Historia myśli pedagogicznej WNP-PPW-HMPEC
Wykład z historii myśli pedagogicznej w semestrze zimowym 2023/2024 prowadzi prof. UKSW dr hab. Jan Niewęgłowski.
Natomiast ćwiczenia z tego przedmiotu kształcenia realizuje prof. UKSW dr hab. Edyta Wolter.
Celem ćwiczeń akademickich z historii myśli pedagogicznej (subdyscypliny pogranicza pedagogiki i historii) jest zaprezentowanie historycznej narracji w zakresie ewolucji ideałów wychowawczych w kulturze polskiej jako implikacji kultury europejskiej oraz historii instytucji edukacyjnych, koncepcji dydaktyczno-wychowawczych, roli społecznej nauczyciela, wychowawcy, rozwoju myśli i praktyki edukacyjnej (zwłaszcza realizacji idei w praktyce edukacyjnej w poszczególnych epokach, okresach historycznych), a także przedstawienie tematyki w zakresie kształtowania pedagogiki jako dyscypliny naukowej (oraz jej subdyscyplin).
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: student posiada wiedzę faktograficzną i przekrojową o dziedzictwie kultury pedagogicznej jako antecedencji najnowszych kierunków rozwoju edukacji w kulturze polskiej i europejskiej, dzięki której jest w stanie zidentyfikować teksty reprezentatywne dla źródeł myślenia i działania w kategoriach pedagogicznych; dostrzega w kulturze antycznej korzenie tożsamości kulturowej Polaków, Europejczyków; definiuje podstawowe pojęcia w zakresie historii myśli pedagogicznej (historii wychowania), zna współczesne teorie dotyczące procesu edukacji.
UMIEJĘTNOŚCI: student umie skutecznie stosować nabytą wiedzę; rozumie ponadpokoleniową ciągłość rozwoju kultury i znaczenie ewolucji dziedzictwa kultury pedagogicznej dla najnowszych wyzwań oraz zagrożeń w edukacyjnej sferze życia, a także w zakresie kształtowania pojęć pedagogicznych. Dostrzega związki teraźniejszych procesów dydaktyczno-wychowawczych z przeszłością edukacyjną; rozumie twórcze bogactwo koncepcji dydaktyczno-wychowawczych w kulturze europejskiej, polskiej; integruje wiedzę historyczną uzyskaną z różnych źródeł oraz umie formułować problemy i przekładać je na zadania. Ma umiejętność dostrzegania związków przyczynowo–skutkowych kultury polskiej, chrześcijańskiej z kulturą przedchrześcijańską/starożytną (grecką, rzymską). Operuje podstawowymi kategoriami historycznymi: czasem, przestrzenią, ciągłością, zmiennością; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie kultury pedagogicznej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: student uczy się odpowiedzialności za siebie, innych i dobro wspólne; odpowiedzialnie przygotowuje się do zajęć akademickich; jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań; wykazuje aktywną postawę w zakresie kreowania kultury pozytywnych wzorów, także w zakresie konstruktywnego odreagowywania stresu; jest zorientowany na hierarchię wartości związaną z realizowaniem w praktyce życia codziennego postaw człowieka dojrzałego psychicznie, uczciwego, odpowiedzialnego oraz kształtuje swoją świadomość moralną w tym zakresie; przeżywa zadowolenie z pokonanych trudności w procesie kształcenia; postępuje zgodnie z zasadami etyki chrześcijańskiej, katolickiej.
Kryteria oceniania
Osiągnięcie efektów kształcenia w semestrze zimowym 2023/2024 jest warunkiem uzyskania końcowej oceny pozytywnej z ćwiczeń akademickich zw zakresie historii myśli pedagogicznej - na podstawie aktywnego/czynnego udziału w zajęciach, kolokwium pisemnego (w warunkach stacjonarnych, pytania otwarte, forma indywidualna jednolita):
- ocena 3.0 - student zadowalająco zna podstawowe tezy zrealizowane podczas zajęć z historii myśli pedagogicznej; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, rozwijania swoich umiejętności.
- ocena 3.5 - student rozumie proces kształtowania pojęć z zakresu myśli o wychowaniu; systematycznie pracuje nad sobą (wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne).
- ocena 4.0 - student jest w stanie zidentyfikować dzieła, teksty reprezentatywne dla źródeł myślenia i działania w kategoriach pedagogicznych; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego.
- ocena 4.5 - student posiada umiejętność rozumienia ewoluowania zjawisk społecznych w zakresie szeroko pojętego wychowania; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i ma świadomość istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych oraz w procesie doskonalenia wiedzy.
- ocena 5.0 - student bardzo dobrze rozumie antecedencje współczesnych problemów edukacyjnych; ma umiejętność dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych w kulturze polskiej (stanowiącej implikację kultury europejskiej, chrześcijańskiej); posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i merytorycznego ich argumentowania; dostrzega znaczenie wartości uniwersalnych, chrześcijańskich w kreowaniu środowiska wychowawczego. Operuje podstawowymi kategoriami historycznymi (czas, przestrzeń, ciągłość).
Podczas kolokwium pisemnego ocena końcowa zależy od jakości odpowiedzi na pytania otwarte (forma indywidualna jednolita): 60% - ocena 3.0; 70% - ocena 3.5; 80% - ocena 4.0; 90% - ocena 4.5; 100% - ocena 5.0.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: