Pedagogika nadziei WNP-PEZ-WY-04
Treści merytoryczne:
Tematyka wykładu obejmuje następujące zagadnienia:
Filozoficzno-antropologiczna interpretacja nadziei w perspektywie pedagogicznej; specyfika i motywy nadziei chrześcijańskiej; nadzieja w działaniu pedagogicznym. Problematyka wykładu obejmuje również kwestie związane z psychospołecznym wymiarem nadziei a także postawy pokrewne i przeciwne wobec nadziei.
Nadzieja w działaniu pedagogicznym: istota i sens wychowania w perspektywie nadziei; nadzieja w relacjach wychowawczych; edukacyjne miejsca nadziei; nadzieja w erze globalnych wyzwań.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student przedstawia pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki i jej nurtach.
Odwołując się do przedstawionej literatury, potrafi opisać nadzieję jako źródło inspiracji pedagogicznych.
Umiejętności:
Potrafi określić miejsce nadziei w etosie nauczyciela-wychowawcy, w potencjale rozwojowym wychowanka.
Wskazuje na edukacyjne miejsca nadziei oraz przedstawia potrzebę tego nurtu w erze globalnych wyzwań.
Kompetencje:
Student po ukończeniu wykładu, prezentuje wrażliwość na problemy edukacyjne, odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne.
Opis ECTS
AKTYWNOŚĆ STUDENTA NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15
Przygotowanie się do zajęć, lektury 25
Przygotowanie się do egzaminu 15
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji
Inne formy – indywidualna praca z tekstem 20
Sumaryczna liczba punktów ECTS 75 godz./25 = 3
Kryteria oceniania
Egzamin ustny:
trzy zagadnienia (pytania) z zakresu tematyki wykładu oraz wskazanej literatury.
- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi przedstawić filozoficzno-antropologicznych źródeł pedagogiki nadziei;
- na ocenę 3 (dst.): potrafi zaprezentować elementarną wiedzę na temat nadziei jako kategorii ludzkiego życia oraz przedstawić postawy pokrewne i przeciwne wobec nadziei;
- na ocenę 4 (db): prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat nadziei w erze globalnych wyzwań i działaniu pedagogicznym;
- na ocenę 5 (bdb): potrafi przedstawić i sformułować podstawowe problemy dotyczące istoty i sensu wychowania w perspektywie nadziei oraz wskazać edukacyjne miejsca nadziei.
Literatura
Literatura podstawowa:
E. Fromm, Rewolucja nadziei, Rebis, Poznań 2000; Kozielecki J., Psychologia nadziei, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak” 2006; Benedykt XI, Encyklika Spe salvi. O nadziei chrześcijańskiej, Wydawnictwo M, Kraków 2007; Chrobak S., Podstawy pedagogiki nadziei. Współczesne konteksty w inspiracji personalistyczno-chrześcijańskiej, Warszawa, Wydawnictwo UKSW 2009.
Literatura uzupełniająca:
Pieper J., Nadzieja a historia, Warszawa, Instytut Wydawniczy Pax 1981; Słomka W. (red.), Nadzieja w postawie ludzkiej, TN KUL, Lublin 1992; J. Tischner, Świat ludzkiej nadziei, Znak, Kraków 2000; Strapko I., Apologia nadziei w filozofii i pedagogice Józefa Tischnera, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2004; T. Frąckowiak, O pedagogice nadziei. Fascynacje i asocjacje aksjologiczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2007; Murawska A., Edukacja jako troska o nadzieję człowieka, Szczecin, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: