Myśl Jana Pawła II wobec współczesnych problemów i kontrowersji wokół osoby WNP-PEZ-WY-03
1. Kluczowe pojęcia i terminy, najważniejsze źródła, przegląd literatury
2. Sposób czytania i interpretacji tekstów Jana Pawła II
3. Składniki metody pedagogii osoby, problemy, kontrowersje perspektywa
4. Indywidualizm – promocja czy negacja (podkreślanie indywidualności – zagrożenia indywidualizmu)
5. Świat dóbr, przyjemności, szczęścia – odrzucenie czy akceptacja
(konsumpcja, utylitaryzm)
6. Dwa spojrzenia na rodzinę: kryzys rodziny, rodzina jako „lekarstwo” na kryzys
7. Życie seksualne – problemy i kontrowersje (czystość seksualna, antykoncepcja, wolność z życiu seksualnym)
8. Miejsce i rola kobiety – problem feminizmu
9. Homoseksualizm
10. Osoby niepełnosprawne – problemy, kontrowersje
11. Osoby stare – problemy, kontrowersje
12. Depresja, nerwice, choroby psychiczne
13. Krytycy Jana Pawła II
14. Myśli Jana Pawła II wobec współczesnych problemów
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student w zakresie wiedzy
- zna podstawowe dzieła Jana Pawła II
- prezentuje ich tematykę oraz kluczowe pojęcia
- przedstawia najważniejsze kontrowersje związane z pojęciem osoby
w zakresie umiejętności
- potrafi wyjaśnić pedagogiczne znaczenie dzieł i wypowiedzi Jana Pawła II
- potrafi wskazać metody interpretacji tekstów Jana Pawła II
- dostrzega ich związki z ważnymi nurtami współczesnej kultury
- potrafi przedstawić argumentu formułowane przez krytyków i odpowiedzi na krytykę
w zakresie postaw
- jest świadomy etycznego kontekstu najważniejszych współczesnych problemów wychowawczych
- dostrzega znaczenie wartości chrześcijańskich i uniwersalnych w budowaniu podstaw pedagogii osoby
liczba ECTS - 2 (1 ECTS = 25/30 godz.)
udział w zajęciach (wykład, dyskusja, prezentacja) - 15 godz.
przygotowanie do zajęć, 10
lektury - 15 godz.
przygotowanie kolokwium - 20 godz.
suma godzin – 60
Kryteria oceniania
ocena niedostateczna (2)
student
- nie zna podstawowych dzieł Jana Pawła II, nie zna ich tematyki, nie potrafi wskazać problemów zawartych w dziełach Jana Pawła II i ich pedagogicznego znaczenia;
ocena dostateczna (3)
zna podstawowe dzieła Jana Pawła II, przedstawia ich tematykę, zna najważniejsze terminy i problematykę, potrafi wskazać pedagogiczne znaczenie dorobku Jana Pawła II, uzasadnia jego teoretyczną i praktyczną doniosłość dla pedagogiki, potrafi interpretować teksty Jana Pawła II, docenia znaczenie namysłu nad pedagogią Jana Pawła II dla profesjonalnego rozwoju;
ocena dobra (4)
zna ogólną i szczegółową problematykę najważniejszych dzieł Jana Pawła II, sprawnie posługuje się terminologią, potrafi uzasadnić pedagogiczne znaczenie dorobku Jana Pawła II, uzasadnia w sposób wielostronny teoretyczną i praktyczną doniosłość tego dorobku dla pedagogiki, potrafi w sposób pogłębiony interpretować teksty Jana Pawła II, docenia znaczenie namysłu nad pedagogią Jana Pawła II dla rozwoju profesjonalnego i osobowego.
ocena bardzo dobra (5)
W sposób wszechstronny i wielostronny zna problematykę najważniejszych dzieł Jana Pawła II, dostrzega i wyjaśnia związki różnice terminologii Jana Pawła II z terminologia filozoficzną i pedagogiczną, uzasadnia w sposób pogłębiony i wielostronny teoretyczną i praktyczną doniosłość naukowego i pozanaukowego dorobku Jana Pawła II dla pedagogiki, docenia i uzasadnia znaczenie namysłu nad pedagogią Jana Pawła II dla rozwoju profesjonalnego i osobowego.
Literatura
1. Pamięć i tożsamość, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005. – rozdziały:
2. Teologia ciała – Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Libreria Editrice Vaticana, Watykan 1986.
3. List do rodzin (Gratissimam sane), Watykan 1994
Inne pozycje
From E., O sztuce miłości, Rebis, Poznań 2007
Kępiński A., Rytm życia, Wydawnictwo Literackie, Warszawa 2015,
Riesman D., Samotny tłum, Vis-a-vis Etiuda, Kraków 2011
Socjologia codzienności, red. P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008
Wieczorek B., Homoseksualizm. Przegląd światowych analiz i badań, Fronda, Warszawa 2018
Zdrowie psychiczne, red. K. Dąbrowski, PWN, Warszawa 1979
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: