Metodyka edukacji polonistycznej w kl. 1-3 WNP-PPW-MEPC-ES-1
Celem przedmiotu jest stworzenie warsztatu metodycznego studentów kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna w zakresie planowania, prowadzenia, ewaluowania i oceniania w zakresie edukacji polonistycznej w klasach I-III. Celem jest realizacja efektów uczenia się koniecznych do uzyskania kwalifikacji zawodowych w zakresie edukacji wczesnoszkolnej
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student
W1:omawia cele i treści edukacji polonistycznej oraz zasady planowania zajęć
W2: przedstawia proces nauki czytania i pisania oraz metody nauczania czytania i pisania.
W3: zna treść lektur szkolnych rekomendowanych dla edukacji wczesnoszkolnej
W4: definiuje i omawia podstawowe pojęcia związane z rozwijaniem form wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz pracy z tekstem literackim
W5:. posiada podstawową wiedzę z zakresu gramatyki opisowej, kultury języka oraz ortografii i interpunkcji języka polskiego.
Umiejętności
Student
U1: potrafi rozpoznać, opracować, dobrać ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne, kompozycyjne, w zakresie dłuższych form wypowiedzi ustnych i pisemnych.
U2: potrafi opracować tekst literacki zgodnie z różnymi modelami pracy z tekstem
literackim (strukturalistycznym, hermeneutycznym, przekładem intersemiotycznym).
U3: potrafi zaplanować nauczanie gramatyki i ortografii oraz interpunkcji w edukacji wczesnoszkolnej.
U4: potrafi rozwijać twórczą aktywność uczniów
U5: potrafi opracować i dobrać gry dydaktyczne, metody teatralno-dramowe i aktywizujące w edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
U4: potrafi dokonać krytycznej analizy programów kształcenia i podręczników szkolnych w kontekście edukacji polonistycznej w klasach I-III
U5: potrafi przygotować ocenę opisową w zakresie edukacji polonistycznej w formie konstruktywnej informacji zwrotnej w ramach oceniania kształtującego
U6: konstruuje scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji polonistycznej w kl. I-III.
U6: potrafi zastosować różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej, posługuje się nowoczesnymi technologiami wspierającymi proces uczenia się dziecka.
Kompetencje społeczne
Student
K1: jest świadomy potrzeby poszerzania swojej wiedzy i rozwijania swojego warsztatu pracy
K2 jest zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych, prezentuje wysoki poziom kultury osobistej,
K3 wykazuje troskę o kulturę języka mówionego i pisanego uczniów, dostrzega piękno utworów literackich.
1 ECTS =25/30 godz.
Udział w ćwiczeniach: 60 godz - 2 ECTS
Analiza literatury: 55 godz - 2 ECTS
Przygotowanie prac śródsemestralnych 30 godz - 1 ECTS
Opracowanie scenariusza zajęć i pomocy dydaktycznych - 30 godz. 1 ECTS
Przygotowanie prezentacji: 30 godz. 1 ECTS
Przygotowanie do kolokwium: 30 godz - 1 ECTS
Kryteria oceniania
Ocena dostateczna
Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę referuje bez pogłębionej analizy, nie wykazuje pogłębionej znajomości literatury przedmiotu i podmiotu, formułowane wnioski mają charakter odtwórczy.
Ocena dostateczna plus
Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę referuje bez pogłębionej analizy, wykazuje znajomość literatury przedmiotu i podmiotu, formułowane wnioski mają charakter odtwórczy.
Ocena dobra
Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę prezentuje z pogłębioną analizą i refleksją, wykazuje znajomość literatury przedmiotu i podmiotu, formułuje własne wnioski, odnosi wiedzę teoretyczną do praktyki pedagogicznej.
Ocena dobra plus
Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę prezentuje z pogłębioną analizą i refleksją, wykazuje znajomość literatury przedmiotu i podmiotu, poszukuje własnych źródeł, formułuje własne wnioski, odnosi wiedzę teoretyczną do praktyki pedagogicznej.
Ocena bardzo dobra
Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę prezentuje z pogłębioną analizą i refleksją, wykazuje znajomość literatury przedmiotu i podmiotu, poszukuje własnych źródeł, zarówno w piśmiennictwie polskim, jak i zagranicznym, formułuje własne wnioski, odnosi wiedzę teoretyczną do praktyki pedagogicznej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: