1. Cele przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z teorią i praktyką komunikacji interpersonalnej w pracy nauczyciela.
- Kształtowanie umiejętności skutecznego komunikowania się ze studentami/uczniami, rodzicami i współpracownikami.
- Rozwijanie kompetencji w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
- Doskonalenie umiejętności rozwiązywania konfliktów i stosowania strategii asertywnych.
- Budowanie świadomej postawy komunikacyjnej nauczyciela jako lidera i wychowawcy.
2. Efekty uczenia się:
- Zna podstawowe teorie i modele komunikacji interpersonalnej.
- Zna style komunikacji i ich znaczenie w pracy nauczyciela.
- Rozumie znaczenie barier komunikacyjnych i sposobów ich przezwyciężania.
- Potrafi stosować różne techniki komunikacyjne w pracy dydaktycznej i wychowawczej.
- Umie nawiązywać efektywny dialog z uczniami, rodzicami i współpracownikami.
- Potrafi stosować komunikację wspierającą, asertywną i mediacyjną.
- Jest świadomy roli komunikacji w budowaniu relacji nauczyciel–uczeń i nauczyciel–rodzic.
- Docenia znaczenie kultury dialogu i empatii w pracy pedagogicznej.
- Potrafi refleksyjnie ocenić własny styl komunikacji i dąży do jego doskonalenia.
3. Treści programowe zajęć:
- Podstawy teoretyczne komunikacji interpersonalnej.
- Komunikacja werbalna i niewerbalna w pracy nauczyciela.
- Komunikacja nauczyciela z uczniami w różnych sytuacjach dydaktycznych.
- Komunikacja z rodzicami – formy i techniki współpracy.
- Komunikacja w zespole nauczycielskim.
- Bariery komunikacyjne i sposoby ich przełamywania.
- Asertywność i komunikacja wspierająca w zawodzie nauczyciela.
- Rozwiązywanie konfliktów i mediacja w szkole.
- Autoprezentacja i etyka komunikacji nauczyciela.
- Nowoczesne środki komunikacji (media, platformy edukacyjne).
4. Metody dydaktyczne:
- wykład interaktywny,
- warsztaty komunikacyjne,
- ćwiczenia praktyczne (odgrywanie ról, symulacje),
- analiza przypadków,
- dyskusja,
- praca w grupach.
5. Forma i warunki zaliczenia:
- obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności),
- udział w ćwiczeniach i symulacjach,
- przygotowanie analizy przypadku lub mini-projektu komunikacyjnego.