Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach 1-3 WNP-PPW-MEMC-JK-2
1. Najważniejsze informacje z zakresu rozwoju muzycznego dziecka. Etapy ro zwoju poszczególnych rodzajów słuchu i głosu dziecka – skala głosu, poczucie rytmu, możliwości percepcyjne dziecka.
2. Najważniejsze elementy edukacji muzycznej – etapy uczenia się utworu muzycznego (piosenki, tańca) przez dziecko. Wykorzystanie skojarzeń.
3. Możliwości wzmocnienia percepcji dzieci – w zależności od indywidualnych cech psychofizycznych.
4. Działania muzyczne dziecka – śpiew, gra na instrumentach, ruch przy muzyce. Kreatywność dziecka – tworzenie własnych utworów na bazie poznanego repertuaru i aktualnych możliwości dziecka.
5. Strategia oceniania działań artystycznych dziecka.
6. Słuchanie muzyki – możliwości, przykłady (relaks, uspokojenie, pobudzenie, pomoc w koncentracji), działania terapeutyczne i wspomagające rozwój.
7. Wykorzystanie elementów muzycznych w opracowaniu innych tematów – połączenie muzyki, plastyki, poezji i elementów ruchu (taniec, ćwiczenia rytmiczne)
8. Udział dziecka w kulturze muzycznej. Wyjścia na koncerty, spektakle i omówienie ich. Umiejętność oceny i analizy występu artystycznego (recenzja). Nauczyciel jako animator życia muzycznego klasy, wdrażający dzieci do uczestnictwa w kulturze.
9. Dobór repertuaru w pracy z dziećmi. Opanowanie i ugruntowanie ustalonych piosenek. Poznanie repertuaru instrumentalnego przydatnego w pracy z dziećmi.
10. Konstrukcja scenariusza lekcji lub uroczystości z udziałem elementów muzycznych.
11. System szkolnictwa muzycznego w Polsce. Możliwości profesjonalnego kształcenia dziecka.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_1. Student opisuje podstawowe etapy rozwoju muzycznego dziecka. Wskazuje podstawowy repertuar dla dzieci – przede wszystkim dziecięce piosenki odpowiednie na różne okoliczności.
W_2. Student wylicza etapy uczenia się utworu muzycznego od opanowania tekstu do pełnego opanowania piosenki. Pokazuje również podstawowe sposoby osiągnięcia poszczególnych etapów.
W_3. Student objaśnia podstawowe przejawy działalności artystycznej dziecka śpiewanie gra na instrumentach i słuchanie muzyki oraz strategię ich oceniania
umiejętności:
U_1. Student dobiera odpowiedni repertuar do zajęć muzycznych dla dzieci - zależności od potrzeb i okoliczności.
U_2. Student posługuje się muzycznym repertuarem dziecięcym – przede wszystkim wokalnym (piosenki, pieśni).
U_3. Student planuje działania muzyczne klasy i szkoły. Sporządza scenariusze lekcji
i uroczystości szkolnych czy klasowych.
kompetencji społecznych:
K_1. Student troszczy się o działania muzyczne klasy i jest ich animatorem.
K_2. Student docenia kreatywność muzyczną dzieci, ma świadomość „potencjału artystycznego” klasy i potrafi go wykorzystać.
K_3. Student wyraża oceny usłyszanego repertuaru muzycznego potrafi go opisać
i zrecenzować
Kryteria oceniania
W_1., W_2, W_3 – test pisemny (kolokwium pisemne) z wiedzy teoretycznej
Zaliczenie poniżej 50% - ocena 2 (ndst)
Zaliczenie na 51 % - 60% - ocena 3 (dst)
Zaliczenie na 61-80 % - ocena 4 (db)
Zaliczenie na 81-100 % ocena 5 (bdb)
U_1, U_3 K_1 i K_2: Praca pisemna: Przygotowanie dwóch scenariuszy: scenariusz lekcji i uroczystości klasowej (szkolnej)
Kryteria oceny scenariusza:
• Scenariusz nie spełnia podstawowych założeń, repertuar i działania są nieadekwatne do okoliczności, nieodpowiednie do możliwości percepcyjnych dzieci – ocena 2 (ndst)
• Scenariusz jest poprawny, uwzględnia podstawowe założenia, ma błędy w doborze repertuaru i charakteru działań. Przy realizacji wymagałby korekt– ocena 3 (dst)
• Scenariusz jest poprawny, spełnia wszystkie podstawowe założenia, nie ma błędów w doborze repertuaru i działań, jest możliwy do realizacji i nie wymaga korekt, jest typowy, nie zawiera elementów innowacji i kreatywności – ocena 4 (db)
• Scenariusz jest poprawny, spełnia wszystkie podstawowe założenia, planowane działania i dobór repertuaru są bardzo interesujące, w scenariuszu są elementy kreatywności, innowacji, przy czym nie wykraczają one poza możliwości przeciętnej szkoły czy klasy. – ocena 5 (bdb)
U_2. Prezentacja przygotowanego repertuaru – przykładowych piosenek dla dzieci (ewentualnie utworów instrumentalnych) lub prezentacja przykładowych zajęć muzycznych dla dzieci zawierających podstawowe elementy muzycznej aktywności: śpiewanie, ruch przy muzyce, słuchanie)
Kryteria oceny prezentacji:
• Poprawność – zgodność z tekstem
• Właściwe tempo wykonania
• Precyzja wykonania i umiejętność korygowania swoich działań
Ocena końcowa jest średnią trzech elementów:
Test pisemny (kolokwium pisemne)
Praca pisemna (2 scenariusze)
Prezentacja przykładowego elementu działań muzycznych (piosenka, utwór instrumentalny)
Literatura
Urszula Smoczyńska – Kalendarz Muzyczny w przedszkolu.
Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wczesnej edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach początkowych szkoły podstawowej. Wyd. muz. Polihymnia, Lublin 2015
Wybrany inny repertuar dziecięcy: reprezentatywne kompozycje odpowiednie do poszczególnych etapów przedszkolnego i szkolnego życia– wg ustaleń ze studentami.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: