Historia myśli pedagogicznej WNP-PPW-HMPCW-1
1. Starożytność i jej znaczenie dla historii myśli pedagogicznej
2. Okres nowożytny i jego znaczenie dla historii myśli pedagogicznej
3. Współczesność i jej znaczenie dla historii myśli pedagogicznej
Metody :
Wykład aktywizujący
Praca z materiałami źródłowymi
Dialog
Opis ECTS:
1.Godziny kontaktowe: wykład 30 godz.
2.Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godz.
3.Przygotowanie projektu - 30 godz.
4.Liczba punktów ECTS: (70 godz.) = 3 ECTS
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Ma uporządkowana wiedze na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw.
- Zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania
- Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin
- Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobyta wiedze do projektowania działań zawodowych
Kryteria oceniania
Projekty opracowywane indywidualne obejmujący 2 postaci , w tym jedna z okresu starożytności i jedna z okresu nowożytnego lub współczesności , a ponadto typ placówki edukacyjnej – szkoły z danego okresu lub uczelni wyższej dostosowane do zainteresowań studenta w kontekście studiowanego kierunku / edukacja przedszkolna, pedagogika specjalna, pedagogika /
Literatura
T. Adamiec, Język migowy na początku istnienia Instytutu Głchoniemych. Świat ciszy w internecie. http://www.pzg.org.pl/sc/sc_historia_ib.asp.
J. Brun, Arystoteles i Liceum,. Przekła. H. Igalos-Tygielska. Warszawa 1999.
W. Bobrowska – Nowak, Zarys dziejów wychowania przedszkolnego. Warszawa 1878.
W. Balut, T. Sarnecki, Jan Władysław Dawid ( 1859-1914).Warszawa 1963.
J. Cmpanella, O boskości i potędze człowieka. W: Humanizm i edukacja humanistyczna. Wybór tekstów . Red. B. Suchodolski i i. Wojnar. Warszawa 1988.
P. Chanau, Cywilizacja wieku Oświecenia. Przekł. E. Bąkowska. Warszawa 1989.
L. Chmaj, Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku. Warszawa 1962.
D. Drynda, Pedagogika Drugiej Rzeczypospolitej. Warunki, orientacje, kontrowersje. Katowice 1987.
W. Gasik, J. Pańczyk, Czołowi polscy pedagodzy specjalni oraz absolwenci PIPS Ii WSPS z lat 1971-1996. Warszawa 1997.
Historia Kościołą. Red. H. Tuchle, C.A. Boumen, Tłum. J. Piesiewicz. Warszawa 1986.
Historia wychowania-XX wiek. Red. Ł. Kurdybacha. Warszawa 1968.
Humanizm i edukacja humanistyczna. Wybór tekstów . Red. B. Suchodolski i i. Wojnar. Warszawa 1988.
T. Jałmużna, Pedagogika szkoły pracy w Polsce i jej wpływ na kształcenie i doskonalenie nauczycieli szkól ponadpodstawowych. Łódź 1983.
W. Jamrożek, Oświata i myśl pedagogiczna w Polsce okresu powojennego. W: Historia wychowania. Red. J. Hellwing. Poznań 1994.
L. Kasprzyk, Spencer. Warszawa 1967.
W. Korzeniowska, Słownik biograficzny myśli pedagogicznej. Bielsko Biała 2006.
S. Kot, Dzieje wychowania. Podręcznik dla seminarzystów nauczycielskich. Wyd. II. Warszawa – Kraków – Łódź – Lublin-Poznań-Wilno-Zakopane. 1926.
S. Kot, Historia wychowania. T. I-II. Warszawa 1994.
O. Lipowska, 150 lat głuchoniemych w Polsce. Warszawa 1967.
O. Lipowska, Pedagogika specjalna. Warszawa 1981.
S. Litek, Historia wychowania – do Wielkiej Rewolucji Francuskiej. Kraków 2006.
K. Leśniak, Heraklit. W: www.wiw.pl/filozofia/filozofowie/heraklit._001 asp.
K. Leśniak, Leukippos i Demokryt. W: www.wiw.pl/filozofia/filozofowie/ leukippos i demokryt _001 asp
J. Maciuszko, Mikołaj Rej. Zapomniany teolog ewangelicki z XVI w. Warszawa 2002.
Mały słownik kultury antycznej – Grecja – Rzym. Red. L. Winniczuk. Warszawa 1962.
Metoda Marii Montesorii. Historia i współczesność. Red, S. Guz. Lublin 1994.
S.I. Możdżeń, Historia wychowania. 1795-1918. Kielce 2000.
S.I. Możdżeń, Historia wychowania. 1918 -1945. Kielce 2000.
A. Murzyn, Johann Friedrich Herbert i jego miejsce w kontekście pokantowskiej myśli idealistycznej. Kraków 2004.
Myśliciele o wychowaniu. Red. cz. Kupisiewicz, I. Wojnar. Warszawa 1996.
W. Okoń, Słownik pedagogiczny. Warszawa 1984.
W. Okoń, Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa 1991.
Polskie badania nad myślą pedagogiczną w latach 1900-1939. Red. S. Sztobryn, M. Światka. Gdańsk 2006.
B. Suchodolski, Wstęp. W J.A. Komeński. Pampedia. Wrocłwa 1973.
J. Szacki, Utopie. Warszawa 1962.
S. Sztobryn, Filozofia wychowania Sergiusza Hessena. Łódź 1994.
S. Sztobryn, Historia Wychowania. Gdańsk 2006.
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii. Warszawa 1978.
J. Twardowski, Jan Ludiwg Vives i Andrzej Frycz Modrzewski, Kraków 1921.
S. Wołoszyn, Źródła z dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. T.I Od wychowania pierwotnego do końca XVIII w. Kielce 1995; T.II Pedagogika i szkolnictwo XIX w. Kielce 1995; T.III Pedagogika i szkolnictwo XX w. Kielce 1998.
S. Wołoszyn, Historia wychowania dla kl. 3 liceum ogólnokształcącego. , cz. I: Historia szkolnictwa . Warszawa 1962.
S. Wołoszyn, Pedagogika sofistów. Studium z dziejów antycznej kultury pedagogicznej. ”Kwartalnik Pedagogiczny” nr. 1-2 .1956.
S. Wołoszyn, Logiczna i dydaktyczna anliza słowa Sokrates. Rozprawy filozoficzne. Prace Wydziału Filologiczno-Filozoficznego. Woruń, 1969. T. XXI., z.2 , 425-4444.
Wspomnienie o Marii Grzegorzewskiej. Wybór i opracowanie U. Eckerr, M. Gawaracka. Warszawa 1989.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: