Umiejętności
EK_01 - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii edukacji w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych.
EK_02 -potrafi posługiwać się podstawowymi koncepcjami psychologii w celu analizowania motywów i wzorów zachowań osób oraz grup, diagnozowania
i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej.
Kompetencje
EK_01 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w oparciu o wiedzę na temat funkcjonowania człowieka w ujęciu różnych dziedzin psychologii; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie wykorzystania wiedzy na temat psychologi wychowawczej w pracy pedagogicznej
Liczba punktów ECTS: 2 - udział w zajęciach: 15 godzin, praca własna z tekstem 15 godzin, przygotowanie do zajęć 15 godzin. Łącznie 50 godzin.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność na zajęciach, aktywny udział w pracy grupowej, przygotowanie zespołowe projektu zaliczeniowego, wykonanie prac indywidualnych i zadań grupowych oraz zamieszczenie ich na platformie MSTeams
Na ocenę końcową skłądają się:
Obecność na zajęciach - max 15 pkt.
Ocena z prac zaliczeniowych i zadań domowych. 85 pkt.
90-100% - ocena bdb
80-89 - ocena db
65-79 - cena dst+
50- 65 - ocena dst
40-49 - ocena db.
0-40 - ocena ndst.
Literatura
Brzezińska, A. I., Appelt, K., Hejmanowski, S., Jabłoński, S., ej Smykowski, B., Wojciechowska, J., & Ziółkowska, B. (2005). Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa.
Przetacznik- Gierowska M.,Włodarski Z., Psychologia wychowawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, t. 1 i 2
Wojciszke, B. (2011) Psychologia Społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Good Behawior Game- Alternatywa dla tradycyjnych metod zarządzania klasą. Katarzyna Kocoń Rychter Emanuel Ferdyn, Anna Kwatera, Katarzyna Okulicz-Kozaryn. Zeszyty naukowe Wyższej szkołu Humanitas. Pedagogika ss. 165-177
Marshall B. Rosenberg POROZUMIENIE BEZ PRZEMOCY. O języku serca
Jacek Santorski & Co - Warszawa 2003
Koncepcja resilience - czyli jak pomóc dzieciom i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka. Anna Borucka, Agnieszka Pisarska. ORE.
Erna Furman. Jak wspierać dziecko. Podręcznik psychoanalizy dla Rodziców. Wydawnictwo jacek Santorski & Co. Warszawa
M. Nowicka 2010. Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Wydawnictwo Waldemar Marszałek.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: