Warsztat pedagogiczny - Kompetencje nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej WNP-PEZ-WPKB3
1. Kompetencje nauczyciela
2. Funkcja opiekuńcza i wychowawcza nauczyciela.
3. Umiejętności interpersonalne – jak podnieść ich poziom?
4. Zajęcia warsztatowe.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK1 - Student ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń.
EK2 - Ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej.
Umiejętności:
EK3 - Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych.
EK4 - Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej.
EK5 - Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów.
Kompetencje:
EK6 - Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki.
EK7 - Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
EK8 - Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne.
Uzasadnienie ECTS:
Udział w ćwiczeniach: 15 godz.
Analiza literatury: 15 godz.
Przygotowanie prezentacji i zajęć: 10 godz.
Kryteria oceniania
Wiedza:
Ocena dost. (3,0) – student ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz dotyczącą uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej.
Ocena dost. plus (3,5) - student ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości oraz dotyczącą uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej.
Ocena db (4,0) - student ma podstawową wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości oraz dotyczącą uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej.
Ocena db. plus (4,5) - student ma podstawową wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń oraz dotyczącą uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej.
Ocena bdb (5,0) - student zna procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłócenia. Posiada wiedzę dotyczącą uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej.
Umiejętności:
Ocena dost. (3,0) – student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych. Potrafi analizować motywy i wzory ludzkich zachowań. Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej.
Ocena dost. plus (3,5) - student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych. Potrafi analizować motywy i wzory ludzkich zachowań. Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej.
Ocena db. (4,0) – student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań. Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego.
Ocena db. plus (4,5) – student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej. Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny.
Ocena bdb. (5,0) - student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej. Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów.
Kompetencje:
Ocena dst (3,0) - ma podstawową świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych.
Ocena dst. plus (3,5) - ma podstawową świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się dostateczną dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych.
Ocena db (4,0) - ma świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych.
Ocena db plus (4,5) - ma dużą świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych.
Ocena bdb (5,0) - ma dużą świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się wysoką dojrzałością i z zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych.
Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, ćwiczebna oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy, indywidualna lektura tekstów – ocenianie ciągłe.
Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami jak: metoda sytuacyjna, giełda pomysłów, referat, pokaz a weryfikowane poprzez samodzielne skonstruowanie scenariusza zajęć.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych - ocenianie ciągłe.
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność w trakcie trwania kursu),
2. aktywny udział w zajęciach (czytanie literatury, udział w dyskusjach, ćwiczeniach),
3. przygotowanie scenariusza zajęć.
Na ocenę końcową składają się:
aktywność podczas zajęć – max.25 pkt.
przygotowanie scenariusza i poprowadzenie zajęć - max.25 pkt.
Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 50.
50-48 – ocena 5,0
47-42 – ocena 4,5
41-36 – ocena 4,0
35-31 – ocena 3,5
30-27 - ocena 3,0
26 i poniżej – ocena 2,0
Powyżej 50% nieobecności student nie będzie dopuszczony do zaliczenia.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Strychowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2003,
Ferenc K. , Kozioł E. (red)., Kompetencje nauczyciela wychowawcy, Zielona Góra 2002,
Majewska-Gałęziak (red.)., Metoda warsztatowa w kształceniu umiejętności interpersonalnych.
Literatura uzupełniająca:
Dylak S., Nauczyciel – kompetencje i kształcenie zawodowe, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 3, red. T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2004.
Czykwin. E., Samoświadomość nauczyciela, Białystok 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: