Metodyka edukacji zintegrowanej w przedszkolu WNP-PPW-MEZWPC
Celem kursu jest przekazanie wiedzy studentom z zakresu edukacji zintegrowanej w przedszkolu. Wyjaśnienie zadań i funkcji tej formy nauczania a także jej wpływu na rozwój dziecka w obszarze intelektualnym, emocjonalnym, społecznym, ale także w obszarze wrażliwości moralnej i estetycznej dziecka w wieku przedszkolnym. Rozwijanie praktycznych umiejętności studentów w trakcie kursu odbywać się będzie poprzez analizę treści programowych wychowania przedszkolnego z zakresu edukacji: matematycznej, językowej, emocjonalnej, estetycznej, patriotycznej, przyrodniczej i fizycznej i tworzeniu na ich podstawie scenariuszy zajęć w oparciu o założenia edukacji zintegrowanej. Prezentowanie scenariuszy przez studentów, dla studentów, będzie próbą rozwinięcia twórczego i kreatywnego sposobu nauczania, łączącego możliwie, jak najwięcej obszarów wiedzy i ich wpływu na różne formy rozwoju dzieci. Będzie to także służyło zdobyciu umiejętności dokonywania obiektywnej oceny podjętych działań i weryfikacji sposobu nauczania. Na koniec kursu zostaną zaprezentowane przykłady metod pracy przedszkoli europejskich celem dokonania analizy porównawczej z przedszkolami polskimi.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci kończący kurs posiadają wiedzę z zakresu edukacji zintegrowanej w przedszkolu. Mają świadomość tego, jak ważną pełni ona rolę w procesach edukacyjnych dzieci wieku przedszkolnego. Potrafią łączyć wiedzę zdobytą podczas zajęć z innymi dyscyplinami naukowymi, których problematyka i zakres pojęć w sposób nierozerwalny wpisuje się w istotę nauczania zintegrowanego. Wykazują zdolność do praktycznego wykorzystywania w nauczaniu, metod i rozwiązań zaczerpniętych z innych istniejących systemów, obejmujących takie dziedziny, jak psychologia, socjologia, czy filozofia. W sposób twórczy i kreatywny opracowują konspekty lekcji, łącząc jednocześnie wiedzę teoretyczną z praktyczną, którą są w stanie przekazać i zaprezentować słuchaczom, w interesujący sposób. Rozwijając swoje umiejętności i narzędzia pracy, będzie jednocześnie doskonalił umiejętności efektywnej pracy w zespołach. Płaszczyzna działań edukacyjnych stanie się podstawą przyszłych działań zawodowych studenta w obszarze edukacji.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
1 Uczestniczenie w zajęciach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność w czasie trwania kursu.
2. Znajomość literatury przedmiotu (wykorzystywana do tworzenia scenariuszy nauczania zintegrowanego).
3. Aktywne uczestniczenie w zajęciach (twórcze rozwiązywanie problemów, praca w grupie, udział w dyskusjach).
4. Zadania wykonane na zajęciach (tworzenie przykładowych scenariuszy zajęć, ich prezentowanie, ewaluacja)
5. Projekt zespołowy i jego prezentacja.
Literatura
Gruszczyk-Kolczyńska E., Dziecięca matematyka, Warszawa 1997;
Guz S., Edukacja przedszkolna w okresie przemian, Warszawa 1996;
Kllim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2002;
Lubomirska K., Przedszkole rzeczywistość i szansa, Warszawa 1994;
Muchacka B., Kraszewski K., Dziecko w świecie współczesnym, Krak ów 2008; Muchacka B., Czaja-Chudy I., Strategia wspierania
strukturyzacji wiedzy dziecka w sytuacjach edukacyjnych, Impuls, Kraków 2007;
Podstawy pedagogiki przedszkolnej, red. M. Kwiatowska, Warszawa 1985;
Waloszek D., Pedagogika przedszkolna: metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków 2006;
Kruk J, Dziecko w świecie przedmiotów. Studium projektowe pomocy dydaktycznych, „Impuls”, Kraków 2002;
Petty G. Nowoczesne nauczanie Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców, szkoleniowców, Sopot: GWP, 2010;
Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2007.
Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Poznań, 2011.
Fontana D., Psychologia dla nauczycieli, Poznań 1998.
Kruk J, Dziecko w świecie przedmiotów. Studium projektowe pomocy dydaktycznych, „Impuls”, Kraków 2002.
Petty G. Nowoczesne nauczanie Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców, szkoleniowców, Sopot: GWP, 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: