Emisja głosu WNP-PPW-EGC
1. Budowa i działanie układu oddechowego i aparatu artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania. Zagrożenia wynikające z nieprawidłowej emisji oraz patologii głosu. Higiena pracy głosem.
2. Ćwiczenia postawy umożliwiającej prawidłową emisję.
3. Rozluźnienie ciała (techniki relaksacyjne), automasaż, masaż artykulacyjny.
4. Zwiększenie świadomości ciała, jego koordynacji i motoryki. technika ruchu,
5. Pobudzenie rezonatorów.
6. Typy oddychania.
7. Fonacja. Techniki emisyjne.
8. Ćwiczenia na otwarcie samogłoskowe i wyrazistość artykulacyjną.
9. Emisja w śpiewie.
10. Emisja w mówieniu.
11. Praca z tekstem.
12. Elementy autoprezentacji. Osobowość nauczyciela.
13. Głos jako narzędzie pracy nauczyciela.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
- zna i omawia mechanizmy tworzenia głosu;
- zna i omawia budowę narządu mowy i sposób tworzenia dźwięków mowy.
- zna i wymienia ćwiczenia relaksacyjne, oddechowe, fonacyjne i usprawniające aparat artykulacyjny;
-zna i wymienia wskazania i przeciwwskazania do pracy z głosem, wykonywania ćwiczeń oddechowych i głosowych;
- zna i wymienia zasady utrzymania prawidłowej higieny głosu;
- zna zależności między procesami mentalnymi i fizycznymi wpływającymi na indywidualną jakość głosu.
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
- rozpoznaje nawyki emisyjne;
- modyfikuje nieprawidłowe nawyki emisyjne i artykulacyjne;
- prezentuje ćwiczenia relaksacyjne, oddechowe, fonacyjne i usprawniające aparat artykulacyjny;
- ocenia pod względem poprawności i estetyki wypowiedzi języka mówionego;
- kształtuje swoje wypowiedzi zgodnie z normą wysoką języka mówionego;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
- ma świadomość złożoności problemów związanych z emisją głosu i wpływu jej zaburzenia na komunikację oraz estetykę wypowiedzi;
- akceptuje różnice wynikające z indywidualnych zdolności i możliwości głosowych;
- promuje wzorce zdrowego posługiwania się głosem.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, twórcze realizowanie zadań, obecność.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
K. Gawęda, J. Łazewski, Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995
Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli, red. M.Śliwińska-Kowalska, Łódź 1999.
B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Kraków 2003.
B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1997.
M. Zalesska-Kręcicka, T. Kręcicki, E. Wierzbicka, Głos i jego zaburzenia: zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004.
M. Oczkoś, Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia, Warszawa 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: