Kultura organizacyjna przedszkola i szkoły WNP-PPW-KOPS
Zajęcia z kultury organizacyjnej przedszkola i szkoły koncentrują wokół zrozumienia, jak różne aspekty organizacyjne wpływają na funkcjonowanie placówek edukacyjnych. Analizie podlegać będzie między innymi to, w jaki sposób wartości, normy, zwyczaje będą definiowały kulturę organizacyjną placówki. Jak nauczyciele, wychowawcy, rodzice oraz dzieci współdziałają ze sobą, jak organizowane są zajęcia, jak wspierane są różnorodne potrzeby uczniów i dzieci, oraz jak tworzy się przestrzeń sprzyjającą ich rozwojowi. Omówieniu podlegać będą także style zarządzania placówkami i rola dyrektora w kształtowaniu pozytywnej kultury organizacyjnej przedszkola i szkoły. Podjęta zostanie próba nakreślenia i stworzenia wzoru kultury organizacyjnej placówki edukacyjnej i określenia tego, które elementy mają największe w nim znaczenie.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
PPW_W11 - zna strukturę i funkcje sytemu oświaty, podstawy organizacyjne oświaty, funkcjonowanie placówek szkolnych i przedszkoli, potrafi scharakteryzować typ kultury organizacyjnej placówki edukacyjnej;
PPW_W14, - zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w placówkach szkolnych i przedszkolach oraz odpowiedzialność prawną opiekunów/nauczycieli
PPW_U14 - potrafi wypowiadać się na tematy specjalistyczne z poszanowaniem i troską o kulturę wypowiedzi własnej i ucznia
PPW_K08 - potrafi podejmować działania prowadzące do podnoszenia jakości pracy przedszkola i szkoły
Kryteria oceniania
- ocena niedostateczna: nieobecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność), brak aktywności w trakcie zajęć, nie wykonanie i nie przedstawienie prezentacji;
- ocena dostateczna: obecność na większości zajęć, aktywne uczestnictwo w zajęciach, nie przygotowanie prezentacji;
- ocena dobra: obecność na większości zajęć, aktywne w nich uczestnictwo, przygotowanie prezentacji;
- ocena bardzo dobra: uczestniczenie we wszystkich zajęciach oraz aktywność, przygotowanie i przedstawienie prezentacji, poruszającej zagadnienia przedmiotu.
Literatura
1. Inetta Nowosad, "Kultura szkoły w rozwoju szkoły", Impuls, Kraków 2019;
2. Anna Zawadzka, "Psychologia Zarządzania w Organizacji", PWN, 2010;
3. Roman Lorens "Zarządzanie szkołami i placówkami publicznymi oraz niepublicznymi w świetle reformy systemu edukacji", Wolters Kluwer, 2019;
4. Ewa Augustyniak, "Kultura organizacyjna szkoły", AGH, 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: