Psychologia edukacji i wychowania WNP-PPW-PEWC
Stres szkolny jako sytuacja trudna - przyczyny, mechanizm powstawania, objawy, wpływ na funkcjonowanie szkolne ucznia, sposoby postępowania
Trudności adaptacyjne dziecka/ucznia- przyczyny, mechanizm powstawania, objawy, wpływ na funkcjonowanie w środowisku domowym/przedszkolnym/szkolnym, sposoby postępowania
Uwewnętrznione i uzewnętrzniające się zaburzenia emocjonalno-motywacyjne oraz problemowe zachowania dziecka/ucznia - przyczyny, mechanizm powstawania, objawy, wpływ na funkcjonowanie w środowisku domowym, przedszkolnym/szkolnym, sposoby postępowania
Działania profilaktyczne w obszarze edukacji i wychowania
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie:
PPW_W06 zna i rozumie uwarunkowania psychologiczno-społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci i dorosłych) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, w tym teorie wychowania i uczenia się oraz uwarunkowania stresu szkolnego, trudności adaptacyjnych i mechanizmów powstawania problemowych zachowań dziecka/ucznia
PPW_U02, potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii wychowawczej i pedagogiki przedszkolnej oraz wczesnoszkolnej w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, w tym w organizowaniu warsztatów rozwijających umiejętności społeczno-emocjonalne dziecka/ucznia, a także podejmowaniu działań ukierunkowanych na terapię trudności wychowawczych oraz profilaktykę trudności adaptacyjnych i stresu szkolnego.
PPW_U03 potrafi wnikliwie i refleksyjnie obserwować, analizować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne w wykorzystaniem zdobytej wiedzy
PPW_K03 jest gotowy do budowania relacji wzajemnego zaufania pomiędzy wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne (pytania zamknięte i otwarte)
punktacja:
16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5)
14 p. - ocena: dobry plus (4.5)
13-12 p. - ocena: dobry (4)
11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5)
10-9- p. - ocena: dostateczny (3)
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe ćwiczenia 15 h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h
Przygotowanie do kolokwium 25h
Sumaryczna liczba punktów 2 ECTS
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Brophy, J. (2012), Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Grzeszkiewicz, B. (2009), Adaptacja dziecka do warunków szkolnych (W:) K. Kusiak, I. Nowakowska-Buryła, R. Stawinoga (red.),Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytety Marii Curie-Skłodowskiej.
Kendall, P. C. (2004), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Mechanizmy zaburzeń i techniki terapeutyczne, Gdańsk: GWP.
Moneta-Malewska, M. (2012), Jak sobie radzić ze stresem w szkole i w domu, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Obuchowska, I. (2009), Problemowe zachowania uczniów, (W:) K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Podręcznikakademicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, ss.375-409.
Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2021), Psychologia wychowawcza, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Smith, D. D. (2009), Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki cz 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Wydawnictwo APS.
Stallard, P. (2006), Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowania terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieżą, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Kowalik, S. (red.) (2011), Psychologia ucznia i nauczyciela, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: