Metodyka edukacji informatycznej i posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną WNP-PPW-MEIPC
Zapoznanie studenta z treściami programowymi z zakresu edukacji informatycznej w klasach 1-3, metodami pracy, podstawami kodowania i programowania oraz sposobami organizacji procesu dydaktycznego, również w formie zdalnej.
Doskonalenie .umiejętności planowania procesu dydaktycznego z zakresu edukacji informatycznej w klasach 1-3 z wykorzystaniem odpowiednich metod i narzędzi medialnych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedzy:
EK-1 student wymienia cechy społeczeństwa cyfrowego. Zna podstawę programową i programy nauczania, pakiety nauczania w odniesieniu do edukacji informatycznej.
EK-2 student posiada podstawową wiedzę z zakresu wykorzystania metod i narzędzi w edukacji informatycznej, w tym kodowania i programowania. Opisuje sposób planowania i organizacji procesu dydaktycznego z uwzględnieniem zasad i celów.
Umiejętności:
EK-3 student konstruuje scenariusz zajęć edukacji informatycznej do realizacji w szkole zgodnie z metodyką edukacji informatycznej i z uwzględnieniem potrzeb uczniów, wybiera odpowiednie metody, formy i środki dydaktyczne. Przygotowuje środki dydaktyczne adekwatne do proponowanych zajęć.
EK-4 student konstruuje scenariusz zajęć edukacji informatycznej do realizacji online zgodnie z metodyką edukacji informatycznej i z uwzględnieniem potrzeb uczniów, wybiera odpowiednie metody, formy i środki dydaktyczne. Przygotowuje środki dydaktyczne adekwatne do proponowanych zajęć.
EK-5 student potrafi poruszać się w edytorze tekstu i grafiki, a także w programie Scratch, tworzy zabawy z zakresu kodowania, tworzyć prezentacje multimedialne.
Kompetencji społecznych:
EK-6 chętnie podejmuje wyzwania zawodowe i osobiste. Jest otwarty na aktywne i nowoczesne metody pracy. Współpracuje w zespole, nawiązując relacje z innymi i dyskutuje, cechuje go wytrwałość i kreatywność w podejmowaniu działań. Przejawia wysoką kulturę osobistą.
Kryteria oceniania
Opis składowych oceny końcowej
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1.Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności) 10%.
2. Czynny udział w zajęciach,: 30%
3. 2 projekty: 20% za opracowanie zabaw z kodowania, 30% za opracowanie scenariuszy zajęć (w sumie 50%)
4. Prace indywidualne wykonane podczas zajęć 10%
Prace zaliczeniowe i aktywność – 60 pkt
60-55 – ocena 5,0
54-49 – ocena 4,5
50-43 – ocena 4,0
42-37 – ocena 3,5
36 -31 - ocena 3,0
36 i poniżej – ocena 2,0
Powyżej 50% nieobecności student nie będzie dopuszczony do zaliczenia.
Główną podstawą zaliczenia jest wykonanie dwóch projektów zespołowych - zabawy z zakresu kodowania oraz scenariusz zajęć stacjonarnych i zdalnych dla klas 1-3, aktywny udział w zajęciach i praca indywidualna na zajęciach.
W przypadku osób, które otrzymały decyzję o przyznaniu IOS lub urlopu krótkoterminowego obowiązkowy jest kontakt z prowadzącym przedmiot najpóźniej w terminie 2 tygodni od uzyskania decyzji dziekana WNP celem ustalenia formy i terminu rozliczenia zakresu tematycznego przedmiotu oraz efektów uczenia się.
Literatura
Obowiązkowa:
Bednarek J., Multimedia w kształceniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Cyberprzestrzeń. Człowiek. Edukacja, red. J. Bednarek, A. Andrzejewska, (t. 1, 2, 4, 5), Toruń 2015-2020.
Kultura u język mediów, pod red. M. Tanasia, Kraków 2007.
Kulasza R., Langa S., Leśniakiewicz D. i inni, Młodzi giganci programowania. Scratch, wyd. II, Gliwice 2021.
Morańska D., Ciesielska, M. Jędrzejko M., Edukacja w cyfrowym świecie. Edukacja 4.0, Toruń 2020.
Uzupełniająca:
Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji i komunikacji, red. D. Siemieniecka, Toruń 2015.
Nowakowski Z., Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej w praktyce 2. Wybrane zagadnienia,
Podręczniki i zestawy ćwiczeń z edukacji informatycznej oraz kodowania.
Rzońca, E., & Warchoł, T. (2023). Od kodowania na dywanie do Scratcha – rozwijanie umiejętności używania języka wizualnego u dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 12, 199–212. https://doi.org/10.15584/kpe.2023.12.12
Świć A., Kodowanie na dywanie w przedszkolu, w szkole i w domu, Opole 2017.
Współczesny świat dziecka. Media i konsumpcja, pod red. M. Boguni-Borowskiej, Kraków 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: